Straipsnyje apie visada E raide prasidedančius Lotus modelių vardus paminėtas paprastas faktas – Formulėje 1 Colino Chapmano komanda Team Lotus dalyvavo tik 1958-1994 metais. Tai yra tiesa, bet Lotus bolidus F1 lenktynėse matėme ir gerokai vėliau. Kaip tai įmanoma?

Colinas Chapmanas su savo Lotus Esprit. (Lotus nuotrauka)

Colinas Chapmanas yra išties išskirtinė asmenybė. Nors Lotus dabar žinome kaip labai lengvų sportinių automobilių gamintoją, šios kompanijos įkūrėjas Chapmanas visada didžiausią dėmesį skirdavo automobilių sportui. Tai buvo didžiausia jo aistra ir erdvė pasireikšti inžineriniam genialumui. Iš tikrųjų net nekeista, kad Team Lotus per tuos 1958-1994 metus laimėjo net 7 konstruktorių ir 6 vairuotojų čempionų taures. Pagal laimėtų Grand Prix skaičių seniai nebeegzistuojanti Team Lotus ir dabar nusileidžia tik Ferrari, McLaren, Mercedes ir Williams komandoms. Bet ta istorija jau yra nutrūkusi.

Jimas Clarkas 1966-aisiais Nyderlanduose. (Koch, Eric, Wikimedia(CC BY-SA 3.0 nl)

Colinas Chapmanas netikėtai mirė 1982 metais – vyrui buvo tik 54-eri. Komanda iš karto nesubyrėjo, nors siekti pergalių buvo sunkiau. Ne vienas nepasiteisinęs bolidų konstrukcijos sprendimas ir finansinės problemos ėmė skandinti Team Lotus komandą. Paskutinė Lotus pergalė buvo pasiekta 1987 metais Detroite, o paskui prasidėjo ilgas merdėjimo etapas, kuris galiausiai 1994 metais baigėsi visišku Team Lotus organizacijos uždarymu.

Team Lotus dingimas iš Formulės 1  šio sporto mėgėjams buvo liūdna žinia. Tokių legendų išėjimas liūdina, bet F1 pasaulyje tai nebuvo unikali istorija. Keista tik tai, kad 2010 metais Lotus vardas netikėtai sugrįžo į F1 trasas. Kaip?

Lotus 77, paruoštas 1976-ųjų sezonui. Toli gražu ne sėkmingiausias Lotus bolidas Formulėje 1. (Luca Varani, Wikimedia(CC BY-SA 2.5)

Malaizietiškas Lotus F1 2010-2011

Tarptautinė automobilių federacija (FIA) 2009 metais paskelbė apie planus padidinti Formulėje 1 dalyvaujančių komandų skaičių. Stebėtina, bet dalyvauti prestižinėse lenktynėse panoro net 15 organizacijų. Įvertinusi finansines ir technologines jų galimybes, FIA atrinko 3, bet tarp jų, žinoma, Lotus nebuvo.

Išgirdusi apie planuojamą plėtrą, F3 komanda Litespeed įsigijo teisę naudoti Lotus vardą ir pateikė paraišką. Automobilių gamintojas Group Lotus iš pradžių sutiko su tokiu sandoriu, bet pirminė Litespeed paraiška vis tiek buvo atmesta. Tačiau vėliau iš Formulės 1 pasitraukė BMW ir Toyota, todėl FIA priėmė ir Litespeed, kuriai tuomet prireikė gausių Malaizijos verslininko Tony Fernandeso investicijų.

Heikki Kovalainenas Lotus Racing bolide 2010 metais. (Morio, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Kodėl Litespeed ieškojo pinigų Malaizijoje? Nes Lotus Cars dar nuo 1996 metų priklausė Malaizijos kompanijai Proton. Lotus vardas Azijos šalyje buvo žinomas ir, aišku, padėjo pritraukti investicijų. Taip 2010 metais Formulėje 1 vėl atsirado Lotus vardas – nauja Lotus Racing komanda. Ji lenktyniavo po Malaizijos vėliava, laikėsi malaizietiškų tradicijų (įskaitant ir Islamo mitybos taisykles), bet buvo papuošta Lotus vardu. Tiesa, Group Lotus metų pabaigoje teigė, kad komanda sulaužė sandorį ir jau kitais metais nebegalės naudoti Lotus Racing vardo. Tai buvo susiję ir su tuo, kad naują finansinę injekciją gavęs automobilių gamintojas pats ruošėsi sugrįžimui į F1.

Lotus vardo netektis jaunai komandai būtų buvusi pražūtinga, nes tai tikriausiai būtų kainavę visas investicijas iš Malaizijos. Bet F1 naujokai rado išeitį. Tiesa buvo ta, kad Team Lotus vardas automobilių gamintojui jau seniai nepriklausė. Dar prieš paskutinio Team Lotus sezono pabaigą komandos vardą nusipirko čempiono Jameso Hunto brolis Davidas. Taigi, ta pati malaizietiška komanda 2011 metais startavo jau ne Lotus Racing, o istoriniu Team Lotus vardu.

Jarno Trulli Team Lotus bolide 2011 metais. (Morio, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Nors Team Lotus vardą nešiojantys bolidai dalyvavo 2010 ir 2011-ųjų čempionatuose, su legendine komanda jie neturėjo nieko bendro. Na, išskyrus pavadinimą ir spalvas, bet automobilių gamintojas nebuvo labai patenkintas, kad Malaizijos komanda jas naudoja. Bet tai dar ne viskas – 2011 metais prie starto sustojo net dviejų visiškai skirtingų, nesusijusių Lotus komandų bolidai.

Dvi Lotus komandos 2011-ųjų sezone

Taip, perskaitėte teisingai – 2011-ųjų Formulės 1 sezone dalyvavo ir Malaizijos vėliavą iškėlusi Team Lotus, ir Lotus Renault GP komandos. Dvi komandos, kurių pavadinime figūravo Lotus vardas! Kaip žinote, viena komanda Formulėje 1 gali dalyvauti tik su dviem bolidais, todėl keturių Lotus išsirikiavimas prie starto sukėlė šiokį-tokį sumišimą. Lotus Renault nešiojo ne tik britišką Lotus, bet ir prancūzišką Renault logotipą (ir LADA) ir dažnai komentuojant buvo vadinama tik Renault.

Lotus Renault bolidas 2011 metais. Tame sezone buvo net dvi komandos, kurių pavadinime figūravo Lotus vardas. (Morio, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Lotus Renault buvo automobilių gamintojo Lotus bandymas sugrįžti į Formulę 1. Tai – didelė marketingo galimybė gerinti markės žinomumą ir pritraukti investicijų. Taigi, Lotus Cars tapo vardine Renault F1 komandos rėmėja. Vėlgi, svarbu pabrėžti, kad ir ši komanda neturi tiesioginių ryšių su Colino Chapmano Team Lotus.

1981-1985 metais Formulėje 1 dalyvavo tokia Toleman Motorsport komanda. Nors vienu metu Toleman bolidą vairavo ir talentingas naujokas Ayrtonas Senna, komanda nepasiekė nė vienos pergalės. 1985 metais Toleman Motorsport įgijo naują savininką ir vardą – 1986-ųjų čempionate debiutavo Benetton Formula. Ši komanda garsi tuo, kad iškovojo vieną konstruktorių ir dvi vairuotojų taures – būtent su Benneton apranga 1994 ir 1995 metais Michaelas Schumacheris tapo čempionu. Dar prieš 2000-ųjų sezoną komanda buvo parduota Renault, nors Benneton vardas naudotas iki pat 2001-ųjų sezono pabaigos.

Lotus bolidas 2012-ųjų Jungtinių Valstijų Grand Prix. (Josh Hallett, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

2002-2010 metais Formulėje 1 lenktyniavo Renault F1 komanda, kuri 2011-ieims persivadino Lotus Renault. 2012-aisiais išaugus Lotus Cars investicijoms Lotus Renault tapo Lotus F1 ir šį vardą nešiojo iki 2015-ųjų sezono pabaigos. Tuomet buvo sugrąžintas Renault vardas, kuris  nuo 2021-ųjų dėl marketingo priežasčių buvo pakeistas į Alpine F1 Team.

Tai turėkite omenyje – Alfa Romeo ar Aston Martin turi mažai bendro su savo vardo F1 komandomis. Automobilių gamintojai taip reklamuoja save ir gerina markių žinomumą, bet tai tikrai nereiškia, kad jie yra įsitraukę į F1 mūšius.

Romainas Grosjeanas ir Pastoras Maldonado 2015 metais. (ericok, Wikimedia(CC BY 2.0)

Lotus Cars niekada abiem kojom taip ir negrįžo į Formulę 1 – sportas mažam automobilių gamintojui buvo per brangus. Net ir 2012-2015 metais, kai komanda buvo vadinama Lotus F1, tikrasis konstruktorius buvo Lotus-Renault.

Kas nutiko Malaizijos Team Lotus? Na, po teismo sprendimo, kuris leido Lotus F1 komandai naudoti Lotus vardą, Team Lotus prisiklijavo Caterham vardą – šis mažas britų automobilių gamintojas priklausė tam pačiam verslininkui iš Malaizijos. Paskutinį kartą Caterham bolidai Formulėje 1 dalyvavo 2014 metais, o tada komanda išnyko taip ir nepasiekusi nei vienos pergalės.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia