Šuns koja traktoriuose, sunkvežimiuose ir sportiniuose automobiliuose – kas yra „dog-leg“ transmisija?

Šuns koja traktoriuose, sunkvežimiuose ir sportiniuose automobiliuose – kas yra „dog-leg“ transmisija?

Į kairę ir pirmyn – ten automobiliuose su mechanine transmisija dažniausiai surasime pirmą pavarą. Bet ne visada. Kartais pirmą bėgį surasime svirtį patraukę į kairę ir atgal. Tai – vadinamoji dog-leg (šuns kojos) konfigūracija, kurią surasime ne viename sportiniame automobilyje, traktoriuje ir sunkvežimyje. Kam skirtas toks neįprastas pavarų dėžės sprendimas?

Iš tikrųjų, reikia pasakyti, kad anksčiau automobilių su dog-leg konfigūracijos transmisijomis buvo daugiau. Dabar jei sportiniame automobilyje ir surasime mechaninę transmisiją, ji pasižymės tradicine schema. Anksčiau buvo ne taip. Štai pirmasis BMW M3 turėjo būtent dog-leg transmisiją, kaip Benediktas Vanagas pastebėjo savo apžvalgoje. Taigi, turime tris klausimus, į kuriuos reikia atsakyti – kodėl anksčiau dog-leg pavarų dėžės buvo populiarios automobiliuose? Kodėl jos naudotos sunkiajame transporte? Kodėl jos retai sutinkamos šiandien?



Dog-leg pavarų dėžės schemos privalumai

Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad tokia neįprasta schema yra menkniekis – šis tas nelabai svarbaus. Iš tikrųjų, dog-leg konfigūracija sportiniams automobiliams buvo labai svarbi. Ją turėjo tokie legendiniai modeliai kaip BMW E30 M3 (tik ne amerikietiška versija), M1, Ferrari Testarossa, Porsche 914 ir 928, Lancia Stratos, Lancia Fulvia, Lamborghini Countach, Maserati Biturbo, Mercedes 190E, De Tomaso Pantera, Datsun 200sx,  Pontiac Sunbird ir daug kitų automobilių.

Dog-leg konfigūracijos pavarų perjungimo schema prieš tradicinę. (Syed, Wikimedia)

Esminis privalumas – greitis. Važinėdami trasomis ar vingiuotais užmiesčio keliais sportiniai automobiliai dažnai keičia pavaras. Tai daryti greitai ir sklandžiai naudojant mechaninę transmisiją yra didžiulis malonumas. Tačiau kad ir koks vingiuotas būtų kelias, pirma pavara nenaudojama – jos reikia tik judant iš vietos. Daugiausia veiksmo vyksta tarp antros ir trečios pavaros, todėl jas sudėti į vieną liniją yra paprastas ir protingas sprendimas – taip sutrumpinamas kelias, kurį turi nukeliauti pavarų perjungimo svirtis.

Ferrari Testarossa pavarų perjungimo svirtis – dog-leg konfigūracija suteikė sportiškumo. (Thesupermat, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Kodėl šuns koja įsitaisė ir sunkiajame transporte?

Dog-leg schemos mechaninę transmisiją aptiktume ir ne viename sunkvežimyje, autobuse ir traktoriuje. Galima surasti labai daug pavyzdžių – nuo Kenworth sunkvežimių, iki Iveco Turbo Daily. Ir traktoriuose tokia schema naudota labai plačiai – štai kaip ji atrodė Porsche 218 traktoriuje.

Porsche 218 traktoriaus pavarų perjungimo svirtis. (Jojhnjoy, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Priežastis, kodėl sunkiajame transporte naudojama dog-leg schema, yra tokia pati – pirma pavara naudojama rečiausiai. Aukštą sukimo momentą turinčios mašinos iš vietos gali pajudėti ir antra pavara, pirmoji reikalinga tik judant su sunkiu kroviniu, todėl ji atidedama į kampą.

Kodėl dog-leg schema prarado populiarumą?

Dog-leg konfigūracijos transmisijos šiandien yra pakankamai retos. Sportinių automobilių gamintojai jų ėmė atsisakyti supratę, kad jų mašinomis pirkėjai važinėja palyginti ramiai, ne taip jau sportiškai, ir jie yra pripratę prie įprastos schemos transmisijų. Tačiau didžiausią smūgį dog-leg konfigūracijai sudavę šešių pavarų transmisijų paplitimas – jose taip atskirti pirmąją pavarą yra ne taip patogu. Pavasarį pristatytas Aston Martin Vantage AMR turi 7 pavarų dog-leg transmisiją – Aston Martin yra vienas iš paskutinių gamintojų, siūlantis tokią konfigūraciją. Štai Porsche 7 laipsnių transmisijos turi tradicinę schemą.

Kenworth sunkvežimio pavarų perjungimo svirtis. (Daniela Kloth, Wikimedia)

Galiausiai, ir pačios mechaninės transmisijos nebėra tokios populiarios, todėl ir dog-leg turinčių automobilių skaičius mažėja.



Taip pat skaitykite:

Ar Formulės 1 bolidai turi atbulinį bėgį?

Kokiais privalumais pasižymi triračiai automobiliai?

Kaip veikia automobilinis garsinis signalas?

Kodėl kai kurių automatinių pavarų dėžių perjungimo svirtys turi tokią vingiuotą schemą?

Daugybę svirčių turinti transmisija iš tiesų yra automatinė;

Kodėl automobilis su mechanine pavarų dėže važiuodamas atbulas skleidžia tą keistą garsą?

Ar galima vairuojant automobilį su mechanine transmisija praleidinėti pavaras?

Ar stabdymas varikliu gadina jūsų automobilį ir trumpina variklio ar kitų detalių gyvenimą?

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.