Fabrique Nationale Herstal – garsus Belgijos ginklų gamintojas. Dabar šią kompaniją žinome dėl FN raidėmis žymimų ginklų, tačiau kadaise Fabrique Nationale gamino ir kiek kitokius daiktus. Štai FN AS 24 yra vienas iš keisčiausių kada nors sukurtų karinių transporterių. Nors jame galėjo susėsti keturi žmonės, visi jie sėdėjo vienoje eilėje pačiame mašinos priekyje.

Vienoje eilėje FN AS 24 priekyje galėjo susėsti keturi kariai. (Megapixie, Wikimedia)

Praeito amžiaus šeštojo dešimtmečio pabaigoje Belgijos karinės pajėgos ieškojo lengvo desantavimui tinkamo transporterio. Žinoma, Fabrique Nationale Herstal užuodė pelningą užsakymą. Jie greitai surado tokio transporterio dizainą – jį anksčiau buvo užpatentavęs vokiečių inžinierius Nicolasas Straussleris. FN įsigijo licenciją ir ėmėsi šio transporterio gamybos – jis gavo AS 24 vardą.

FN AS 24 pasižymėjo labai paprasta konstrukcija. Tarp galinių ratų matote dvitaktį variklį. (Zandcee, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Pirmasis FN AS 24 buvo pagamintas 1960 metais. Tai buvo visiškai atviras triratis transporteris, prie kurio buvo galima kabinti specialiai jam sukurtą dviratę priekabą. AS 24 konstrukcija buvo labai paprasta. Visas transporteris buvo suvirintas iš apvalių ir kvadratinių plieninių sijų. Jis neturėjo nei stogo, nei durelių – juk jis buvo pritaikytas desantavimui. Ir todėl AS 24 buvo sulankstomas.

FN AS 24 paruošimas darbui

Dvitaktis dviejų cilindrų 0,25 litrų variklis, išvystantis 15 AG (11,2 kW) buvo įsitaisęs tarp dviejų varomų galinių ratų. FN AS 24 turėjo keturių laipsnių transmisiją, bet neturėjo galinės pavaros. Tačiau jos nelabai kam ir reikėjo – lengvą transporterį buvo galima tiesiog pastumti. Arba pakelti – tuščias AS 24 svėrė vos 224 kg. Ir vis tiek galėjo pavežti keturis žmones!

Tiesa, tiems žmonėms teko sėdėti ant labai primityvios sėdynės ir jie turėjo laikytis, kad nenukristų. Gerame kelyje neapkrautas AS 24 galėjo išvystyti 60 km/val. greitį. Tačiau su kiekvienu keleiviu ar krovinio kilogramu dinaminės AS 24 savybės pastebimai prastėjo – juk jis turėjo tik 15 AG. Tiesa, vairuotojas neprivalėjo sėdėti už AS 24 vairo – patį vairą buvo galima perkelti į mašinos galą, kad ją būtų galima vairuoti einant iš paskos. Su pilnu 10,5 litrų talpos degalų baku buvo galima įveikti maksimalų 200 km atstumą.

FN AS 24 turėjo plačias padangas, kurios padėjo neįstrigti purve ar smėlyje, bet buvo varomi tik galiniai ratai. (Alf van Beem, Wikimedia)

AS 24 galėjo pavežti 250 kg svorį. Dar 250 kg buvo galima pakrauti į priekabą. FN AS 24 į misijas leidosi parašiutu. Belgai savo FN AS 24 transporterius panaudojo vienoje misijoje – jie 1964-ųjų lapkritį parašiutais leidosi Konge, kur jungtinės belgų ir amerikiečių pajėgos susirėmė su įkaitus paėmusiais sukilėliais.

Belgų kariai 1964 metais Konge. (Wikimedia)

1966 metais FN AS 24 programa buvo sustabdyta. Iš viso pagaminta apie 300 tokių transporterių. Jie puikiai vykdė savo užduotis, tačiau jų funkcija buvo labai siaura. FN AS 24 nebuvo patogus naudoti, nesuteikė jokios apsaugos net nuo lietaus, o desanto misijos, kuriose toks transporteris praverstų, buvo retos. 

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia