Automobilio žibintai yra ne tik kritiškai svarbi saugumo įranga, bet ir stiprus dizaino elementas. Gamintojai eksperimentuoja su formomis, diegia naujas technologijas, tačiau yra vienas dalykas, kurio jie nekeičia – priekiniai žibintai visada šviečia baltai. Ir tai atrodo logiška, bet kodėl tuomet iki 1993 metų Prancūzijoje važinėjo tik geltonakiai automobiliai?

Citroën Méhari – daug kam geltoni žibintai yra tiesiog gražūs. (Gamintojo nuotrauka)

Aišku, atsakyti į šį klausimą galima labai paprastai – tokie buvo įstatymai. Iki pat 1993 metų visi Prancūzijoje registruojami automobiliai privalėjo turėti geltonus žibintus. Tai reiškia, kad jei 1992 metais Paryžiuje būtumėte pastebėję baltai šviečiančius automobilio žibintus, garantuotai būtumėte pastebėję ir ne prancūziškus valstybinius numerius. Tik kodėl toks reikalavimas buvo taikomas?

Automobilių gamintojai su žibintų skleidžiamos šviesos spalva neeksperimentuoja, nes tai nėra leidžiama. Jungtinių Tautų Europos ekonominė komisija (EEK) reguliuoja šį klausimą ir jau nuo 2011 metų vienintelė leidžiama žibintų šviesos spalva yra balta. Anksčiau priekiniai žibintai galėjo šviesti baltai arba geltonai. Skirtingos šalys nustatydavo savo taisykles, kurios būdavo suderinamos su EEK standartais. Kai kuriose šalyse buvo galima naudoti ir tokius, ir tokius žibintus.  O štai Prancūzijoje iki 1993 metų buvo leidžiami tik geltonai šviečiantys priekiniai automobilių žibintai, nes buvo manoma, kad tai gerina eismo saugumą.

Autobusas Prancūzijoje 1984 metais. (Smiley.toerist, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Kaip geltoni automobilių žibintai gali būti saugesni?

Balta šviesa techniškai nėra bespalvė – ją sudaro visos spektro spalvos. Tačiau žmogaus akis į kai kurias spektro spalvas reaguoja ne taip gerai. Žalia spalva mūsų akims yra itin patogi, o štai su mėlyna-violetine šviesa mūsų rega tvarkosi prasčiau. Taigi, anksčiau buvo manoma, kad kai kurias spalvas iš automobilio žibintų šviesos verta pašalinti, taip padedant vairuotojui naktį ar važiuojant sudėtingomis oro sąlygomis.

Mėlyną šviesą, beje, skleidžia ir mūsų prietaisų ekranai. Ji ne tik nėra maloni akims, bet gali ir sukelti miego problemų. Dėl to išmanieji telefonai ir kompiuteriai turi nakties režimą – įjunkite jį dabar ir pastebėsite, kaip ekranas ima geltonuoti. Tiesiog taip iš įprasto balto apšvietimo filtruojama mėlyna šviesa.

Kai kurie žibintai savo geltoną spalvą slėpė tol, kol nebuvo įjungti. (Renault nuotrauka)

Ir būtent dėl to automobiliai turėjo geltonus priekinius žibintus. Geltona šviesa ne taip vargina atspindžiais ir blizgėjimu. Svarbu pabrėžti, kad geltoni žibintai yra skirti padėti ne kitiems eismo dalyviams, o to paties automobilio vairuotojui – kalbame ne apie akinimą. Tiesiog geltona šviesa yra ne tokia aštri, ne taip nemaloniai atsispindi nuo sniego, šlapios kelio dangos, ženklų ir kitų paviršių.

1968 metais Jungtinėje Karalystėje buvo atlikti eksperimentai, kurie parodė, kad geltonos kaitrinės (ne halogeninės) lemputės 3 % pagerina regos aštrumą. 1976 metais Nyderlanduose atlikti eksperimentai parodė, kad geltoni žibintai greičiausiai neturi įtakos eismo saugumui, bet yra švelnesni vairuotojų akims. Kiti tyrimai rodo, kad geltona šviesa sningant, lyjant and tvyrant rūkui yra 15 % pranašesnė už baltą, lyginant vairuotojo galimybes apžvelgti ir įvertinti kas yra prieš jį. Švedijoje geltonos automobilių šviesos buvo naudojamos, nes jos puikiai tiko žiemai.

Volvo 240 Turbo – geltoni žibintai buvo populiarūs ir Švedijoje, nes nuo sniego atsispindinti balta šviesa labai akina. (Gamintojo nuotrauka)

Tikriausiai tai net nestebina. Minėjome pavyzdį su kompiuterių ir išmaniųjų telefonų naktiniu režimu, kuris yra akivaizdžiai geltonas. Bet pavyzdžių yra ir daugiau. Štai apsauginiai slidininkų akiniai dažnai (nors ne visada) turi geltoną atspalvį, nes nuo sniego atsispindinti šviesa yra labai nemaloni akims. Lėktuvų pilotų kabinose taip pat dažnai naudojamas geltonas apšvietimas. Galiausiai, tikriausiai esate matę tuos geltonus skydelius automobiliams, kurie turi sumažinti atspindžius ir padėti vairuotojams blogomis oro sąlygomis.

Tačiau dabar geltonų priekinių žibintų jau nebepamatysime. Kodėl jų buvo atsisakyta, jei jie gerina saugumą?

Peugeot 402 su gražiai už grotelių paslėptais geltonais žibintais. (Alf van Beem, Wikimedia)

Kodėl geltoni žibintai nebėra naudojami?

Iš tikrųjų, tai – suktas klausimas. Mes nežinome, ar jie gerina saugumą – kai kurie tyrimai rodo, kad tai tiesiog nėra tiesa. Net jei geltona šviesa mažina atspindžius, ji turi ir trūkumų. Išvaizda, beje, nėra vienas iš jų, net jei taip spėjote pamanyti – daug geltonai šviečiančių automobilių žibintų savo spalvos nerodė, kol nebuvo įjungti.

Visų pirma, geltoni žibintai nebuvo tokie ryškūs, kaip balti. Ir tai yra paprastas faktas – filtruojama šviesa visada praranda dalį ryškumo. Antra, geltonas apšvietimas iškraipo spalvas ir blogina objektų atpažinimo galimybes. Pavyzdžiui, įvairios geltonos linijos ir ženklai tampa sunkiau perskaitomi. Be to, geltona šviesa labiausiai padeda blogomis oro sąlygomis, bet ar dažnai vairuojate sningant, lyjant ar tvyrant rūkui? Tikriausiai daugiau kilometrų nuvažiuojame palyginti geromis oro sąlygomis, todėl nuolat gyventi su išvardintais geltonų žibintų trūkumais nėra geras kompromisas. Įsivaizduokite, jei visada turėtumėte laikyti įjungtus valytuvus, nes kartais lyja – tai tiesiog nėra logiška.

Renault 5 – geltoni ir pagrindiniai, ir rūko žibintai. (Gamintojo nuotrauka)

Be to, geltoni žibintai visiškai neišnyko. Japonijoje, Naujojoje Zelandijoje ir dar keliose šalyse priekiniai žibintai ir dabar gali būti geltoni. Europoje geltonomis akimis švieti senesni automobiliai – jų žibintų keitimas nėra privalomas. Ir pagal dabartinius EEK standartus geltonas rūko apšvietimas vis dar yra leidžiamas, o juk jis ir yra skirtas blogoms oro sąlygoms. Gali būti, kad ateityje taisyklės keisis – LED technologijos leis tiesiog kelyje keisti pagrindinių žibintų šviesos spalvą, todėl vairuotojas galės pagal oro sąlygas pasirinkti optimalų kelio apšvietimą.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia