Kodėl sunkvežimiai kartais važinėja pakeltais ratais? Kam jiems apskritai tiek daug ratų?

Kodėl sunkvežimiai kartais važinėja pakeltais ratais? Kam jiems apskritai tiek daug ratų?

Šį vaizdą esate matę ne kartą – greitkeliu lekiantis sunkvežimis turi daugybę ratų, tačiau pora jų net neliečia asfalto. Jie yra pakelti ir važiuoja tarsi papildomas krovinys, nedirbantis jokio darbo. Kodėl taip daroma? Kodėl sunkvežimiai kartais važinėja pakeltais ratais, o kartais juos visus nuleidžia ant kelio?

Sunkvežimių vairuotojai tikriausiai juokiasi net išgirdę šį klausimą. Tačiau iš tikrųjų yra žmonių, kuriems tai – nežinoma sritis. Jų smalsumą ir stengiamės patenkinti tokiais straipsniais.



Visų pirma, ar žinote, kodėl sunkvežimiai apskritai turi tiek daug ratų? Jūsų automobiliui pakanka dviejų ašių, tai kodėl kai kurie vilkikai turi net 6? O dar puspriekabė gali turėti 3 ar net gerokai daugiau ašių. Viskas daroma dėl svorio pasiskirstymo. Sunkvežimiai veža sunkius krovinius, kurie spaudžia jų platformas prie žemės. Kuo didesniame plote šis spaudimas paskirstytas, tuo jis į vieną kvadratinį centimetrą yra mažesnis. Tai yra, ant šešių ašių išdėstytas svoris žemę slegia santykinai mažiau nei tas pats svoris ant keturių ašių. Dėl tos pačios priežasties sunkvežimiai naudoja sudvigubintus ratus – tiesiog svoris pasiskirsto didesniame plote.

Toks vaizdas yra gana dažnas – sunkvežimiai dažnai važinėja su viena pakelta ašimi. ( Lav Ulv, Wikimedia (CC BY 2.0)

Tai svarbu dėl kelių priežasčių. Visų pirma, padangos spaudžiamos mažiau. Taigi, nereikia ypatingai tvirtų padangų ir jos tarnauja ilgiau. Tas pats pasakytina ir apie pačias ašis ir ant jų sumontuotą platformą – visi mechaniniai komponentai gyvens ilgiau, jei svoris bus tolygiai paskirstytas ir tvirtai remsis į žemę keliuose atramos taškuose. Juk jei atsisėstumėte ant ilgo stalo su keturiomis kojomis vidurio jis įlinktų kur kas labiau, nei stalas su papildoma pora kojų pačiame centre.

Tiek daug ratų nereikia, kai sunkvežimis veža mažesnį svorį. ( Lav Ulv, Wikimedia (CC BY 2.0)

Tuo pačiu tausojama ir kelio danga. Leistinos apkrovos vienai ašiai yra griežtai reglamentuotos, nes stiprus spaudimas į asfaltą jį gadina. Tolygiai paskirstytas svoris taip stipriai nekraipo kelio dangos. Tai puikiai žino ūkininkai, kurie renkasi sudvigubintas padangas, siekdami svorio pasiskirstymo didesniame plote – taip laukuose neišsimina gilios vėžios.

Tai kodėl kartais pora ratų yra pakeliama, jei turėti daug ratų sunkvežimiams yra taip svarbu? Viskas labai paprasta – kai sunkvežimis nėra sunkiai pakrautas, tiek daug ratų jam nereikia, nes kiekvienai ašiai ir taip tenka nedidelis svoris. Todėl pneumatinė sistema leidžia pakelti nevaromus sunkvežimio ratus. Taip sumažinamas pasipriešinimas ir sunkvežimis sunaudoja mažiau degalų. Kartu be reikalo nedėvimos padangos.

Ratų poros pakėlimas leidžia sutaupyti degalų ir be reikalo nedėvi padangų. ( Lav Ulv, Wikimedia (CC BY 2.0)

Tokią galimybę turi beveik visi didesni sunkvežimiai. Pavyzdžiui, trijų ašių vilkikai gali pakelti vidurinę arba paskutinę ašį. Taip sutaupoma nemažai pinigų degalams ir padangoms.




Taip pat skaitykite:

SEAT Ispanijoje išbando greitkelių traukinius;

Kodėl skiriasi europietiški ir amerikietiški sunkvežimiai? Kurie geresni?

10 faktų apie sunkvežimius, kurių galbūt nežinojote;

Shell pademonstravo vilkiką, kuris suvartoja rekordiškai mažai degalų;

Kodėl sunkvežimiai ir autobusai nėra tokie aerodinamiški kaip automobiliai?

Kam reikalingos ant sunkvežimių ratų matomos spalvotos rodyklės?

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.