Mercedes-Benz markė žymėjo ir traktorius – kodėl MB-trac skyrėsi nuo įprastų traktorių ir kam jis buvo sukurtas?

Mercedes-Benz markė žymėjo ir traktorius – kodėl MB-trac skyrėsi nuo įprastų traktorių ir kam jis buvo sukurtas?

Su kuo jums asocijuojasi Mercedes-Benz markė? Greičiausiai daugelis paminės prabangius automobilius, kurie garsėja kokybe, technologijomis ir prestižu. Tačiau Mercedes-Benz žvaigždė žymi ne tik automobilius. Ar žinojote, kad kurį laiką Mercedes gamino ir traktorius? Europoje rastume nemažai ūkių, kurie vis dar naudoja MB-trac traktorius ir jie yra gana įdomūs tiek savo istorija, tiek konstrukcija.

Iš tikrųjų, MB-tracc net nebuvo pirmasis Mercedes-Benz traktorius – pirmasis pasirodė dar 1928 metais. Dar daugiau – tai, kad Mercedes vardu puoštas ir traktorius nėra taip jau keista, nes ši markė žymi ir sunkvežimius. Tačiau MB-trac istorija yra pakankamai įdomi todėl, kad ši žemės ūkio mašina atsirado dėl šiokios tokios nesėkmės rinkoje.




1948 metais Vokietijoje buvo įkurtas Unimog – kompanija, kuri gamino bekelei skirtus sunkvežimius. Tai buvo maži, bet puikiomis pravažumo savybėmis pasižymintys sunkvežimiai, kurie turėjo sudominti ūkininkus. Mercedes-Benz šeimininkė Daimler korporacija nieko nelaukdama jau 1951 metais įsigijo Unimog ir perkėlė šios markės sunkvežimių gamybą į Mercedes gamyklas. Nuo to laiko Unimog mašinas Europoje žymėjo Mercedes-Benz markė, o Šiaurės Amerikoje šios mašinos kurį laiką buvo žinomos kaip Freightliner Unimog.

Vienas iš ankstyvųjų MB-trac modelių – tokie traktoriai išvystė po 51 kW galios, tačiau vėliau buvo montuojami kur kas didesni varikliai. (Alf van Beem , Wikimedia)

Daimler strategija buvo gana paprasta – ši korporacija norėjo ir žemės ūkio technikos rinkos dalies. Unimog sunkvežimiai yra pakankamai maži, todėl buvo manoma, kad įmonių nesudomins. O štai ūkiuose ir miškuose jie galėjo praversti jau vien dėl savo pravažumo. Tačiau Unimog kaip žemės ūkio paskirties sunvežimis nebuvo labai populiarus. Na, bent jau ne toks populiarus kaip buvo prognozuojama. Kadangi Mercedes-Benz matė ir pačios Unimog bazės potencialą, ir augančios žemės ūkio technikos rinkos siūlomas galimybes, buvo nuspręsta pagaminti traktorių.

MB-trac buvo vairuojamas tik priekiniais ratais, nes naudojo įprastą Unimog bazę. (JoachimKohlerBremen, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Taip 1972 metais buvo sukurtas MB-trac – Unimog bazę turinti mašina su labiau traktorišku kėbulu. Šio traktoriaus kabina sumontuota pačios bazės centre, kas šiaip traktoriams nėra labai įprasta. Daug kas pažvelgęs į MB-trac pagalvoja, kad šis traktorius yra vairuojamas ratų bazei lankstantis perpus arba bent jau visais keturiais ratais, tačiau iš tiesų vairuojama tik priekinė ašis. Šiuo požiūriu MB-trac techniškai išliko panašus į Unimog sunkvežimius.

Dešimtys tūkstančių Mercedes-Benz traktorių vis dar tebedirba ūkiuose ir miškuose. (Trac-power, Wikimedia)

MB-trac, kaip ir Unimog, ant kurio bazės šis traktorius yra sukurtas, turi keturis vienodo dydžio ratus. Tačiau yra ir skirtumų – gale atsirado taškai įvairiai žemės ūkio technikai tvirtinti. Iki traktoriaus kabinos teko lipti keliais laipteliais, tačiau pats traktorius buvo stebėtinai patogus dėl sunkvežimio tipo važiuoklės. MB-trac galia po truputį augo viso gamybos laikotarpio metu – pirmieji MB Trac 65/70 išvystė po 48 kW, o štai vėliausiai Mercedes-Benz gaminta MB Trac 1800 versija pasiekė 130 kW.

Galingiausia šio trauktoriaus versija – MB Trac 1800 intercooler. Mercedes-Benz šio traktoriaus gamybą nutraukė 1991-aisiais. (Wleiter, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

MB-trac pardavimai buvo pakankamai geri, tačiau, vėlgi, ne tokie geri, kokių buvo tikimasi. 1991 metais traktoriaus gamyba buvo  perduota Werner kompanijai, kuri ir toliau gamino šias mašinas, tik jau pavadintas WF trac. Dabar šie traktoriai yra labiau specializuotos miškininkystės mašinos. Mercedes-Benz pagamino maždaug 41 tūkstantį MB-trac traktorių. Daug jų buvo naudojami ūkiuose, kaip ir buvo planuojama, tačiau nemažai iš karto iškeliavo dirbti į miškus ar statybas. Platforma virš galinių ratų tiesiog puikiai tiko įvairiems krautuvams ar ekskavatoriaus kaušams montuoti. Nuo 1981 belgų kompanija UCA MB-trac traktorius konvertavo į manevrines mašinas geležinkeliams.

MB-trac modifikuotas manevrinio lokomotyvo darbui. Nemažai šių traktorių dirbo geležinkeliuose. (Wikimedia(CC BY 3.0)

Taigi, taip Mercedes-Benz kadaise gamino traktorius. Tačiau tai nebuvo tokia jau tolima sritis šiandieniniai Mercedes-Benz markei. Juk Unimog sunkvežimiai taip pat yra darbinės mašinos. Taip pat reikėtų nepamiršti, kad traktorių gamyba kadaise buvo labai svarbi Porsche ir Lamborghini darbo sritis.



Taip pat skaitykite:

Šešiaratis suomiškas Valmet 1502;

Modernus šešiaratis Fendt Trisix prototipas;

Kodėl traktoriai turi tokius aukštus priekyje sumontuotus išmetamuosius vamzdžius?

Iš reikalo gimęs tandemas – dvigubas traktorius su dviem varikliais buvo galingiausias rinkoje;

Kodėl Challenger Terra Gator TG 8333 turi tik tris ratus?

Vienračiai traktoriai – kaip jie atrodė ir kam buvo skirti?

Kodėl kai kurie senieji traktoriai turėjo aptakius gaubtus ant galinių ratų?

Porsche P312 Kaffeelug – specialiai kavos plantacijoms sukurtas traktorius;

Kuo ypatingi į vandenį brendantys traktoriai?

7 įdomūs faktai apie Mercedes-Benz sunkvežimius;

10 įdomių faktų apie traktorius, kurių galbūt negirdėjote;

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.