Kartais automobiliai su vidaus degimo varikliais tiesiog atsisako užsivesti. Priežasčių gali būti įvairių, bet jei kaltas tik išsikrovęs akumuliatorius, automobilį su mechanine transmisija galima pabandyti užvesti stumiant ar traukiant. Tačiau jei mašina turi automatinę pavarų dėžę, jo taip užvesti nepavyks. Kodėl?

Modernaus automobilio variklio užvedimas yra labai paprasta procedūra – pasukate ar paspaudžiate ką reikia ir išgirstate pažįstamą mašinos balsą. Šiuolaikinio automobilio variklį užveda starteris, kuris judančiu krumpliaračiu susijungia su smagračiu, per jį pasuka variklį ir, atlikęs savo darbą, išsijungia. Starteris yra santykinai paprastas nedidelis elektrinis variklis ir jo darbą galima atlikti ir kitomis priemonėmis.

Australijos kariai Vietname padeda pastumti Labretta rikšą, 1967 m. (Awm.gov.au, Wikimedia)

Kai variklis dirba, jo stūmokliai degalų ir oro mišinio degimo dėka juda aukštyn-žemyn ir suka alkūninį veleną. Variklio užvedimas vyksta atvirkštine kryptimi – reikia pasukti alkūninį veleną ir taip išjudinti stūmoklius. Savaime aišku, dar turi būti išjungtos apsaugos nuo vagystės, aktyvuotas degalų tiekimas bei elektros sistema (įjungtas degimas), bet šiuo atveju į tai nesigilinsime.

Seni automobiliai (ir tankai) naudojo į variklio galą įstatomą užvedimo rankeną. Ji buvo gana pavojinga, bet leido žmogui atlikti tą patį veiksmą, kurį dabar atlieka elektrinis starteris – pasukti alkūninį veleną ir priversti variklį dirbti. Ir kiti žmogaus jėga pasikliaujantys užvedimo mechanizmai – spiriami motociklų ar traukiami žoliapjovių starteriai – veikia panašiai. Net ir stūmoklinius variklius turintys lėktuvai kadaise buvo užvedami pasukant propelerį rankomis ar specialiais įrenginiais. Automobilio užvedimas stumiant ar buksyruojant naudoja tą patį principą.

Automatinė transmisija ir užvedimas stumiant

Kai automobilyje su mechanine pavarų dėže yra įjungtas bėgis, jo ratai yra mechaniškai sujungti su varikliu (ratai-transmisija-sankaba-variklis). Taigi, pasukti variklį galima sukant ratus – pavyzdžiui, stumiant arba tempiant automobilį. Vairuotojas laiko nuspaustą sankabos pedalą, kol stumiamas/traukiamas automobilis įsibėgėja, o tada jį staiga paleidžia, kad ta ratuose sukaupta energija per transmisiją būtų nukreipta į variklį.

Tačiau automobiliai su automatine transmisija neturi sankabos pedalo – vairuotojas negali tiesiog numesti sankabos ir vienu judesiu pasiųsti energijos impulsą į alkūninį veleną. Net ir pavarų perjungimo svirties kelias nuo N iki D dažnai yra labai vingiuotas. Iš tikrųjų, dažnas gamintojas nerekomenduoja stumdyti ar buksyruoti automobilių su automatinėmis transmisijomis. Tik kodėl beveik neįmanoma stumiant užvesti automobilio su automatine pavarų dėže? Tai labai priklauso nuo automatinės transmisijos tipo.

NASCAR bolidai naudoja mechanines transmisijas, todėl juos galima užvesti stumiant. (Brian Shamblen, Wikimedia (CC BY 2.0)

Paprastos automatinės transmisijos mechaninio sankabos mechanizmo vietoje naudoja hidraulinį sukimo momento keitiklį. Kai variklis sukasi lėčiau arba yra išjungtas, sukimo momento keitiklis yra atviroje padėtyje – tarsi lyg būtumėte nuspaudę įsivaizduojamą sankabos pedalą. Dėl to sustojus prie šviesoforo nereikia skubėti įjungti neutralios pavaros – žemais laisvais sūkiais dirbantis variklis yra atjungtas nuo ratų ir nebando kovoti prieš stabdžius. Todėl stumiant užvesti automobilį su automatine transmisija greičiausiai nepavyks – nepriklausomai nuo pavarų svirties padėties ratai tiesiog bus atjungti nuo variklio.

Daugeliu atveju, tik dirbantis variklis gali pakelti automatinės transmisijos skysčio slėgį taip, kad sukimo momento keitiklis sujungtų ratus ir variklį. Bet kai kurie senesni automobiliai turi kiek kitokį automatinės transmisijos skysčio pumpavimo mechanizmą, kuris gali būti aktyvuotas ir automobiliui riedant didesniu greičiu net su išjungtu varikliu. Pavyzdžiui, 20 amžiaus vidurio General Motors automobiliai su Powerglide transmisija galėjo būti užvesti tempiant – pasiekus apie 50 km/val. greitį slėgis transmisijoje pakildavo iki reikiamo lygio. Paskutinis toks amerikietiškas automobilis buvo 1969-ųjų Chevrolet Corvair. Žmonės pasakoja, kad ir senesnius Mercedes-Benz su automatinėmis transmisijomis įmanoma užvesti tempiant. Bet ne stumiant, nes įsibėgėti iki 40-50 km/val. bėgte yra neįmanoma. Be to, tokie bandymai gali pakenkti transmisijai.

1968-ųjų Chevrolet Sportvan. Šis furgonas turėjo 2 laipsnių Powerglide transmisiją, kuri leido užvesti automobilį stumiant. (Kookykrispy, Wikimedia)

Sukimo momento keitikliai tikrai neišnyko, bet dviejų sankabų transmisijos dabar yra labai dažnos ir tarp kasdienių automobilių. Dviejų sankabų transmisija primena dvi mechanines pavarų dėžes – kiekviena turi sankabą ir kasantrą bėgį. Tačiau automobilio su dviejų sankabų transmisija užvesti stumiant ar tempiant nepavyks, nes vairuotojas negali valdyti sankabos ar perjunginėti pavarų su išjungtu varikliu. Tiesiog nepavyks važiuoti laisva pavara ir staiga įjungti antrą bėgį. Jei akumuliatorius yra išsikrovęs, neveiks ir kompiuteris. O jei jis kažkaip veiks, jis neleis kažkaip staiga įjungti bėgį, kai variklis nedirba.

Robotizuota mechaninė pavarų dėžė yra kiek keistesnis ir retesnis automatinės transmisijos tipas. Kaip galite įsivaizduoti, tai yra mechaninė pavarų dėžė su kompiuterizuotais valdymo įrenginiais, kurie už vairuotoją atlieka pavarų perjungimą ir sankabos valdymą. Kadangi robotui reikia veikiančio kompiuterio ir elektros, užvesti tokį automobilį stumiant ar tempiant irgi nepavyks. Vairuotojui patikėti transmisijos valdymo įrenginiai – svirtis ir/ar mentelės už vairo – tėra jungikliai kompiuteriui, neturintys jokių mechaninių jungčių su pavarų dėže. Net jei akumuliatorius nėra išsikrovęs ir gedimo priežastis yra starteris, kompiuteris neleis įjungti pavaros kai variklis yra išjungtas. Taigi, stumiant ar tempiant tokio automobilio užvesti nepavyks.

Maserati GranTurismo MC Stradale turi robotizuotą mechaninę transmisiją, kuri iš vairuotojo perspektyvos veikia kaip automatinė pavarų dėžė. (Norbert Aepli, Wikimedia (CC BY 3.0)

Bepakopės transmisijos (CVT) privalumas – sklandus veikimas, nes, kaip jau supratote, ji neturi atskirų bėgių. CVT yra retos, dabar dažniau sutinkamos hibriduose, kurių užvesti stumiant tiesiog nepavyktų, nes išsikrovęs akumuliatorius neleistų įsijungti kompiuteriui. Tačiau net ir be kompiuterių automobilis su CVT negali būtų užvedamas stumiant ar tempiant. Pavyzdžiui, DAF 600 buvo gaminamas 1959-1963 metais, todėl jokių kompiuterių tikrai neturi. Bet užvesti jo stumiant nepavyktų, nes tik variklio sūkiai gali, vaizdžiai tariant, uždaryti transmisiją ir sujungti ratus su varikliu.

Taigi, tai, kaip reaguosite į nusėdusį akumuliatorių, labai priklauso nuo jūsų automobilio transmisijos. Trys pedalai ir svirtis salono centre leidžia pabandyti automobilį užvesti stumiant ar buksyruojant. Kitu atveju, jei automobilis turi automatinę transmisiją, geriau jo nestumdyti ir netampyti.

1 KOMENTARAS

Komentuoti: Marius Atšaukti atsakymą

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia