Buldozeris – tai sunkioji mašina, turinti birių medžiagų stumdymo peilį. Skreperis – tai sunkioji mašina, galinti surinkti viršutinį grunto sluoksnį ir pervežti jį į kitą vietą. Ši technika yra labai naudinga, bet ar įmanoma ją sujungti į vieną? Vokiečiai dar prieš Antrąjį pasaulinį karą sukūrė tokią mašiną – buldozerį-skreperį.

Buldozeriai ir skreperiai dirba labai skirtingą darbą. Buldozeriai stumdo įvairias birias medžiagas. Įprastai tai yra gruntas, bet gali būti ir įvairios naudingosios iškasenos, nugriautų pastatų liekanos, įvairios statybinės atliekos. Buldozeriai įprastai yra vikšriniai. Tuo tarpu skreperiai (juos esame aprašę kaip mįslę technikos mėgėjams) yra tarsi save pakraunantys sunkvežimiai – jie be ekskavatoriaus pagalbos surenka viršutinį grunto sluoksnį ir gali jį nuvežti kur nors kitur, po savęs palikdami lygų žemės paviršių. Skreperiai turi ratus.

Kombinuotas buldozeris-skreperis pasižymi keistai atrodančiu siluetu ir aukštai įrengta kabina. (Andreas PESCH, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Buldozeriai ir skreperiai naudojami statybose, tačiau gali būti pritaikyti ir kitur. Ypač buldozeriai – šio mašinos yra pakankamai universalios.

Dar prieš Antrąjį pasaulinį karą Vermachtas (Vokietijos ginkluotosios pajėgos) ieškojo karo inžinerijos mašinos, kuri padėtų greitai įrengti kelius, laikinų aerodromų takus ir bazes. Svarbiausi kriterijai tokiai mašinai – universalumas, galia ir gebėjimas veikti įvairiomis oro sąlygomis. Karinėms pajėgoms labai svarbu, kad viena sunkioji mašina atliktų kelis darbus, nes į fronto linijos apylinkes labai sunku atsigabenti daug specializuotos technikos.

Pagal šiuos kriterijus Hugo Cordesas sukūrė naujo tipo mašiną – buldozerį-skreperį. Tai – vikšrinė mašina su skreperio bunkeriu (dar vadinamas kaušu ar hoperiu), kurį priekyje dengia buldozerio peilis.  1939 metais Hamburge veikusi kompanija Menck & Hambrock pagamino 8 tokias mašinas su 5 kubinių metrų bunkeriais ir 100-115 AG varikliais. Antrojo pasaulinio karo metu buldozeris-skreperis buvo toliau tobulinamas, tokias mašinas gamino ir Benteler kompanija.

Kombinuotas buldozeris-skreperis Vokietijoje 1958 metais. (Nationaal Archief, Wikimedia)

Buldozeriai-skreperiai Vokietijoje buvo gaminami ir po pralaimėto karo. 1953 metais sukurtas SR53 buldozeris-skreperis jau turėjo 175 AG variklį ir 6,5 kubinių metrų kaušą. Ši mašina buvo gana populiari Vokietijos statybos aikštelėse. Vėliau Menck & Hambrock gamino vis didesnius buldozerius-skreperius su 6,5-8,5 kubinių metrų bunkeriais ir 220 AG varikliais. Kompanija spėjo pagaminti apie 350 tokių mašinų, kol 1978 metais patyrė bankrotą.

Buldozeriai-skreperiai pagal licenciją buvo gaminami ir Japonijoje. Čia sukurtas SR2000 modelis, turintis 315 AG variklį ir 10 kubinių metrų kaušą. Šveicarijos kompanija Frutiger iš pradžių importavo japoniškus buldozerius-skreperius, o vėliau ėmė gaminti savus. Šias mašinas gamino ir kita Šveicarijos kompanija Bührer. Tiesa, buldozeriai-skreperiai niekada labai neišpopuliarėjo. Nei vienas didysis sunkiosios technikos gamintojas šiomis mašinomis nesusidomėjo.

Tokia technika gali dirbti kaip lengvas skreperis arba kaip buldozeris ar net abu vienu metu. (Rsddrs, Wikimedia(CC BY-SA 2.0 de)

Atvykęs į darbo vietą, buldozeris-skreperis nuleidžia savo kaušą. Hidraulikos pagalba reguliuojamas skreperio kaušas gali kastis iki maždaug 50 cm gylio. Mašina pajuda pirmyn ir kaušas tarsi skuta viršutinį grunto paviršių. Nuvažiavus 20-40 metrų kaušas jau būna pilnas ir jį galima ištuštinti. Buldozeriai-skreperiai tai gali daryti važiuodami, taip tolygiai paskleisdami surinktą gruntą, arba sustoję. Tuomet buldozerio peiliu galima išlyginti aikštelę arba pašiaušti gruntą tolesniam kasimui. Aukštai sumontuota kabina leidžia operatoriui saugiai manevruoti atbulomis. Įprastai buldozeris-skreperis gali važiuoti 15-20 km/val. greičiu, bet viskas priklauso nuo darbo ir grunto.

Skreperiai-buldozeriai tarp vikšrų turi nuleidžiamus arba atveriamus bunkerius.(Andreas PESCH, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Buldozeriai-skreperiai turi vieną didelį privalumą – jie yra labai universalūs. Tokia mašina gali greitai surinkti viršutinį grunto sluoksnį ir jį pervežti kitur. Tuomet buldozerio peiliu galima išlyginti paviršių ar, jei naudojami specialūs dantys, pašiaušti gruntą tolesniems darbams. Be to, buldozeris-skreperis yra pigesnis nei specializuotas buldozeris ir skreperis. Kita vertus, trūkumų daugiau nei privalumų.

Frutiger SR T-18 Tiger – vienas iš moderniausių buldozerių-skreperių. (Afrank99, Wikimedia(CC BY 3.0)

Dabar ne karo metai ir buldozeriai-skreperiai sukiojasi statybų aikštelėse, o ne kažkur užfrontėje. Jie yra žymiai mažesni ir ne tokie galingi kaip specializuoti ratiniai skreperiai. Be to, jų buldozerių peiliai yra mažesni nei įprastų buldozerių. Galiausiai, tokia mašina turi daugiau hidraulikos linijų, stūmoklių ir kitų judančių detalių, todėl jai reikia daugiau priežiūros. Statybų aikštelėje kaip ir versle laikas yra pinigai, todėl specializuotos mašinos veikia efektyviau.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia