Vėl sulaukėme pirmadienio ir vėl kviečiame paskaityti 10 įdomių faktų apie mus supantį pasaulį. Ši serija savo populiarumu vis auga, tačiau mes norėtume žinotu, kokie faktai jus domina labiausiai. Apie mokslo pasiekimus? Gamtą? O gal įvairią techniką, automobilius, traktorius ir panašiai? Atsakyti galite palikdami komentarą mūsų Facebook puslapyje.

Nodum Facebook paskyroje mes kasdien paskelbiame po kokį nors įdomų faktą. Taip per savaitę surenkame 7 įdomius, retai girdėtus faktus, o pirmadienį juos susumuojame į vieną. Tam, kad būtų apvalus dešimtukas, pridedame dar tris. Štai apie ką kalbėjome praeitą savaitę.

Pirmadienis – Ferrari traktorius. Atrodo, superautomobiliai ir žemės ūkio technika negali būti toliau vienas nuo kito. Tai – labai skirtingos sritys, abi reikalaujančios neeilinių inžinerinių pajėgumų. Tačiau Porsche, Lamborghini ir Ferrari traktorių tikrai buvo. Tiesa, Lambroghini ir Porsche traktoriai buvo gaminami būtent tų įmonių, apie kurias pirmiausia ir pagalvojate išgirdę šiuos vardus. Tuo tarpu Ferrari traktoriai su superautomobilių gamintojumi nėra susiję. Ši įmonė įsikūrė praeito amžiaus šeštajame dešimtmetyje, kuomet Italija visomis jėgomis kapstėsi iš karo paliktos ekonominių problemų kupetos.

Ferrari traktoriai tebegaminami ir šiandien – jų gama siekia nuo mažiausių iki pusiau vikšrinių mašinų.
(MANHATTAN RESEARCH INC (MANHATTAN RESEARCH INC), Wikimedia(CC BY 2.0)

Antradienis – Laisvės statulos vidus. Laisvės statula Niujorke – tai Prancūzijos dovana JAV. Statula buvo sukurta ir pagaminta Prancūzijoje ir tik vėliau nuvežta ir surinkta Niujorke. Statulos aukštis ir vieta tapo didžiuliu inžineriniu iššūkiu. Rėmui sukurti pasitelktas Gustavas Eiffelis, išgarsėjęs savo bokštu Paryžiuje. Jis puikiai suprato svorio paskirstymo ir ypač aerodinamikos problemas. Laisvės statula turi geležinį rėmą, kuris negali liestis su varinėmis statulos plokštėmis, kad nesukeltų korozijos. Todėl 2,4 mm storio variniai statulos elementai iš vidaus yra padengti asbestu.

Varinės plokštės iš vidaus buvo padengtos asbestu. Apšvietimas buvo įrengtas kur kas vėliau.
Statulos rėmą suprojektavo Gustavas Eiffelis.

Trečiadienis – didžiulis tunelių gręžimo grąžtas. Daugelis keliautojų niekada nesusimąsto, kaip buvo pagaminti kalnus skrodžiantys tuneliai, kuriais rieda traukiniai ar važiuoja automobiliai. Tai – tunelių gręžimo mašinos darbas. Jų būna įvairių dydžių ir veikimo principas gali šiek tiek skirtis. Tačiau iš esmės tai – ant bėgiais važiuojantis akmens grąžtas su didele galva. Ji sukasi po truputį daužydama uolieną ir leisdama jos gabalams kristi žemyn. Tuomet jie yra išplaunami ant konvejerio ir pašalinami iš tunelio. Išgręžus tunelį dar lieka nemažai darbų – nutiesti kelią ar geležinkelio bėgius, sutvirtinti laisvą uolieną, išvedžioti apšvietimą ir, aišku, pašalinti visą statybų techniką, įskaitant šį grąžtą. Tai, kaip rašoma internete, yra palyginti sunki užduotis.

Tunelių gręžimo mašina išsiveržia į dienos šviesą Nevadoje 2008 metais.(US Department of Energy, Wikimedia)

Ketvirtadienis – Philetairus socius lizdas-daugiabutis. Sodybų savininkai dažnai sako, kad negalėtų gyventi daugiabutyje – tai juk labai nenatūralu. Tuo tarpu viena paukščių rūšis, Philetairus socius, stato kažką labai panašaus. Kaip galima nuspėti iš šių audėjinių paukščių pavadinimo, Philetairus socius yra labai socialus gyvūnas. Vos 26-32 gramus sveriantys paukščiai stato didžiausius paukščių lizdus pasaulyje, kuriuose įsikuria ir 100 ir daugiau porų. Šiuose įspūdinguose statiniuose neretai įsikuria ir kitų rūšių paukščiai. Philetairus socius gyvena tik Afrikos pietuose.

Philetairus socius daugiabutis lizdas (Rui Ornelas, Wikimedia(CC BY 2.0)

Penktadienis – Maybach Zeppelin ir jo pavarų dėžė. Tai – didžiulis automobilis, gamintas 1929-1939 metais. Jis, priklausomai nuo kėbulo konfigūracijos, svėrė apie 3 tonas – vairuotojams įprastos vairuotojo teisės nebetiko. DS8 versija, pasirodžiusi 1930 metais, turėjo galingiausią variklį iš visų pasaulio automobilių – 8 litrų V12, išvystantį 200 ag (149 kW) ir leidžiantį pasiekti 171 km/h greitį. Tačiau įdomiausia šio automobilio dalis buvo ne variklis, o pavarų dėžė – Maybach Zeppelin buvo pirmasis automobilis su 8 pavarų transmisija.

Maybach Zeppelin buvo parduodamas ir su Variorex 8 pavarų transmisija. (1971markus, Wikimedia(CC BY-SA 3.0 de)

Šeštadienis – gerbiamiausia „Made in…“ etiketė. Pasirodo, žmonės labiausiai pasitiki vokiška kokybe – „Made in Germany“ – labiausiai gerbiama tokio tipo žyma pasaulyje. Antroje vietoje pagal šį rodiklį – „Made in Switzerland“, trečioje – „Made in EU“.

Made in Germany – labiausiai gerbiama tokio tipo žyma. (Alf van Beem, Wikimedia)

Ką tai reiškia? Kad praktiškai bet kuri Europos Sąjungos šalis, išskyrus Vokietiją, pagerina savo produkcijos reputaciją ES nurodydama kaip kilmės šalį. Bent jau taip atrodo iš Statista.com pateikiamų duomenų.

Sekmadienis – vienas iš NASA gimtadienių. Kodėl sakome vienas? 1958 m. spalio 1 d. NASA pradėjo veikti, tačiau tikruoju jos gimtadieniu laikoma liepos 29-oji, kuomet buvo pasirašyti įkūrimo dokumentai. JAV kosmoso agentūra buvo sukurta tam, kad kosmoso tyrimus vykdytų išimtinai tik taikiems tikslams ir per savo istoriją pasiekė neįtikėtinai daug – išsilaipinimai Mėnulyje, visa eilė marsaeigių, pasiruošimas žmonių misijai į Marsą, planuojama kosminė stotis Mėnulio orbitoje, o kur dar eilė išradimų ir pasiekimų aviacijoje. Verta paminėti ir tai, kad sveika konkurencija pastūmėjo kitas kosmoso užkariavimo programas visame pasaulyje, o ir medicinos mokslas turėjo naudos iš kosmose atliktų eksperimentų. Neseniai Voyager programa atšventė savo 40 metų jubiliejų.

Tarp svarbiausių NASA projektų – ir visa eilė labai vertingų Marsą tiriančių robotų. (NASA, Wikimedia)

Tiek faktų paskelbėme per savaitę. Štai dar trys mūsų neskelbti įdomūs faktai.

Didžiulis vienaląstis – Valonia ventricosa. Vienaląsčiai organizmai įprastai yra mikroskopiniai – būtent to išmokstame biologijos pamokose mokykloje. Tačiau gamta yra labai įvairi ir turi ir visai didelių vienaląsčių. Štai Valonia ventricosa dumblis pasiekia ir 4 centimetrų dydį.

Didžiausias pasaulio dumblis primena stiklo rutuliuką. (Haplochromis, Wikimedia)

Brangiausi pasaulyje cigarai – Gurkha Black Dragon. Labai reti ir labai aukštos kokybės rūkalai parduodami tik atrinktose cigarų ir tabako parduotuvėse. Cigarų dėžutė yra išdrožta rankomis. Skaičiuojama, kad vieno Gurkha Black Dragon cigaro kaina siekia apie 1,1 tūkstantį JAV dolerių.

Mažiausia kačių veislė – Singapūro katė. Šios katės užauga vos iki 2,3–3,6 kilogramų.

Singapūro katės yra neįprastai mažos. (51g7z61hz5af2azs6k6, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Kviečiame paskaityti ir kitas šios straipsnių serijos dalis:

Pirmoji savaitė – didžiausia medinė arena, ilgiausias kelių traukinys, BMW E30 įdomybės ir t. .t

Antroji savaitė – mažiausias branduolinis ginklas, Dole Air Race katastrofa, seniausias vaizdo įrašas YouTube portale ir t. t.

Trečioji savaitė – Audi geležinkeliai, ilgiausias laivas pasaulio istorijoje, mechanizmas, kuris nieko nedaro ir t. t.

Ketvirtoji savaitė: Toyota ir AN-2 gimtadieniai, ilgiausias Ferrari paradas, aukščiausiai skraidantys paukščiai, didžiausia musė ir t. t.

Penktoji savaitė – mažiausia šunų veislė, pirmoji savitarnos parduotuvė, ilgiausia kirmėlė ir kur kas daugiau.

Šeštoji savaitė – Shuttle ant 747 nugaros, didžiausias Liebherr mobilus teleskopinis kranas, Lamborghini traktoriai ir t. t.

Septintoji savaitė – cinamono medis, Kolumbijos narkotikų kontrabandininkų laivai, Šiaurės Korėjos avialinijų maistas ir t. t. 

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia