Japonija turi unikalią karinę doktriną, suformuotą netrukus po Antrojo pasaulinio karo. Joje supratimas, kad taika yra svarbiausia, bet gali tekti gintis, yra pabrėžiamas labai stipriai. Ir ta doktrina formuoja viską – nuo gynybos taktikos iki ginklų. Tokių kaip pagrindinis kovos tankas Type 10, dažnai vadinamas tiesiog Hito.

Japoniškas Type 10, Hitomaru-šiki senša arba tiesiog Hito, yra vienas brangiausių pagrindinių kovos tankų pasaulyje, bet tai neturėtų stebinti, nes tai – vienas pažangiausių tokio tipo ginklų, sukurtų žiūrint į specifinius Japonijos gynybos poreikius. Tie poreikiai yra gana unikalūs, todėl Type 10 yra labai įdomus tankas. Patyrinėkime į jį atidžiau.

Specialiai Japonijai sukurtas pagrindinis kovos tankas Type 10. (首相官邸ホームページ, Wikimedia (CC BY 4.0)

Šiame straipsnyje greitai perbėgsime įdomiausias Type 10 pagrindinio kovos tanko charakteristikas. Jei Jums patinka skaityti apie tankus, užmeskite akį į panašų tekstą apie prancūzų Leclerc. Taip pat sužinokite, kas yra pagrindinis kovos tankas ir kokiu atstumu tankai gali naikinti taikinius.

Kad būtų lengvesnis

21 amžiaus pradžioje Japonija ėmė žvalgytis į naujas tankų ir karybos technologijas. Salų valstybė savo pajėgų kiekybe negali prilygti potencialiems priešininkams, bet technologijos yra stiprioji Japonijos pusė. Be to, tuo metu naudoti tankai turėjo trūkumų.

Type 90 yra gana jaunas tankas, gamintas nuo 1990 iki 2009 metų. Jis turi vokišką 120 mm pabūklą, galingą 10 cilindrų variklį ir tvirtus šarvus. Kodėl Japonija taip greitai nusprendė jį keisti? Nes Type 90 sveria daugiau nei 50 tonų (pilnai pakrautas ir paruoštas gali sverti pora tonų daugiau) ir vien dėl to negalėjo būti dislokuotas kai kuriuose Japonijos regionuose, kur tiltai tiesiog nėra pritaikyti tokioms mašinoms. Buvo skaičiuojama, kad kovai paruoštas Type 90 gali riedėti tik 65 % Japonijos tiltų (kurių Tekančios Saulės šalyje yra beveik 18 tūkstančių). O juk gintis reikia visur.

Type 90 ir Type 10 tankai. (Los688, Wikimedia)

Be to, Japonija norėjo į tanką įdiegti naują operacijų valdymo, komunikacijos ir žvalgybos sistemą, kuri į Type 90 sunkiai būtų tilpusi. Taigi, buvo nuspręsta kurti naują tanką, kuris būtų pritaikytas Japonijos geografijai ir modernioms technologijoms.

Hito prototipas visuomenei pristatytas 2008 metais. Jau 2012-aisiais Type 10 pradėjo tarnybą. Ir sutaupyti svorio pavyko – sverdamas vos 44 tonas jis gali riedėti 84 % Japonijos tiltų. Prie to prisideda ir tai, kad Type 10 yra siauresnis už Type 90 (3,24 m prieš 3,43). Bet tai nereiškia, kad Type 10 turi silpnesnius šarvus.

Lengvesni tankas, sunkesni šarvai

Type 10 yra lengvesnis už Type 90, bet jo kompozitiniai šarvai iš tikrųjų yra sunkesni ir tvirtesni. Kitaip tariant, svoris buvo sumažintas ne šarvų sąskaita. Type 10 turi lengvesnį pabūklą, mažesnį variklį ir tiesiog yra mažesnis.

Hito yra 9,5 metrų ilgio, 3,24 metrų pločio ir 2,3 metrų aukščio – pusmetriu trumpesnis, pusmetriu siauresnis ir daugiau nei pusmetriu žemesnis už Leopard 2A6.

Type 10 turi modulinius šarvus – įsižiūrėję pamatysite skirtingas dalis. (陸上自衛隊, Wikimedia (CC BY 4.0)

Hito turi modulinius šarvus. Įsižiūrėję pamatysite, kad šis tankas sudarytas tarsi konstruktorius – jį sudaro daugybė keičiamų plieno ir kompozitinių keraminių šarvų blokų. Tokia konstrukcija leidžia keisti pažeistas šarvų dalis, bet kartu padeda sukonfigūruoti tanką konkrečioms užduotims. Jei reikia, Hito gali sverti vos 40 tonų – toks lengvas jis vyktų į misijas, kuriose rizika yra menka.

Unikalus, bet standartinis 120 mm

Kaip minėta, Type 90 turi vokišką 120 mm pabūklą – tą patį Rheinmetall L44, kurį naudoja ir Leopard 2. Prireikus japonai galėtų savo tankams gauti amunicijos iš Vakarų sąjungininkų – Type 90 naudoja standartinę NATO 120 mm amuniciją, kurią naudoja ir Leopard 2, M1 Abrams, Leclerc, C1 Ariete (bet ne graižtvinis Challenger 2).

Type 10 pabūklas irgi yra 120 mm, irgi gali šaudyti NATO sviediniais, bet yra visiškai naujas, sukurtas Japonijoje. Jis yra trumpesnis, lengvesnis, gali šaudyti specialiai jam sukurtais šarvamušiais sviediniais. Type 10 turi automatinę pabūklo užtaisymo sistemą, todėl tankui pakanka 3 žmonių įgulos (vado, artileristo ir vairuotojo), kai tokie tankai kaip Challenger 2, M1 Arbams ir Leopard 2 į misijas vyksta su 4 žmonėmis. Hito viduje telpa 36 sviediniai, 14 iš kurių yra automatinio užtaisymo mechanizmo dėtuvėje. Jei reikia, Type 10 gali paleisti šūvį kas 3,5 sekundes.

Type 10 paleidžia šūvį iš savo 120 mm pabūklo. (Rikujojieitai Boueisho, Wikimedia (CC BY 4.0)

Naujos kartos atstovas

Pagrindinių kovos tankų kategorijose Type 10 Hito priskiriamas ketvirtajai kartai. Tiksliau, 2012 metais oficialiai tapo pirmuoju ketvirtos kartos atstovu. Dabar ketvirtajai kartai priskiriamas ir Pietų Korėjos K2 Black Panther, ir keli vis dar vystomi tankai.

Hito ugnies valdymo sistema vienu metu seka kelis taikinius ir sudėlioja juos į prioritetinę tvarką pagal jų keliamą grėsmę. Ši sistema taip pat padeda nusitaikyti į silpniausią taikinio (pavyzdžiui, priešo tanko) tašką, parenka tinkamiausią sviedinio tipą. Svarbiausia tai, kad keli vienoje operacijoje veikiantys Hito gauna gerai išdėliotas, aiškias instrukcijas iš vadovaujančios mašinos. Tokia komunikacijų, ginklų valdymo ir operacijų organizavimo sistemų darna ir integruotumas ir sudaro ketvirtos pagrindinių kovos tankų kartos pagrindą.

Kaip pirmyn, taip ir atgal

Jei domitės šiuolaikiniais tankais (juk leidžiate laiką Nodum.lt), žinote, kad dauguma jų išvysto maždaug 70 km/val. maksimalų greitį. Ar ne keista, kad Leopard 2, Leclerc, Abrams, T-72 ir daugelis kitų tankų pasiekia labai panašų maksimalų greitį? Ne, nekeista – visi jie yra sunkūs, o vikšrus sudaro daugybė metalinių jungčių, kurios nėra aktyviai tepamos.

Type 10 išvysto 70 km/val. greitį net ir važiuodamas atbulas. (Toshinori baba, Wikimedia (CC BY 4.0)

Tačiau japoniškas Type 10 ypatingas tuo, kad savo maksimalų 70 km/val. greitį pasiekia tiek važiuodamas pirmyn, tiek atgal. Ir tuo jis yra unikalus, nes visi kiti tankai atbulomis važiuoja bent dvigubai lėčiau. Tai įmanoma hidrostatinio bepakopio variatoriaus dėka – Type 10 neturi pavarų. Kai kiti tankai (pavyzdžiui, prancūzų Leclerc) dažniausiai turi 5 pavaras važiavimui pirmyn ir porą atbulinių bėgių, Type 10 naudoja tą patį mechanizmą judėjimui bet kuria kryptimi, todėl važiuodamas atbulomis yra nepavejamas.

Tas hidrostatinis variatorius yra sujungtas su 22,6 litrų dyzeliniu Mitsubishi V8 varikliu, išvystančiu kiek mažiau nei 900 kW. Savo galia Type 10 nusileidžia daugeliui šiuolaikinių tankų, bet yra daug lengvesnis už visus ir labai mobilus.

Type 10 pratybose. (Wikimedia)

Ypatinga važiuoklė

Mobilumas Type 10 kūrėjams buvo pagrindinis prioritetas, todėl šis tankas yra toks lengvas ir gali greitai važiuoti atbulomis. Prie to prisideda ir hidropneumatinė važiuoklė. M1 Abrams, C1 Ariete ir Leopard 2 turi torsioninę pakabą, o štai Type 10 – hidropneumatinę, kuri puikiai sugeria kelio nelygumus, padeda taikliai šaudyti dardant nelygiu gruntu.

Hito nesustojęs paleidžia šūvį. Nors bokštelis pasuktas, hidropneumatinė važiuoklė puikiai sugeria atatrankos jėgą. (Rikujojieitai Boueisho, Wikimedia (CC BY 4.0)

Teisybės dėlei reikia pasakyti, kad Leclerc ir Challenger 2 irgi turi hidropneumatines pakabas, bet Type 10 yra gerokai pažangesnis šioje srityje. Šis tankas gali sustoti ant šlaito ir susireguliuoti važiuoklę taip, kad įgulai būtų patogu atlikti užduotis. Staigiai stabdant Type 10 nosis neria žemyn, perkeldama daugiau svorio ant priekinės vikšrų dalies ir sumažindama stabdymo kelią. Be to, Type 10 pakaba puikiai sugeria pabūklo atatranką, o tai pagerina galimybes nepamesti taikinio, jei prireiktų antrojo šūvio.

Brangus, bet neparduodamas

Skaičiuojama, kad vienas Type 10 kainuoja 10,5-11 milijonų eurų – bent dviem milijonais brangiau nei Leopard 2A6. Iš dalies taip yra dėl to, kad Japonija jų tiesiog neparduoda. Eksportas leistų padidinti programos apimtis, į tyrimus ir technologijas investuoti pinigai greičiau atsipirktų ir Type 10 būtų pigesnis. Bet Japonija išlieka vienintelė Type 10 naudotoja.

Type 10 demonstruoja stabdymo galimybes. Fone matote karinį Toyota visureigį, kuris turi ir labai retą civilinę versiją. (Z3144228, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

2014 metais Turkija pradėjo derybas su Japonija, nes norėjo įsigyti Type 10 tanko technologijų (konkrečiai, variklį ir transmisiją). Tos derybos nutrūko, nes Japonija neapsisprendė, ar gali pardavinėti atskiras tanko dalis, nes ginklų eksportą pati sau yra uždraudusi. Japonijos karinės doktrina stipriai riboja šalies karinę pramonę – šalis laikosi išskirtinai tik gynybos politikos.

Tiek apie japonišką Type 10 tanką. Tai yra labai pažangi karinė mašina, kurios tikriausiai nepamatysite, jei neapsilankysite Tekančios Saulės šalyje.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia