Atvykę į degalinę tikriausiai nejaučiate nerimo dėl to, ką benzinas gali padaryti jūsų šiuolaikiniam automobiliui. Tačiau klasikinių automobilių savininkai modernaus benzino nemėgsta. Kodėl?

Trumpas atsakymas – šiuolaikinis benzinas turi nemažai etanolio. Štai populiariausias benzinas, žymimas E10 (iš anksčiau jums žinomas kaip 95), turi 10 % etanolio, o E5 – 5 % etanolio. Ir senesni automobiliai tokio modernaus benzino negali pakęsti. Šis faktas jus gali nustebinti – juk Brazilijoje automobiliai važinėja ir su 100 % etanolio kuru ir didelio vargo nemato. Bet automobilis tam tiesiog turi būti pritaikytas.

Degalų papildymas 1928 metais Argentinoje. (Wikimedia)

Etanolis į benziną įterpiamas siekiant mažinti mūsų priklausomybę nuo iškastinio kuro ir bendras transporto emisijas. Etanolis gali būti neutralus CO2 taršos požiūriu – anglies dvideginis, kurį išmeta žalią etanolį deginantis automobilis, kadaise buvo sugertas augalų, iš kurių šie degalai pagaminti. Ir absoliuti dauguma automobilių mūsų keliuose yra visiškai suderinami su E10 benzinu.

Shell skelbia, kad visi automobiliai, pagaminti po 2011 metų, yra suderinami su E10 degalais. Tačiau ir daugybė anksčiau pagamintų mašinų su tokiu kuru draugauja be jokių problemų. Bet jei laiku keliausime į praeitą amžių, kuo toliau, tuo daugiau automobilių nebus suderinami su etanolio priedais benzine.

Kodėl etanolis kenkia klasikiniams automobiliams?

Etanolis yra stiprus tirpiklis, kuris graužia gumą ir plastikus. Dabar gamintojai prie to prisitaiko ir naudoja atsparias medžiagas, tačiau kadaise tai apskritai nebuvo aktuali problema, todėl niekas negalvojo apie atsparumą etanoliui.

Etanolis traukia drėgmę, todėl gali paskatinti degalų sistemos koroziją. Etanolis yra higroskopiška (atsiminkite šį žodį kitam protmūšiui) medžiaga – tai reiškia, kad jis gali pritraukti drėgmę. Tai aktualu tik tais atvejais, jei degalų sistemoje ir taip yra drėgmės (pavyzdžiui, dėl kondensacijos) arba jei automobilis su etanolio pilnu baku ilgą laiką stovi nenaudojamas.

Perspėjimas prie E10 benzino – „Tinka daugeliui automobilių, pasitikrinkite prieš naudodami“. (Mtaylor848, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Etanolis greičiau sensta. Etanolis oksiduojasi, todėl E10 negali būti saugomas taip ilgai kaip benzinas. Daugelis rekomendacijų nurodo, kad E10 benzinas gali būti saugomas 3-6 mėnesius. Įprastiems kasdieniams automobiliams tai nėra didelė problema, bet klasikiniai automobiliai yra naudojami rečiau ir dažnai kelis mėnesius stovi be darbo. Sendami degalai su etanoliu virsta į minkštą plastiką panašia medžiaga, kuri gali užkimšti karbiuratorius ar kitas detales.

Etanolyje yra mažiau energijos. Brazilai tai žino ir etanolį renkasi tik tada, kai kainų skirtumas yra bent 30 %, nes automobilis gryno etanolio sunaudos maždaug tiek daugiau. Tačiau klasikiniai automobiliai buvo sukurti grynam benzinui, todėl nėra pasiruošę kompensuoti sumažėjusios galios didesnėmis degalų sąnaudomis. Kitaip tariant, klasikinis automobilis su E10 bake išvystys šiek tiek mažiau galios, net jei tas skirtumas nebus labai ryškus.

Tiesa, kai kurias iš šių problemų klasikinių automobilių savininkai apeina, naudodami specialius benzino stabilizavimo priedus arba ieškodami degalų be etanolio. E5 jau yra geresnis pasirinkimas, nes šiame benzine etanolio koncentracija yra dvigubai mažesnė (iki 5 %). Žinoma, E5 turi aukštesnį oktaninį reitingą ir yra brangesnis.

Kitos modernių degalų problemos

Galbūt dabar tai ne visi žino, bet kadaise benzine (kaip ir jūsų močiutės krištolinėse taurėse) buvo švino. Šis sunkusis metalas į degalus buvo įterpiamas dar nuo trečiojo praeito amžiaus dešimtmečio, nes jis, paprastai tariant, variklių darbui suteikdavo sklandumo. Švinas veikė kaip detonaciją (nekontroliuojamą degalų mišinio užsidegimą) stabdantis priedas, leidžiantis varikliui dirbti tolygiau ir, kaip teigiama, efektyviau. Jei variklis buvo sukurtas benzinui su švinu, bešviniai degalai gali pagreitinti jo vožtuvų sistemos susidėvėjimą. Tai yra dar didesnė problema, jei automobilis sunkiai dirba – koks klasikinis Ford Mustang lenktynių trasoje ar senas pikapas tempiantis namelį ant ratų tikrai ilgisi benzino su švinu.

1970-ųjų Rolls-Royce Silver Shadow nori tik 100-osios markės benzino, bet ar jo yra jūsų mėgstamiausioje degalinėje? (Spanish Coches, Wikimedia(CC BY 2.0)

Be to, dalis senų automobilių buvo sukurti kitokį oktaninį skaičių turinčiam benzinui. Pavyzdžiui, kur rasti degalų senam Rolls-Royce, kai gamintojas perspėja naudoti tik 100 pažymėtą benziną?

Klasikinių automobilių savininkai išmoksta išvengti didesnių problemų, bet kartais jos gali pričiupti nepatyrusius senų automobilių savininkus. Todėl visada geriau pasikonsultuoti su klasikinių automobilių servisais, kurie patars, kokius priedus naudoti ir kaip paruošti savo mašiną ilgesniam stovėjimui ne sezono metu.

2 KOMENTARAI

Komentuoti: NODUM Atšaukti atsakymą

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia