Jei pabandytumėte įsivaizduoti laivo vairą, tai tikrai būtų didelis medinis žiedas su daugybe rankenų. Žinoma, šiuolaikinių laivų vairai taip nebeatrodo. Tačiau kodėl jie kadaise buvo būtent tokie? Kokiomis kitomis įdomiomis savybėmis jie pasižymėjo?

Klasikinis laivo vairas. (Sven Wolter, Wikimedia(CC BY-SA 3.0 de)

Iš tikrųjų, laivybos istorijos pradžioje laivai vairaračių neturėjo apskritai – jie buvo vairuojami ilgomis svirtimis. Jos tiko mažesniems laivams, tačiau didesni laivai turėjo didesnius, sunkiau pasukamus krypties vairus. Tiksliai valdyti didelį laivą svirtimi būtų buvę per sunku, todėl ir sukurti tie klasikiniai vairaračiai.

Svirtis su krypties vairu buvo sujungta tiesiogiai. Tuo tarpu vairatis turėjo virvinį transmisijos mechanizmą, kuris palengvino vairininko darbą. Tiesą sakant, tai yra priežastis, kodėl vairaračiai buvo tokie dideli – kitaip išjudinti didelį krypties vairą būtų labai sunku.

Laivo vairo mechanizmo veikimas. Viršuje – vaizdas iš priekio, apačioje – iš viršaus. (KDS444, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Šioje vietoje reikia pasitikslinti dėl terminų. Laivo vairas iš tikrųjų yra po korpusu esanti plokštė (ar kelios plokštės), kuri sukiojasi į šalis, keisdama laivo judėjimo kryptį. Tuo tarpu tas apvalus valdymo įrenginys yra vairaratis. Tačiau, kadangi šiame straipsnyje apie krypties vairą beveik nekalbėsime, vairu vadiname ir vairaratį – tikimės, kad taip skaitytojui bus aiškiau.

Laivų vairai buvo gaminami iš tikmedžio arba raudonmedžio – ši mediena yra pakankamai atspari puvimui ir sūriam jūros vandeniui. Tradicinis vairas turi aštuonis tekintus stipinus ir iš kelių segmentų pagamintą žiedą. Tie stipinai tarsi perveria vairo apskritimą ir už jo tampa rankenomis, kurios padeda pasukti šiaip jau dažniausiai šlapią ir slidų vairaratį. Viena iš tų rankenų įprastai yra papuošta keliais žiedais – ji, visai kaip žymė ant lenktyninio automobilio vairo, padeda nustatyti, kada vairas yra tiesioje padėtyje.

Seniausio JAV karinio laivo USS Constitution vairas. Senuose laivuose vairai dažnai montuoti poromis. (U.S. Navy, Wikimedia)

Tos rankenos yra būtinos ir dėl to, kad laivo vairavimui kartais reikėdavo nemažai jėgos. Nors tas virvinis mechanizmas suteikdavo šiokį-tokį mechaninį pranašumą (didelis vairaračio pasukimas tik šiek tiek pasukdavo krypties vairą), audros ir povandeninės srovės stipriai sukiodavo vairą į šalis. Štai dėl ko didžiausiuose laivuose tokie vairai buvo montuojami poromis – tuomet vienu metu prie vairo galėdavo prikibti net keli vyrai. Kartais į vieną eilę buvo sumontuojami net visi trys vairai.

Didelis medinis laivo vairas tapo pačios laivininkystės simboliu, tačiau 20 amžiaus pradžioje buvo naudojamas vis rečiau Dabar panašūs vairai dar sutinkami nedidelėse jachtose ir istoriniuose laivuose, tačiau didieji komerciniai laivai jų tikrai nebeturi. Jiems jų ir nebereikia, nes vairaračiai su krypties vairais dabar yra sujungiami per hidraulines ar elektrines sistemas. Tiesą sakant, dažno šiuolaikinio laivo vairas yra mažesnis nei automobilio.

JAV Laivyno jūreiviai prie 190 metrų ilgio USS Ashland vairo. (U.S. Nav, Wikimedia)

Tai nulėmė ir vilkikų atsiradimas bei kitos manevravimą palengvinančios technologijos. Dabar net sunku įsivaizduoti, kaip tie mediniai burlaiviai keliaudavo neturėdami patikimos GPS navigacijos, orų prognozių ar autopiloto.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia