2024-ųjų Brazilijos Grand Prix. Red Bull komandos bolidai startuoja iš 13-os ir 17-os pozicijų. Tas, kuris startavo 17-as, finišuoja pirmas. O tas, kuris startavo 13-as, lenktynes baigia be taškų 11-oje vietoje. Ar tie automobiliai vienodi?
Jei toks skirtumas būtų matomas tik vienose lenktynėse, šis klausimas nekiltų. Visi lenktynininkai padaro klaidų, o kartais jiems tiesiog nepasiseka. Tačiau Maxas Verstappenas po minėtų lenktynių bendroje įskaitoje yra praktiškai nepavejamas pirmoje vietoje, o Sergio Perezas – aštuntas.
Milžiniškų skirtumų tarp komandos draugų pasitaiko, ypač kai vienas iš dviejų komandos lenktynininkų yra naujokas. Bet 2024-ųjų sezone Aston Martin komandoje Fernando Alonso visada lenkia Lanceą Strollą, o Maxas Verstappenas nesuvokiamai stipriai triuškina Sergio Perezą, nors niekas iš šių F1 atletų nėra naujokas. Kiekviena komanda turi po du bolidus ir jie atroo vienodai. Bet gal mechaniškai jie yra skirtingi?
Ar abu komandos bolidai F1 yra vienodi?
Šis klausimas galėtų būti atsakytas paprastai – komandos bolidai yra vienodi. Sukurti du skirtingus bolidus būtų tiesiog per brangu. Ir kam to reikėtų? Konstruktoriai sukuria geriausią bolidą, kokį tik leidžia jų galimybės, pagamina du automobilius ir duoda juos savo vairuotojams, kad šie uždirbtų taškus. Kokio velnio kurti du bolidus, jei vienas iš jų bus prastesnis? Net atsarginio trečio bolido komandos nebeturi.
Tačiau yra situacijų, kai automobiliai gali šiek tiek skirtis. Pavyzdžiui, taip gali nutikti dėl detalių trūkumo ir mažo biudžeto. Formulės 1 automobiliai yra rankų darbo mašinos, todėl kiekviena detalė kuriama gana ilgai. Kartais į lenktynes komandos atsiveža atnaujinimų – naujų sparnų, grindų ir kitų komponentų. Pasitaiko, kad jų pakanka tik vienai mašinai. Be to, ką tik atnaujintas bolidas gali patekti į avariją laisvosios treniruotės ar kvalifikacijos metu ir tuomet jis lenktynėms gali būti grąžintas į senesnę specifikaciją, nes naujų dalių garaže nebėra. Kartais vienas vairuotojas senesnės specifikacijos bolidą turi vairuoti net kelias lenktynes, tyliai pavydėdamas savo komandos draugui. Formulės 1 komandos skirtingus komponentus kartais renkasi ir vykdydamos eksperimentus, bet tai vyksta labai retai.
Bolidai gali skirtis ir dėl skirtingo nusidėvėjimo. Kai kurių komponentų (pavyzdžiui, variklių) naudojimas Formulėje 1 yra labai ribotas. Tam, kad variklis patikimai tarnautų ilgiau ir nereikėtų jo keisti neplanuotai anksti, kai kurie jo parametrai gali būti keičiami. Gali būti keičiama net ir sukimo momento kreivė, taip sumažinant akceleraciją ir dėvėjimąsi. Taip gali susidaryti situacija, kai vienas komandos bolidas yra greitesnis už kitą. Automobilis, kuris nepatenka į tolimesnius kvalifikacijos etapus bus nuvažiavęs mažiau kilometrų nei tas, kuris varžosi dėl aukščiausių vietų. Be to, ir vairavimo stiliai skiriasi – kai kurie pilotai savo mašinas sudėvi greičiau nei kiti.
Kalbant apie vairavimo stilius, nors bolidai naudoja tas pačias dalis, jie sureguliuojami pagal kiekvieno lenktynininko poreikius. Vairavimo stiliai iš tikrųjų skiriasi. Kai kurie F1 vairuotojai stabdo vėliau ir agresyviau, kiti važiuoja tolygiau. Skiriasi ir tai, kaip išnaudojamas trasos plotis, kaip agresyviai atakuojami spalvoti borteliai. Techninis personalas pagal lenktynininko norus ir galimybes sureguliuoja bolido stabdžių balansą, pakabos aukštį ir standumą, aerodinaminius komponentus taip, kad vairuotojas patogiai siektų maksimalaus rezultato. Bolidai reguliuojami atskirai, todėl tam tikrų minimalių trūkumų nustatymuose gali atsirasti.
Taigi, F1 komandos bolidai yra vienodi, nes pagaminti du bolidus būtų brangu ir nelogiška. Tačiau kartais skirtumai atsiranda dėl skirtingu metu pasirodančių atnaujinimų ar po avarijos vienam bolidui sumontavus senus komponentus. Praraja tarp komandos draugų pasiekimų dažniausiai atsiranda dėl įgūdžių ir patirties skirtumų. O kartais bolidas tiesiog labiau dera prie vieno lenktynininko vairavimo stiliaus. Kai vienas komandos sportininkas vairuoja žymiai geriau už kitą, jo vairavimo stilius gali diktuoti automobilio vystymo kryptį ir tai gali pakenkti jo komandos draugui. Bet bolidai prieš kiekvienas lenktynes suderinami pagal trasą, oro sąlygas ir, žinoma, atskirų lenktynininkų norus.