Padangų strategija Formulėje 1 yra labai svarbi. Komandos turi gerai apgalvoti kada ir kokias padangas montuos lenktynių metu. Žinoma, padangų pasirinkimą riboja taisyklės – visos komandos naudoja vieno gamintojo padangas ir jos privalo būti pripūstos iki minimalaus nurodyto slėgio. Tik koks jis?
Šiuo metu Formulės 1 automobiliai naudoja Pirelli padangas. Komandos gali rinktis iš kelių skirtingo kietumo mišinių. Minkštesnės gumos padangos garantuoja geresnį sukibimą ir geresnius trasos įveikimo laikus, bet greičiau dėvisi. Tuo tarpu kietos padangos yra ištvermingesnės, nors jas dėvintis automobilis ratus trasoje suka šiek tiek lėčiau.
Formulės 1 komandos naudoja vieno gamintojo padangas, kurios kiekvienam automobiliui atskirai nėra pritaikomos. Tai yra, Scuderia Ferrari neturi kažkokių specialių padangų, kurių neturėtų McLaren ar Mercedes-AMG. Tai yra savotiškas iššūkis inžinieriams, nes skirtingų konstruktorių bolidai pasižymi skirtingu balansu ir dinaminėmis charakteristikomis, todėl ideali atveju naudotų specialiai jiems sukurtas padangas. Net ir slėgis padangose įprastai yra daugmaž toks pat.
Gamintojas (šiuo metu – Pirelli) nurodo minimalų slėgį, iki kurio komandos turi pripūsti savo padangas. Tai – ir saugumo klausimas, nes mažiau pripūstos padangos posūkiuose yra labiau deformuojamos. Su kiekvienu įveiktu ratu padangos yra vis labiau dėvimos ir galiausiai gali sprogti. Pirelli, žinoma, nenori, kad plyštančios padangos nulemtų lenktynių rezultatus – tai būtų prasta reklama ir galėtų tapti nesutarimų su lenktynių organizatoriais priežastimi. Todėl komandoms nurodomas minimalus padangose palaikomas slėgis.
Koks jis? Iki 2022-ųjų tai buvo apie 25 svarai kvadratiniame colyje (psi) priekinėse padangose ir 21 galinėse – atitinkamai 1,72 ir 1,45 barai. 2022-ųjų sezonui F1 bolidai apsimovė 18 colių ratlankius ir žemesnio slėgio padangas. Minimalus leistinas slėgis sausai dangai skirtose padangose sumažintas iki 21,5 psi priekyje ir 18 gale (1,48 ir 1,24 bar).
Pirelli kartais keičia reikalavimus priklausomai nuo trasos paviršiaus ir oro sąlygų. Pavyzdžiui, 2020-ųjų rugpjūtį Silverstone vyko net du Formulės 1 Grand Prix. Pirmojo metu keli automobiliai patyrė katastrofiškus padangų gedimus. Dėl to prieš kitas lenktynes Pirelli pakėlė minimalų slėgį padangose iki 27 psi priekinėse ir 22 psi galinėse padangose
Formulės 1 automobiliai turi jutiklius, kurie leidžia inžinieriams per atstumą stebėti slėgį padangose. Taip komanda sužino, kad automobilis važiuoja su pradurta padanga. Jei slėgis prarandamas lėtai, pirmasis apie tai sužino ne vairuotojas, o jo lenktynių inžinierius. Jei padanga nebliūkšta per greitai, automobilis lieka varžytis trasoje. Formulės 1 taisyklės numato, kad kiekvienas bolidas bent kartą per lenktynes turi apsilankyti techninio aptarnavimo juostoje ir turi panaudoti bent dviejų skirtingų mišinių padangas. Tai lenktynėms suteikia tą strategijos elementą, kuris anksčiau, kai būdavo papildomi degalų bakai, buvo dar ryškesnis.
Viršutinės leistino slėgio ribos taisyklėse nėra, bet Pirelli tikriausiai turi apibrėžusi tokias ribas. Bet komandos net nenorėtų kietesnių padangų – įprastai jos pučiamos tik iki minimalaus gamintojo nurodyto slėgio. Minkštesnės padangos užtikrina geresnį sukibimą, nes geriau prisitaiko prie trasos dangos nelygumų. Be to, Formulės 1 automobiliai praktiškai neturi amortizuojančios pakabos – tik padangos sugeria smūgius kai bolidas važiuoja per bortelius ar apskritai nuvažiuoja nuo trasos. Iki mažesnio slėgio pripūstos padangos yra minkštesnės ir tai daro efektyviau.
Galiausiai, slėgis padangose šiek tiek pakylą, kai jos pasiekia darbinę temperatūrą. Tiesa, ne tiek daug, kiek galėtumėte įsivaizduoti, nes Formulės 1 automobilių padangos yra pripučiamos ne oru, o azotu – kaip lėktuvų padangos ir dėl tų pačių priežasčių. Azotas yra stabilesnis, todėl slėgis padangose stipriai nekinta su besikeičiančia temperatūra.