Technologijos ir mokslas nuolat juda į priekį, tačiau tai nereiškia, kad visi reikšmingi rekordai priklauso naujai technikai. Kartais įvairūs veiksniai nulemia, kad viena šaka nebėra vystoma, nes kita yra tiesiog pranašesnė, todėl rekordai taip ir lieka priklausyti senosioms technologijoms. Pavyzdžiui, ar patikėtumėte, kad greičiausias pasaulio propelerinis lėktuvas yra kilęs iš Antrojo pasaulinio karo laikų?

Rare Bear, stipriai modifikuotas Grumman F8F Bearcat, yra greičiausias propelerinis lėktuvas pasaulyje. (Don Sleeter, Wikimedia)

Taip, reaktyviniai varikliai yra tiesiog geresni ir labiau tinkami šiuolaikinėms aviacijos užduotims. Visgi, negalime sakyti, kad propelerinis variklis yra visiška atgyvena, nes tokie lėktuvai tebeskraido ir tebėra kuriami. Todėl šį rekordą tikrai galime laikyti Antrojo pasaulinio karo metu išvystytų technologijų laimėjimu. Visgi, nors ir atskleidėme kokiai erai priklauso rekordą pasiekę lėktuvas, pasakyti tikslų modelį nėra taip jau lengva.

Blue Angels, demonstracinė Jungtinių Valstijų karinių jūrų pajėgų aviacijos eskadrilė, 1946 metais perėjo prie Grumman F8F-1 Bearcat lėktuvų. (USN, Wikimedia)

Oficialus greičiausio pasaulyje propelerinio, stūmokliniu varikliu varomo lėktuvo rekordas priklauso Grumman F8F Bearcat. Tai – Antrojo pasaulinio karo pabaigoje pristatytas naikintuvas iš tarnybos oficialiai pasitraukęs 1963 metais. F8F Bearcat yra gana išvaizdus, manevringas ir, žinoma, greitas lėktuvas, todėl yra mėgstamas ir pilotų-entuziastų. Jie šiuos lėktuvus restauruoja ir modifikuoja, kad juos būtų paprasčiau valdyti. Rare Bear, stipriai modifikuotas Grumman F8F Bearcat, ilgus dešimtmečius dominavo Reno Air Races lenktynėse. Būtent šiam lėktuvui ir priklauso oficialus greičio rekordas – 850,24 km/h. Visgi, tai tik dalis istorijos.

Neoficialus rekordas siekia net 880 km/h ir buvo pasiektas britišku Hawker Sea Fury. Šis lėktuvas taip pat buvo sukurtas Antrojo pasaulinio karo metais, bet tarnybą pradėjo vėliau. Pirmoji versija, vadinama tik Fury (nesupainiokite su penkiolika metų senesniu biplanu Hawker Fury), pirmą kartą pakilo 1944 metų rudenį. Tačiau tuomet jau buvo aišku, kad karas artėja prie pabaigos ir Karališkosios oro pajėgos lėktuvo atsisakė. Tuo tarpu laivynas juo susidomėjo, todėl 1945 metų pradžioje į orą pirmam skrydžiui pakilo ir Sea Fury versija. Hawker Sea Fury buvo naudojamas ne tik Jungtinės Karalystės karinėse pajėgose, bet ir Kanadoje, JAV, Nyderlanduose ir Mianmare. Visgi, šeštajame dešimtmetyje šio orlaivio vietą užėmė naujesnės konstrukcijos lėktuvai ir jam teko trauktis. Kaip ir Grumman F8F Bearcat atveju, pilotai pradėjo šiuos lėktuvus naudoti lenktynėms ir akrobatiniams pasirodymams, taip ir buvo pasiektas tas neoficialus 880 km/h rekordas.

Hawker Sea Fury buvo skirtas Jungtinės Karalystės lėktuvnešiams, o vėliau dalyvavo oro lenktynėse. (Don Ramey Logan, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Taigi, abu greičiausi paminėti propeleriniai lėktuvai buvo stipriai modifikuoti ir paruošti didžiuliam greičiui pasiekti. Tai jų pasiektų rekordų, žinoma, nemenkina, tačiau vis tiek įdomu, koks lėktuvas su įprastu propeleriniu varikliu ir be didesnių modifikacijų pasiekė didžiausią greitį. Tai – Dornier Do 335 Pfeil.

Dornier Do 335 Pfeil Antrojo pasaulinio karo metais buvo vokiškas sunkusis naikintuvas. Jis taip pat pasirodė Antrojo pasaulinio karo pabaigoje ir didelių žygdarbių pasiekti nespėjo. Visgi, jis įdomus jau vien dėl savo neįprastos konstrukcijos – jis turi du variklius, kaip ir ne vienas propelerinis orlaivis, tačiau abu Dornier Do 335 Pfeil varikliai buvo sumontuoti fiuzeliaže. Tai yra, vienas lėktuvą traukė į priekį, o kitas – stūmė. Tai gerokai sumažino oro pasipriešinimą, lyginant su įprastais lėktuvais su dviem varikliais, ir leido pasiekti didesnį greitį.

Dornier Do 335 Pfeil turėjo du variklius ir du propelerius – vieną stumiantį ir vieną traukiantį. (Guinnog, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

1945 metų pradžioje naujieji lėktuvai jau buvo siunčiami į tarnybą, tačiau JAV jau balandį užėmė jų gamyklą. Todėl tik 11 Do 335 Pfeil naikintuvų buvo pristatyta į tarnybą ir dar pora mokomųjų Do 335 A-12. Maksimalus Dornier Do 335 Pfeil greitis – 765 km/h, bet net su vienu neveikiančiu varikliu orlaivis galėjo skristi 563 km/h greičiu. Primename, kad kalbame apie nemodifikuotą lėktuvą ir šis greitis pasiektas skrendant tiesiai, o ne neriant žemyn. Pakankamai įspūdingas pasiekimas.

Tuo tarpu neoficialus greičio rekordas skrendant originaliu, nemodifikuotu lėktuvu su stūmokliniu varikliu priklauso Supermarine Spitfire – šis kartą 1952 metais nerdamas pasiekė 1,110 km/h greitį, bet to patvirtinti nepavyko. Kadangi ir šis orlaivis labiausiai pasižymėjo Antrojo pasaulinio karo metais, galima teigti, kad tai ir buvo geriausias laikas propeleriniams lėktuvams.

Panašus Supermarine Spitfire net kelis kartus nerdamas priartėjo prie garso greičio. (RAF official photographer , Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Beje, absoliutus lėktuvų greičio rekordas taip pat priklauso ne kokiam nors naujam orlaiviui, o Lockheed SR-71 Blackbird. Rekordas pasiektas 1976 metais – Eldono W. Joerszo ir George T. Morgano pilotuojamas lėktuvas pasiekė 3,530 km/h greitį.

Kalbant apie aviacinius rekordus, siūlome prisiminti ir mažiausią pasaulyje sraigtasparnį, mažiausią lėktuvą, ir mažiausią reaktyvinį lėktuvą. O taip pat užmeskite akį į trumpiausią pasaulyje reguliarų avialinijų reisą.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia