Puodelių laikikliai automobiliuose yra nepaprastai svarbūs. Netikite? Štai naujas Subaru Ascent turi net 19 puodelių laikiklių. Turėtų visus 20, jei vienoje pusėje gale vietos neužimtų ventiliacijos linijos. Šiandien jau įprasta, kad kiekvienas automobilis privalo turėti bent kelis puodelių laikiklius, bet ar žinote, kur ir kada prasidėjo ši mada? Kas ją paskatino?

Iš tiesų, puodelių laikikliai automobiliuose yra labai naudingi. Juk smagu ilgesnėje kelionėje pasimėgauti kokiu skaniu gėrimu. Visi vežiojasi ir buteliuką vandens, o kai kuriuose puodelių laikikliuose mėtosi ir kelios monetos ar kiti daiktai. Tačiau anksčiau automobiliai tokio patogumo neturėjo.

Viskas prasidėjo 1921 metais Dalase, Teksaso valstijoje. Čia atsidarė nedidelis restoranas Kirby’s Pig Stand. Ši greito maisto užeiga gal ir nebūtų kuo nors ypatinga, tačiau žmonėms net nereikėjo išlipti iš automobilio, kad įsigytų maisto. Tai buvo ypatinga idėja, kuri per JAV išplito labai greitai. Apskritai per kelis dešimtmečius paplito ne tik įvažiuojamieji restoranai, bet ir įvažiuojamieji kino teatrai. Pasisėdėjimas automobilyje tapo jaunimo kultūros dalimi – viena iš geriausių pasimatymo idėjų tuomet buvo tiesiog pasivažinėjimas po miestą.

Prieš puodelių laikiklius automobiliuose buvo naudojami tokie pakabinami padėklai (1950-ųjų reklama).

Ilgą laiką įvažiuojamieji restoranai klientams siūlė specialius padėklus, kurie užsikabindavo už praviro automobilio stiklo. Tai, žinoma, nebuvo idealu, nes padėklus reikėjo sugrąžinti restoranui, o valgyti prie praviro lango nebuvo malonu. Automobilių gamintojai ėmėsi šiokių tokių salono dizaino pakeitimų. 1957-ųjų Chevrolet Bel Air nedidelį pikniko stalelį sukūrė iš daiktadėžės durelių – atidarytas pirštinių skyrelis tapdavo padėklu su nedideliu įdubimu puodeliui. Tai buvo nebloga sistema ir panašų dizainą galima surasti ne viename šiuolaikiniame automobilyje, tačiau toks padėklas veikė tik tuomet, kai automobilis stovėjo.

Į 2002-ųjų Honda Odyssey miniveno sėdynę sumontuotas puodelio laikiklis (gamintojo nuotrauka).

1953 metais JAV buvo užpildytas įdomus patentas – būtent tuomet buvo išrastas automobilinis puodelių laikiklis, tačiau jis buvo ne integrali salono dizaino dalis, o tik papildomas priedas. Išradėjai manė, kad žmonės pirks tokius puodelių laikiklius iš automobilių dalių parduotuvių ir degalinių, o tuomet patys montuos savo automobiliuose. Ilgą laiką puodelių laikikliai automobiliuose nebuvo matomi, kaip būtinybė, nes žmonės važiuodami nevalgė. Tačiau per kelis dešimtmečius automobiliuose ėmė rastis įvairūs laikikliai ir priedai, nemažai jų buvo papildomos įrangos dalis. Taip tęsėsi iki 1983-ųjų, kai į rinkos vartus pasibeldė minivenas.

Minivenas (ar vienatūris – kaip jums labiau patinka) buvo sukurtas kaip itin praktiška šeimai skirta mašina. Nors techniškai bandymų buvo ir anksčiau, būtent 1983 metais visuomenei pristatytas Plymouth Voyager arba Dodge Caravan buvo pirmieji tikri minivenai. Šie automobiliai nuo pat pradžių buvo kurti kaip maži autobusiukai, kurie turėjo būti vairuojami ir prižiūrimi kaip lengvieji automobiliai. Tai buvo revoliucinė idėją, ties kuria Chrysler dirbo 6 metus. Būtent Jungtinės Karalystės Chrystler divizija sukūrė ir Renault Espace koncepciją, kurią tuomet perėmė Matra ir Renault. Taip 1983 metais dienos šviesą išvydęs Plymouth Voyager prototipas turėjo centrinę konsolę su dviem 354 ml puodelių laikikliais, kurie galėjo būti naudojami ir automobiliui važiuojant.

Paslepiamas puodelio laikiklis SAAB 9-5. (Ballista, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Žmonėms ši idėja jau patiko. Tuomet įvažiuojamųjų restoranų mada dar nebuvo išblėsusi, o ir patys žmonės automobiliais keliavo vis daugiau. Ir kiti gamintojai ėmė montuoti puodelių laikiklius, tačiau didesnį pagreitį ši tendencija įgijo tik po 1994 metais plačiai nuskambėjusios bylos, kuomet 79-erių Stella Liebeck padavė McDonalds į teismą, nes nusiplikė įvažiuojamojo restorano kava. McDonalds tuomet teko pakloti solidžią pinigų sumą, o automobilių gamintojai ėmė per galvas verstis, kad tik pasiūlytų geresnius puodelių laikiklius.

Vienas iš 19 Subaru Ascent puodelių laikiklių (gamintojo nuotrauka).

Ir ši mada tęsiasi iki šiol. Tyrimai parodė, kad puodelių laikiklių skaičius amerikiečiams yra labai svarbus – tai yra vienas iš esminių veiksnių, kaip jie renkasi automobilius. Skirtingi gamintojai kuria skirtingus laikiklius – vieni jų yra paslėpti ir išsilanksto tarsi keistas plastikinis origami spektaklis, o kiti visada yra po ranka. Puodelių laikiklius dabar siūlo ir Porsche, ir Ferrari, ir Maserati, ir kiti sportinių automobilių gamintojai. Aišku, pagal jų skaičių dominuoja parketiniai visureigiai ir minivenai, kurie turi bent po 2 puodelių laikiklius kiekvienam keleiviui. Didžiausias iššūkis – vis augantys greito maisto restoranų puodelių dydžiai – kartais puodelio talpa jau siekia 1,3 l, todėl dažnai naudojami išplečiami puodelių laikikliai su spyruokliniu mechanizmu.

Taip pat skaitykite:

Pigiausias automobilis pasaulio istorijoje kainavo juokingai mažai;

Pirmasis automobilis su kėbule sumontuotais ratais;

Nežinomas, aptakus ir pamestas aptakusis Schlörwagen;

Sunkiausiai valdomas automobilis istorijoje Dymaxion;

Pirmasis DAF lengvasis automobilis turėjo ir labai pažangių savybių;

Keisčiausių durelių savininkas lenkų SMYK;

Kodėl automobiliai anksčiau turėjo tokias ilgas teleskopines antenas?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia