General Dynamics F-16 Fighting Falcon naikintuvai savo laiku buvo itin pažangūs. Tiesą sakant, ir dabar po daugybės atnaujinimų jie nusileidžia tik saujelei penktosios kartos naikintuvų. Tačiau šalia manevringumo, greičio, lanksčios ginkluotės sistemos ir kitų privalumų yra ir dar vienas – ergonomika.

F-16 – vienas lengviausiai atpažįstamų naikintuvų pasaulyje. (wallycacsabre, Wikimedia(CC BY 2.0)

Tai – antrasis straipsnis apie F-16 naikintuvą. Pirmajame kalbėjome apie neplanuotą pirmąjį F-16 skrydį. Šįkart papasakosime apie tiems laikams neįprastą naikintuvo kabiną.

Ergonomika naikintuvui yra svarbesnė nei galite pamanyti. Net ir paprastas skrydis iš vienos bazės į kitą gali trukti kelias valandas. Tokio dydžio lėktuve nėra jokių galimybių atsistoti, ištiesti kojas ar pakeisti sėdėjimo poziciją. Jei naikintuvas įsivelia į kautynes ore, pilotui teks manevruoti, o tai sukels milžiniškas apkrovas jo kūnui. Ergonomiška kabina padeda išlaikyti koncentraciją ir kovoti su nuovargiu.

Pilotas F-16 kabinoje įsitaiso pusiau gulomis – sėdynė yra pakreipta 30 laipsnių kampu. Tai ne tik padeda lengviau ištverti skrydžio metu patiriamas apkrovas, bet ir palieka daugiau vietos aukštesniems pilotams. Ankstesnių naikintuvų sėdynės paprastai būdavo montuojamos beveik stačiai – jos būdavo pakreiptos vos 12-15 laipsnių kampu. Tiesa, tas 30 laipsnių kampas patiko ne visiems – kai kuriems pilotams tokia padėtis sukeldavo kaklo skausmą, todėl vėliau pasirinktas švelnesnis 20 laipsnių kampas.

F-16D vairalazdė. (Edvard Majakari, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Iki F-16 naikintuvų vairalazdės būdavo kabinos centre, tarp vairuotojo kojų. General Dynamics inžinieriai nusprendė, kad tokia padėtis nėra patogi ir aštrių manevrų metu stipriai apkrauna piloto rankas. Taigi, vairalazdė buvo sumontuota dešinėje kabinos pusėje. Čia piloto ranka visada turi atramą, o vairalazdę lengva išlaikyti ir itin aštrių manevrų metu. Visi pagrindiniai jungikliai, įskaitant ir tuos, kuriais valdoma ginkluotė, buvo perkelti prie vairalazdės. F-16 yra valdomas elektroniškai (fly-by-wire sistema). Tai reiškia, kad jokios mechaninės jungties tarp valdymo įrenginių ir valdymo paviršių nėra.

F-16 Fighting Falcon gaubtas neturi rėmo ir sudaro puikų matomumą visomis kryptimis. (SSG CAYCEE R. COOK, Wikimedia)

Galiausiai, verta paminėti ir neprilygstamą matomumą. F-16 yra pirmas naikintuvas turintis vientisą kabinos gaubtą be jokio rėmo. Polikarbonatinis gaubtas yra labai storas ir tvirtas bei suteikia gerą matomumą visomis kryptimis. Žiūrėdamas į šoną pilotas gali pažvelgti žemyn net 40 laipsnių kampu. Dėl gaubto storio ir sėdynės padėties, F-16 turi įdomią katapultavimosi sistemą – pirmiausia lėktuvas atsikrato gaubto, o tik tuomet iššaunama piloto sėdynė. Šiuolaikiniams naikintuvams tokia sistema yra įprasta, tačiau iki F-16 pilotų sėdynės šaudavo kiaurai per kabinos gaubtą.

Informaciją apie lėktuvo būklę bei vykdomą misiją pilotas seka visoje eilėje ekranų, įskaitant ir vieną permatomą ekraną (head-up display arba HUD) tiesiai priešais savo akis. Šiais laikais dalis informacijos yra perduodama ir tiesiai į šalmą.

Jungtinių Valstijų Karinių oro pajėgų akrobatinių pasirodymų grupės Thunderbirds F-16 prieš pat sudužimą 2003 metais. (U.S. Air Force, Wikimedia)

F-16 pirmam skrydžiui pakilo dar 1974 metais. Šie naikintuvai gaminami iki šiol, nors Vakaruose juos pakeis naujesni F-35.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia