Mercedes-Benz W 113 – tai 1963-1971 metais gamintas prabangus sportinis automobilis. Priklausomai nuo variklio, W 113 modeliai žymėti kaip 230 SL, 250 SL ar 280 SL, tačiau šie automobiliai dažniausiai vadinami tiesiog Pagodomis. Kodėl? Šią pravardę sugalvojo ne Mercedes-Benz. Ir kuo dar W 113 yra toks ypatingas?

Šį straipsnį remia Senovinės auto-moto technikos klubas „Retroklasika“, geriau žinomi kaip kaip restauratoriai „ClassicCarLoft“ – klasikinių automobilių nuoma, restauravimas ir transportavimas.

Mercedes-Benz W 113, geriau žinomas kaip tiesiog Pagoda. (Gamintojo nuotrauka)

Mercedes-Benz W 113, pristatytas 1963-ųjų Ženevos automobilių parodoje, buvo gaminamas kaip kupė-kabrioletas. Beveik visi modeliai turėjo minkštą kabrioleto stogą, tačiau pirkėjai papildomai galėjo įsigyti ir nuimamą kietą stogą, kuris kabrioletą paversdavo stilingu kupė. Tas kietas stogas nepakeisdavo minkštojo – tai buvo antrasis automobilio stogas, kuris ypač praversdavo žiemą. W 113 Mercedes-Benz gamoje pakeitė ir absoliučia legenda tapusį 300SL ir 190SL. Tiesą sakant, Pagoda yra savotiška tų modelių tąsa – didžiulis Mercedes-Benz logotipas grotelių viduryje turėjo priminti tų praeitų modelių dizainą.

Kalbant apie dizainą, Mercedes-Benz W 113 yra išties elegantiškas automobilis. Plokščia nosis, vertikaliai sumontuoti ovalo formos Bosch priekiniai žibintai, ryški pečių linija ir minimalistinis galinės dalies dizainas šiam automobiliui suteikė rimtos prabangos aurą, kuria tais laikais mažai kas galėjo pasigirti. W 113 atrodė puikiai ir kaip raudsteris, ir kaip kupė.

Elegantiškasis Mercedes-Benz W 113 (Gamintojo nuotrauka)

Dėl to nuimamo kieto stogo, beje, Mercedes-Benz W 113 ir buvo pramintas Pagoda

Tai kodėl W 113 yra vadinamas Pagoda?

Pagoda – tai daugiaaukštis budistų religinis statinys. Pagodos pravardė Mercedes-Benz W 113 automobiliams buvo priklijuota kone iš karto po šio modelio pasirodymo. Kodėl? Ogi dėl kietojo stogo formos.

Pagoda savo pravardę gavo dėl kieto stogo formos. (Bazimie101, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Tas nuimamas kietas stogas pasižymėjo kiek neįprasta forma – centrinė jo dalis buvo tiek tiek žemiau už kraštus. Tai kietajam W 113 stogui suteikė pagodoms būdingą siluetą. Tiesa, šis dizaino elementas buvo labai subtilus – jį įžvelgė tik automobilių dizainu labai susidomėję žmonės. Vienas iš automobilio dizainerių Béla Barényi tokią formą W 113 suteikė ne tik dėl grožio, bet ir dėl standumo – tas kietas Pagodos stogas atlaiko 1000 kg apkrovas ir kartu suteikia puikų matomumą visomis kryptimis.

Japoniškos pagodos stogo linijos. (Sarah Stierch, Wikimedia(CC BY 4.0)

Beje, nors absoliuti dauguma Mercedes Pagodų buvo raudsteriai-kupė, 250 SL buvo buvo siūlomas ir kaip California Coupé. Ši versija vietoje minkšto stogo turėjo porą minimalistinių sėdynių. California Coupé išsaugojo nuimamą kietą stogą, todėl norint pasimėgauti kabrioleto teikiamais malonumais stogą tekdavo palikti namie ir tikėtis, kad nelis. Kita vertus, šie automobiliai buvo šiek tiek praktiškesni, nes galinė sėdynė tapo tarsi papildoma vieta daiktams. Kadangi dauguma pirkėjų norėjo tikro sportinio raudsterio, California Coupé modeliai yra pakankamai reti.

Pagodos prietaisų panelė. (Rudolf Stricker, Wikimedia)

Kalbant apie modelius, trumpai peržvelkime W 113 evoliuciją.

230 SL, 250 SL ir 280 SL

Mercedes-Benz 230 SL (SL – Super-Leicht – Super-Lengvas), gamintas nuo 1963 m., buvo sukurtas ant W111 bazės, nors atrodė nepalyginamai gražiau. Šis automobilis turi nepriklausomą važiuoklę, priekinius diskinius stabdžius ir, jei pirkėjas pageidavo, vairo stiprintuvą. Po 230 SL kapotu plaka 2,3 litrų 6 cilindrų širdis, išvystanti 148 AG (110 kW) ir 197 Nm. Šis variklis per 4 arba 5 (pridėta 1966 m.) laipsnių mechaninę arba itin greitą 4 laipsnių automatinę transmisiją suka tik galinius automobilio ratus.

Mercedes-Benz 230 SL, gamintas 1963-1967 metais. (Gamintojo nuotrauka)

1967 metais Mercedes-Benz pristatė 250 SL, kuris, neskaitant riboto leidimo ir vienetinių automobilių, dabar yra rečiausias W 113 modelis, nes buvo gaminamas vos daugiau nei metus. Visi 250 SL stabdžiai yra diskiniai, automobilis turi didesnį degalų baką bei keletą smulkių dizaino atnaujinimų. Žinoma, didžiausias skirtumas nuo 230 SL yra iki 2,5 l išaugęs variklis. Nors galia liko nepakitusi, 250 SL išvystė šiek tiek didesnį sukimo momentą – visus 216 Nm. Šis automobilis buvo smagesnis, nes galia buvo pasiekiama platesniame variklio sūkių diapazone.

1967-ųjų pabaigoje pasaulį išvydo 280 SL – automobilis, kuris buvo gaminamas iki pat W 113 gamybos pabaigos 1971 m. Vėlgi, Mercedes-Benz šiek tiek, labai subtiliai, atnaujino automobilio dizainą ir padidino variklio darbinį tūrį. 2,8 l jėgainė išvysto 168 AG (125 kW) ir 244 Nm, todėl 280 SL Pagoda yra pastebimai greitesnė nei ankstesnės W 113 versijos. Be to, šis automobilis yra ir patikimesnis, nes Mercedes-Benz ant stendo išbandydavo visus šiuose automobiliuose montuotus variklius.

280 SL buvo greičiausia ir dinamiškiausia W 113 versija. (Gamintojo nuotrauka)

Iš viso Mercedes-Benz pagamino 48912 Pagodų. Šiandien šie automobiliai yra labai brangūs ir visi supranta kodėl – jie yra nepaprastai elegantiški. Po W 113 sekusi R107 linija pasižymėjo kur kas geresnėmis dinaminėmis savybėmis, tačiau Pagoda dabar yra daug geidžiamesnis ir brangesnis automobilis.

Štai 7 įdomūs faktai apie Mercedes-Benz Pagodą:

W 113 – pirmasis sportinis automobilis su gerai apgalvotu saugumu. Pagoda buvo pirmasis sportinis automobilis su smūgius sugeriančiomis zonomis priekyje ir gale, supančiomis itin kietą keleivių salono kapsulę. Salone nebuvo jokių aštrių kampų ar jungiklių. Ir visa tai – inžinieriaus Bélao Barényio nuopelnas. Šis žmogus dažnai lyginamas su garsiausiais pasaulio išradėjais, nes būtent dėl jo išmonės automobiliai turi smūgiams atsparias ir smūgius sugeriančias zonas. Barényi sustiprino ir Pagodos stogą, kad keleiviai būtų geriau apsaugoti automobiliui apsivertus.

Mercedes-Benz intensyviai bandė W 113 saugumą – tai septintajame dešimtmetyje dar nebuvo standartas. (Gamintojo nuotrauka)

Pagoda yra pirmasis Mercedes-Benz automobilis su radialinėmis padangomis.

Mercedes-Benz kruopščiai rūpinosi šio automobilio svoriu. Tuščia Pagoda svėrė apie 1,3 t – visai nedaug, nes automobilio kapotas, bagažinės dangtis, išorinė durelių dalis ir stogo skyrelio dangtis buvo pagaminti iš aliuminio.

250 SL buvo lėtesnis už 230 SL. Mercedes-Benz 250 SL turėjo kiek didesnį sukimo momentą, tačiau maksimalus automobilio greitis buvo kiek žemesnis nei senesnės Pagodos versijos (195 km/val. prieš 200). Taip nutiko dėl šiek tiek išaugusio svorio, bet vėliau pasirodęs galingesnis 280 SL vėl pasiekė tuos 200 km/val.

Mercedes-Benz jau tada garsėjo kaip daug dėmesio detalėms skiriantis automobilių gamintojas. (Gamintojo nuotrauka)

Mėgstamiausias sero Stirlingo Mosso automobilis. Automobilių sporto legenda Stirlingas Mossas privačiame laiške teigė, kad Pagoda yra mėgstamiausias jo nelenktyninis automobilis – „Per visus mano vairavimo metus, neprisimenu suradęs automobilį, kurį turėti norėčiau labiau“, Mossas rašė buvusiam Mercedes-Benz Grand Prix komandos vadovui Alfredui Neubauerui.

Pagoda ir savo laiku buvo labai brangus automobilis. Vos pasirodęs 230 SL JAV kainavo 7,5-7,9 tūkstančius dolerių, vėliau šių automobilių kaina nukrito iki 6,1-6,6 tūkstančių. Panašiu metu Jaguar E-Type, kuris buvo laikomas vienu gražiausių ir greičiausių automobilių pasaulyje, kainavo nuo kiek mažiau nei 6 tūkstančių dolerių, didelis amerikietiškias Ford Galaxie 500XL Skyliner ir lengvasis britas Triumph TR6 – po 3,3 tūkstančius.

Pagoda yra sportinis automobilis su limuzino DNR. Mercedes-Benz taip niekada ir neapsisprendė, ar W 113 yra sportinis ar GT klasės automobilis. Jis buvo sukurtas ant W111 limuzino bazės – iš jo Pagoda gavo ir pagrindinį rėmą, ir važiuoklę, ir salono dizainą, ir kai kuriuos mechaninius komponentus.

Pagoda puikiai tiko ir ilgesnėms kelionėms, nes tai buvo pakankamai patogus automobilis. (Gamintojo nuotrauka)

Mercedes-Benz W 113 Pagoda yra vienas iš tų automobilių, kurių ypatingumas yra matomas plika akimi. Net nieko apie automobilius nesuprantantis žmogus vos pažvelgęs į gatvėje stovinčią Pagodą suprastų, kad tai – labai brangus automobilis. Todėl nepatingėkite pakelti nykštį, jei kada nors pamatysite gatve važiuojančią Pagodą – tai yra svarbi Mercedes-Benz istorijos detalė.

Ačiū restauratorių kompanijai „ClassicCarLoft“ už šio straipsnio rėmimą. „ClassicCarLoft“ nuomoja, parduoda, restauruoja ir transportuoja ypatingai vertingus senovinius automobilius. Patyrusių, savo darbą puikiai išmanančių meistrų rankose naujam gyvenimui yra atgimusi ir ne viena Pagoda, todėl galite įsivaizduoti, kaip klientai vertina „ClassicCarLoft“ darbą. Kviečiame užsukti pasižvalgyti po jų Facebook puslapį ir išsisaugoti kompanijos kontaktus ateičiai.

(apie galimybę remti Nodum.lt straipsnius galite paskaityti čia)

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia