Šalmas yra absoliučiai būtina motociklininko apsaugos dalis. Tai yra daiktas, kuriam taupyti tiesiog neverta. Tačiau kartais susirūpinę motociklininkai klausia, ar tikrai nuo motociklo ant žemės nukritęs šalmas yra nebetinkamas naudojimui? O po smulkios avarijos? O tiesiog neprofesionaliai nudažytas?

Ar žinote, kokius šalmus dėvi F1 mechanikai?kaip lenktynių metu F1 pilotai nusivalo šalmo stiklą?

Šalmas yra absoliučiai būtina motociklininko apsaugos priemonė. (Schuberth nuotrauka)

Geras šalmas yra brangus, bet šalmas pigus bus dar brangesnis, jei pateksite į avariją. Šiame straipsnyje nerasite konkrečių rekomendacijų. Tiesiog apsilankykite parduotuvėse, pasikalbėkite su žmonėmis, kurie tai supranta, ir išsirinkite patį geriausią šalmą, kokį tik galite įpirkti. Būtinai pasirūpinkite, kad šalmas jums tiktų, nes daugybė motociklininkų nešioja per didelius šalmus, o tai turi reikšmės saugumui.

Šiuolaikiniai motociklininkų šalmai yra gaminami iš kompozitinio plastiko. Šalmą sudaro keli sluoksniai. Vidinis yra paminkštinimas, kuris suteikia patogumo ir savotiškai pakabina šalmą ant naudotojo galvos. Beje, įdomus faktas – dauguma šalmų keičiami ne po avarijų, o dėl to, kad pasensta ir susidėvi paminkštinimas. Geriausi šalmai leidžia tas vidines dalis plauti ar net pakeisti, bet tai yra audinys, kuris liečia žmogaus odą – anksčiau ar vėliau jis tiesiog pasiduos.

Šalmas gali išgelbėti gyvybę, bet ir jam reikia geros priežiūros (Schuberth nuotrauka)

Tarp išorinio kieto kompozitinio plastikinio (dažniausiai, stiklo arba anglies pluošto) kevalo ir to vidinio patogaus sluoksnio yra minkštas smūgius sugeriantis užpildas. Patyrus avariją, išorinis kiautas paskirsto smūgio energiją didesniame plote, o tas minkštesnis užpildas ją sugeria. Panašus procesas vyksta ir šalmo viduje – iš inercijos galva juda pirmyn, bet šalmas paskirsto ir sugeria energiją. Labai svarbus ir šalmo tvirtinimas prie galvos – bus mažai naudos, jei šalmas nukris ar pasislinks.

Taigi, klausimas – ar nukritęs šalmas tampa nebetinkamu naudoti? Šis atsakymas motociklininkams labai nepatiks, bet pasak gamintojų, nuo nukritęs šalmas turėtų būti pakeistas arba patikrintas. Tai Nodum.lt patvirtino Vokietijos šalmų gamintojas Schuberth, turintis daug patirties ir Formulėje 1. Tikėtina, kad ant plokščios žemės iš neaukštai nukritęs šalmas liktų sveikas, tačiau gamintojas teigia, kad visiškai pasitikėti tokiu šalmu nebegalima, nes pažeidimai gali būti nepastebimi. Kadangi neįmanoma aprašyti visų įmanomų atvejų, kaip, iš kokio aukščio, kokiu kampu ir ant kokio pagrindo gali nukristi šalmas, gamintojas renkasi užtikrintą rekomendaciją – jei šalmas patyrė smūgį, jį reikia keisti. Ypač po avarijos, bet ir po kritimo.

Avarijų skaičiaus prasme, šalmas yra vienkartinis – jis atlaiko vieną smūgį, paaukodamas save ir apsaugodamas naudotojo galvą. Jei jūsų automobilio oro pagalvė iššautų po nestipraus smūgio, jūs suprastumėte, kad ji nebėra tinkama naudojimui, tiesa? Jei jūsų automobilio priekis būtų visas sugniuždytas, jūs žinotumėte, kad saugumo zonos atliko savo darbą ir nebeveikia.

Avarijų skaičiaus prasme, šalmai yra vienkartiniai – po vieno smūgio šalmą reikia keisti (Schuberth nuotrauka)

Aišku, šalmo atvejis yra kitoks, nes žala gali būti nematoma. Kaip kiaušinio lukštas yra tvirtas tik tol, kol yra nepažeistas, taip ir šalmas yra tvirtas tol, kol yra sveikas. Tiesiog gamintojas negali garantuoti, kad šalmas yra saugus po smūgio, net jei jis tiesiog nukrito garaže. Kas žino, kas buvo ant tų grindų ir kokiu kampu šalmas krito. Schuberth tai pabrėžia ir informacinėje medžiagoje, pridedamoje prie kiekvieno šalmo.

Tiesa, čia reikia paminėti ir kitą pavyzdį. Šį klausimą garsus automobilių kolekcionierius Jay Leno uždavė šalmų gamintojo Arai atstovui. Šis atsakė, kad nuo motociklo nukritęs tuščias šalmas neturėtų būti pažeistas, nes pats yra lengvas ir tas smūgis nebūtų stiprus. Matyt, pačiam naudotojui reikia įvertinti situaciją, bet gamintojai po smūgio nieko nebežada.

Neprofesionalūs dažytojai, beje, irgi gali pažeisti šalmą. Ir labai stipriai. Šalmo kiautas yra plastikinis ir skirtingi gamintojai naudoja šiek tiek skirtingas formules. Plastikas gali reaguoti su dažuose esančiais chemikalais (skiedikliais, kietikliais ir kt.) ir tapti trapus. Kartais įvairūs lipdukai šalinami naudojant orpūtes – to irgi negalima daryti neatsargiai, nes šalmą sudarančios medžiagos nėra pritaikytos tokiam karščiui. Schuberth šalmai bandomi iki 50°C temperatūroje. Šalmus įmanoma saugiai dažyti, bet tai turėtų būti daroma profesionalų, kurie supranta, ką daro, ir rūpinasi ne tik išvaizda, bet ir saugumu.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia