Keista pagalvoti, bet šis straipsnis daliai vairuotojų jau dabar gali pasirodyti labai neaiškus – juk stovėjimo stabdžio rankenėlė tėra mažas elektrinis jungiklis! Šiuolaikiniai automobiliai dažniausiai turi elektrinius stovėjimo stabdžius. Tačiau sena-gera mechaninė rankena, kuri keliama garsiai trata, tikrai niekur nedingo. Bet gal geriau nuspausti mygtuką ir pakelti ją tyliai?
Rankomis aktyvuojamų stabdžių yra ne tik automobiliuose – kodėl traukinio keleivių salone yra avariniai stabdžiai? Grįžtant prie automobilių, ar žinote, kodėl stabdžių apkabos kartais montuojamos vienoje, kartais – kitoje ašies pusėje? O kodėl tokiose technologiškai pažangiose lenktynėse kaip Formulė 1 stabdžiai neturi jokios antiblokavimo sistemos?

Įprasti darbiniai stabdžiai yra skirti greičiui sumažinti (kad ir iki 0 km/val.) Tuo tarpu stovėjimo stabdis pirmiausia yra skirtas nuriedėjimo prevencijai. Todėl elektriniai stovėjimo stabdžiai nėra blogis – savo funkciją jie atlieka. Tačiau jie tikrai turi ir trūkumų. Visų pirma, senas-geras mechaninis stovėjimo stabdis bent jau teoriškai yra patikimesnis jau vien dėl to, kad turi mažiau komponentų, mažiau silpnųjų vietų. Antra, jį galima truktelti ir važiuojant ir jis suveiks iš karto, be uždelsimo ir pagal vairuotojo rankos judesio švelnumą. Yra buvę žmonių, kurie sugedus darbiniams automobilio stabdžiams išsigelbėjo po truputį keldami stovėjimo stabdžio rankeną. Dar mechaninius stovėjimo stabdžius mėgsta ir, sakykime, sportiško važiavimo entuziastai, bet Nodum.lt autorius nežino, kodėl.
Nors yra automobilių su stovėjimo stabdžio pedalu, mechaninis stovėjimo stabdis dažniausiai aktyvuojamas tarp priekinių sėdynių sumontuota svirtimi. Retais atvejais ta svirtis yra tarp vairuotojo sėdynės ir slenksčio. Traukiant rankinio stabdžio svirtį, girdimas garsus kliksėjimas. Kai kuriems žmonėms jis kelia kone alerginę reakciją ir jie iš karto pasidalina patarimu nuspausti rankenos gale esantį mygtuką, kuris leidžia stovėjimo stabdį aktyvuoti tyliai. Tie žmonės yra įsitikinę, kad tas garsas ne tik yra nemalonus, bet ir laužo automobilį (na, bent jau stovėjimo stabdžio mechanizmą).
Tas mygtukas ant rankenos yra skirtas stovėjimo stabdžio išjungimui. Bet, aišku, jį galima nuspausti ir traukiant rankeną aukštyn, jei tas garsas jus labai erzina. Ar tai būtina daryti? Ne. Nors tas garsas gali būti nemalonus, jo nereikia sieti su greitesniu stovėjimo stabdžio mechanizmo susidėvėjimu.

Stovėjimo stabdžio rankenoje yra terkšlės mechanizmas. Svirties apačioje, už automobilio salono apdailos, yra krumpliaračio segmentas ir fiksatorius. Traukiant rankeną aukštyn, tas fiksatorius šokinėja per krumpliaračio dantis ir neleidžia rankenai pačiai nukristi žemyn. Mygtuko paspaudimas patraukia tą fiksatorių ir leidžia arba tyliai truktelti stabdžio svirtį, arba nuleisti ją žemyn.
Fiksatoriaus šokinėjimas per dantis – tas dviejų plieninių dalių kontaktas – kai kuriems žmonėms kelia šiurpą. Tačiau greitis čia visai mažas, niekas neįkaista ir trintis visai nedidelė. Todėl tas mechanizmas beveik nedyla. Visos kitos stovėjimo stabdžio (ir, realistiškai, viso automobilio) dalys suges anksčiau nei sudilinsite tuos krumpliaračio dantis ar fiksatorių. Tai, jei garsas jums netrukdo, mygtuko galite ir nespausti.
Terkšlės mechanizmas yra sutinkamas ir veržliarakčiuose, bet juk niekas nesako vengti kliksėjimo, kad įrankiai ilgiau laikytų? Ir ankerinis švytuoklės mechanizmas sename laikrodyje yra šiek tiek panašus (dėl jo laikrodžiai tiksi tik-tak, o ne tik-tik) ir gali tiksėti nors ir visą amžių.