Anglų kompanija Austin Motor Company buvo įkurta 1905 metais, bet jos pradininkas Herbertas Austinas pirmuosius tris savo automobilius sukūrė dar 1895-1899 metais. Austinas buvo patyręs pramonininkas, gudrus verslininkas ir Austin kompanija netruko sužydėti. 1923 metais pristatytas Austin 7 nebuvo pirmasis kompanijos automobilis, tačiau jis tapo ne vienos kitos kompanijos pirmuoju.
Šiame straipsnyje labai giliai į Herberto Austino istoriją nesileisime – tiesiog pažiūrėsime, kiek kartų Austin 7 gali būti vadinamas pirmuoju. Ypač kitų markių istorijose. Tačiau reikia paminėti, kad 1866 metais ūkininko šeimoje gimęs Austinas 1884-aisiais emigravo į Australiją, kur dirbo inžinieriumi keliose kompanijose ir projektuose. 1887 metais jis pradėjo dirbti Frederickui Yorkui Wolseley – tobulino vilnos kirpimo techniką. Tai Austinui puikiai sekėsi ir jam buvo išduotas ne vienas patentas, kuriuos jis vėliau pardavė už Wolseley kompanijos akcijas.
Avininkystė visada buvo pelninga pramonės šaka, bet tai – sezoninis darbas. Austinas tai suprato ir siūlė Wolseley laisvu metu gaminti dviračius, o vėliau – ir automobilius. Kompanija sutiko, tačiau didelio susidomėjimo nerodė, nes netikėjo automobilių ateitimi. Britų pramonės milžinas Vickers 1901 metais įsigijo Wolseley automobilių projektą kartu su visu inžinieriumi Austinu. 1905 metais, po kelių nesutarimų ir ginčų, Austinas paliko Wolseley ir Anglijoje įkūrė savo vardo automobilių gamintoją.
Austin kompanijos finansiniai rodikliai visada buvo banguoti. Po Pirmojo pasaulinio karo Austin gamino didelius automobilius su 3,6 litrų varikliu, tačiau greitai pastebėjo, kad britams reikia ir mažesnio, pigesnio automobilio. Tą poreikį formavo ir ekonomika, ir nauji mokesčiai pagal arklio galias. Todėl 1923 metais buvo sukurtas mažas biudžetinis Austin 7.
Austin 7 – asmeninis transportas kiekvienam
Pats Herbertas Austinas 1920 metais ėmė kurti mažesnį automobilį. Jo kompanijos akcininkai tam netgi priešinosi, manydami, kad Austin turi susikoncentruoti į aukštesniems visuomenės sluoksniams skirtus modelius. Tačiau Austinas matė Ford Model T sėkmę ir darbą tęsė. Tiesa, jis turėjo parodyti, kad tiki savo idėja ir į projektą investavo nemažai savo asmeninių lėšų.
1922 metais buvo užbaigti trys naujojo automobilio prototipai, o jau 1923 metais prasidėjo serijinė Austin 7 gamyba. Jau pirmaisiais metais Austin pardavė apie 2500 Austin 7 automobilių – mažiau nei tikėjosi kompanijos įkūrėjas, bet vis tiek labai daug.
Netrukus Austin 7 pardavimai ėmė augti, nes žodis apie prieinamą, patogų ir lengvai vairuojamą automobilį ėmė sklisti iš lūpų į lūpas. Austin 7 buvo gerokai mažesnis už Ford Model T, bet Jungtinės Karalystės ir JAV miestų gatvės taip pat skyrėsi. Austin 7 dimensijos priklauso nuo kėbulo tipo, tačiau šis automobilis yra vos daugiau nei metro pločio – jis lengvai siuvo per istorines Anglijos gatveles.
Austin 7 nosyje yra 0,7 litrų keturių cilindrų variklis. Patys ankstyvieji šio modelio automobiliai turi 696 kubinių centimetrų variklį, išvystantį 5,4 kW galią. Netrukus, jau 1923 metais, cilindrai buvo šiek tiek padidinti ir variklio darbinis tūris išaugo iki 747 kubinių centimetrų, o galia – iki 7,8 kW. 1923 metais Austin 7 gavo elektrinį starterį, bet užvedimo rankena priekyje buvo palikta, net tų laikų elektros sistemos nebuvo labai patikimos. Ankstyvieji Austin 7 turi 3 laipsnių mechaninę transmisiją, keturių pavarų dėžė pradėta siūlyti 1932 metais. Aišku, šis automobilis buvo varomas tik galiniais ratais.
Įdomu, kad Austin 7 buvo reklamuojamas, kaip labai geras automobilis moterims. Dabar tai atrodo keista, bet daug 20 amžiaus pradžios automobilių reikalavo nemažai fizinės jėgos ir mechanikos žinių, kurios moterims ne visada buvo prieinamos. Elektrinis starteris, sinchronizuota pavarų dėžė ir paprasta mechaninė konstrukcija pavertė Austin 7 automobiliu kiekvienam. Ir jis greitai pasklido po pasaulį.
Kiek kartų pirmas?
Nors bazinis Austin 7 yra labai paprastas automobilis, ant jo platformos buvo kuriami ir maži furgonai, ir sportiniai automobiliai, ir sedanai. Iš viso 1923-1939 metais Austin pagamino ir pardavė apie 290 tūkstančių Austin 7 automobilių. Dar daugybė kitų kompanijų įvairiose pasaulio šalyse gamino šiuos automobilius pagal licenciją, todėl šis dizainas paplito labai plačiai. Austin 7 buvo pigus, paprastas ir visur. Daugybei šeimų Jungtinėje Karalystėje ir kitur tai buvo pirmasis automobilis. Bet tų pirmųjų Austin 7 istorijoje yra daug.
Pirmasis BMW. 1928-1931 metais gamintas BMW Dixi yra ne kas kita kaip pagal licenciją Vokietijoje gamintas Austin 7. Aišku, yra minimalių skirtumų – Dixi vairas yra kitoje pusėje, surinkimui naudoti metriniai (ne coliniai) varžtai -, bet labai greitai pažiūrėję pasakytumėte, kad Dixi yra Austin 7. Dixi net neturi tų įprastų BMW dvigubų grotelių.
Dixi buvo Automobilwerk Eisenach markė, bet 1928 metais BMW įsigijo tą kompaniją kartu su visu Austin 7 projektu. Pirmieji 100 Austin 7 vokiečiams buvo pristatyti iš Vokietijos, vėliau jie gaminti ir surinkti vietoje.
Pirmasis Lotus. Kas šiais laikais nežino automobilio gamintojo Lotus ir jo įkūrėjo Colino Chapmano? Pirmąjį savo automobilį Chapmanas sukūrė 1948 metais, kai dar studijavo universitete. Kaip galite įsivaizduoti, Chapmanas tada nebuvo turtingas ir savo rankose neturėjo daugybės inžinierių, galinčių padėti sukurti visiškai originalų automobilį. Todėl pirmuoju Lotus tapo Austin 7.
Chapmanas stipriai pakeitė tą Austin 7 – modifikavo važiuoklę, kad automobilis būtų sportiškesnis, sukūrė kėbulą iš aliuminio ir faneros kompozito. Tas automobilis mįslingai dingo, bet būtent Austin 7 tapo šlovingos Lotus kompanijos pradžia.
Pirmasis McLaren (na, beveik). Naujoje Zelandijoje gimęs lenktynininkas Bruceas McLarenas 1970 metais žuvo būdamas vos 32 metų amžiaus, tačiau jo pavardė automobilių sporte garsiai kartojama ir dabar. 1963 metais įkurta McLaren kompanija veikia iki šiol ir savotiškai tęsia Bruceo McLareno pradėtą darbą. O nuo ko viskas prasidėjo? Jo tėvas 1952 metais savo nė 15 metų nesulaukusiam sūnui perdavė restauruotą Austin 7, kuris tapo pirmuoju jo lenktyniniu automobiliu.
Pirmieji Nissan (galbūt). Nissan kompanija įkurta 1933 metais, tačiau jos užuomazgos buvo kiti verslai. Pavyzdžiui, Kwaishinsha kompanija, įkurta 1911 metais. Ji 1914-aisiais pristatė savo pirmąjį automobilį DAT. Jis nebuvo labai populiarus ir nėra laikomas pirmuoju Nissan. Šie laurai dažniausiai kabinami ant Datsun 10 ir 11 kapotų. Datsun 10 buvo gaminamas 1931-1932 metais, Datstun 11 – 1932-aisiais. Jie, kaip ir vėliau gamintas Datsun 12, kuris tiesiog turėjo didesnį variklį, buvo labai giminingi.
Ir labai panašūs į Austin 7. Nėra sutarimo, ar tai tikrai buvo kopijos, tačiau japonai žinojo, apie Austin 7 ir galėjo pasinaudoti tomis žiniomis. Pats Herbertas Austinas 1935 metais įsigijo poros metų senumo Datsun automobilį, kad jį ištyrinėtų, bet nusprendė neskųsti japonų dėl kopijavimo. Tačiau šį sprendimą greičiausiai motyvavo ne Datsun originalumas, o tai, kad tuo metu Datsun jau turėjo licenciją gaminti Austin 7 automobilius Japonijoje. Tikėtina, kad Austinas tiesiog nusprendė neskųsti ankstesnių dizainų, nes tai galėjo neigiamai paveikti naujus verslo ryšius. Ta Austin 7 licencija labai padėjo Datsun (Nissan) kompanijai ir, aišku, leido Austin nemažai užsidirbti Azijoje.
Pirmasis Australijos Grand Prix nugalėtojas. Australijos Grand Prix yra svarbios lenktynės Formulės 1 kalendoriuje. 1928-aisiais Filipo saloje vykusios lenktynės yra laikomos pirmosiomis Australijos Grand Prix, nors šis pavadinimas tuomet ir nenaudotas. Tas lenktynes laimėjo Arthuras Waiteas su Austin 7.
Šis pigus britiškas automobilis dažnai dalyvaudavo įvairiose lenktynėse. Jo bazė buvo lengvai modifikuojama, noriai priėmė pačius įvairiausius kėbulus. Austin 7 dalyvavo ir Le Mano 24 valandų lenktynėse, ir kituose garsiuose automobilių sporto renginiuose.
Pirmasis „normalus“ serijinės gamybos automobilis. Garsi automobilistikos televizijos laida Top Gear kadaise paskelbė, kad Austin 7 yra pirmasis serijinės gamybos automobilis, kuriame valdymo įrenginiai yra išdėstyti pagal dabar mums įprastą schemą – akceleratoriaus pedalas yra dešinėje, sankabos – kairėje, stabdžio – centre. Tai, beje, nėra visai tiesa – 1916-ųjų Cadillac Type 53 jau naudojo tokią pedalų schemą. Tiesiog Cadillac buvo labai brangus, palyginti retas ir tokio valdymo įrenginių išdėstymo neįtvirtino. Austin 7 paplito daug labiau ir šią schemą pavertė standartu.
Ir tai tikrai nėra visas sąrašas. Daugybė kompanijų turėjo naudos iš Austin 7 paprastumo ir sėkmės. Bet bent jau atsiminkite, kad tai buvo pirmasis BMW, pirmasis Lotus ir pirmasis Bruceo McLareno automobilis.