Kai kurie seni automobiliai, ypač dideli amerikietiški kupė, turi keistus šoninius langus gale. Kartais jie yra apvalūs ir visai maži. Tai – vadinamieji operos langai. Keistas pavadinimas, tiesa? Sužinokite, kodėl jie taip vadinami ir kam jie skirti.
Nemažai kadaise populiarių automobilių dizaino bruožų išnyko taip seniai, kad dabar net neprisimename jų paskirties. Operos langai yra geras automobilių dizaino evoliucijos pavyzdys, bet jų lengvai rastume ir daugiau. Pavyzdžiui, Nodum.lt galite paskaityti apie vientisas priekines sėdynes, baltašones padangas, vinilu dengtus stogus, medienos imitacija puoštus kėbulus.
Štai operos lango pavyzdys:
Tai – 1956-ųjų Ford Thunderbird. Tas apvalus langas galiniame statramstyje atrodo kiek keistai ir neseka kitų kėbulo linijų. Tiesa, operos langai savo populiarumo viršūnę greičiausiai pasiekė tik aštuntajame dešimtmetyje.
Štai 1977-ųjų AMC Matador:
Paminkštintas vinilu dengtas stogas, imituojantis kabrioleto išvaizdą, ir kvadratinis (na, beveik) operos langas – aštuntojo dešimtmečio amerikietiška klasika.
Kaip matote, operos langai neprivalo būti apvalūs. Tiesą sakant, dažniausiai jie tokie ir nėra, bet apvalūs ar ovalūs operos langai yra lengviausiai identifikuojami. Operos langas automobilyje – tai neatidaromas galinis šoninis stiklas, dažnai vizualiai besiskiriantis nuo kitų automobilio langų.
Iš tikrųjų, suprasti operos lango funkciją yra gana nesunku – tai yra tiesiog langas. Kaip ir kiti langai, jis įleidžia šiek tiek šviesos ir leidžia pažvelgti į lauką. Kai automobiliai buvo labai ilgi, matomumas buvo labai svarbus. Bet, aišku, tai buvo ir mados reikalas. Aštuntajame dešimtmetyje, kai operos langai buvo labai populiarūs, JAV automobilių mados kvietė gamintojus kurti masyviai atrodančius stogus. Iš dalies taip bent jau vizualiai buvo kompensuojamas fizinis automobilių mažėjimas.
JAV automobilių gamintojai aštuntajame dešimtmetyje turėjo susitaikyti su augančių degalų ir medžiagų kainų realybe ir pradėti mažinti savo mašinų kėbulus. Tam, kad prie didelių automobilių pratę amerikiečiai nesijaustų skriaudžiami, dizaineriai bent jau vizualiai stogams suteikė masyvumo – platūs statramsčiai ir gausiai paminkštinta vinilo danga leido tai padaryti. Problema ta, kad tai savotiškai uždarė galinės sėdynės keleivius. Tam, kad jie nesijaustų klaustrofobiškai, gamintojai iš ankstesnių laikų sugrąžino operos langus. Be to, jie šiek tiek padėjo ir vairuotojui, kai tekdavo manevruoti atbulomis.
Kodėl operos langai skiriasi nuo įprastų šoninių langų? Dažnai dėl to, kad jie buvo montuojami į nuimamus kietus stogus – atidaromiems langams čia nebuvo vietos. Kitais atvejais operos lango dizainas buvo pasirenkamas dėl kosmetinių priežasčių. Prisiminkite, kad viena iš vinilinės stogo dangos funkcijų yra kabrioleto iliuzija – dėl to šalia dažnai montuotos dekoratyvios landau juostelės. Taigi, kai operos langas telpa į stogo konstrukciją ir nėra susijęs su apatine kėbulo dalimi, jis stiprina vizualią kabrioleto iliuziją. Tai nėra apgaulė – visi suprato, kad tai nėra kabrioletai. Tiesiog imitacija, kuria dizainui siekta suteikti šiek tiek retro-įkvėpto įdomumo. Tai ypač gerai matyti dideliuose sedanuose – kartais operos langai montuoti galinėse durelėse, bet vis tiek bent jau vizualiai buvo priskirti stogui.
Operos langus turėjo ir kai kurie neamerikietiški automobiliai. Tiesa, tai nulėmė JAV įtaka automobilių dizainui arba noras įsilieti į JAV automobilių rinką. Pavyzdžiui, operos langus turėjo Mazda 121 L bei Toyota Crown kupė.
Liko vienas klausimas – kodėl operos langai taip pavadinti? Operos langai amerikietiškuose automobiliuose pasirodė labai anksti – kai kurie 20 amžiaus pradžios automobiliai juos jau turėjo. Tačiau jie yra dar senesni – juos turėjo ir kai kurios arklių traukiamos karietos. Tiesa, su muzikiniais sceniniais veikalais jie mažai susiję.
Ankstyvieji operos langai buvo montuojami prie operos sėdynių. Tai – išlankstomos papildomos vietos, leidusios bent jau trumpais atstumais vežti papildomus keleivius. Kadangi tai nebuvo nuolatinės sėdynės, šalia jų montuoti tik mažesni langeliai, kurie vėliau ir buvo pavadinti operos langais. Galite įsivaizduoti, kad panašiai veikia ir trečioji sėdynių eilė kai kuriuose moderniuose visureigiuose ir minivenuose. Tiesa, tos ankstyvosios operos sėdynės karietose ir automobiliuose buvo daug paprastesnės ir taip buvo vadinamos dėl to, kad priminė žiūrovų vietas teatre. Jūs žinote tas sėdynes, kuriuose sėdimoji vieta pakyla prie atlošo, kad atsirastų erdvės žmonėms praeiti. Panašios sėdynės karietose ir automobiliuose dėl to buvo pavadintos operos vietomis.
Operos langai automobiliuose montuoti ir dešimtajame dešimtmetyje, tačiau su laiku tapo vis retesni. Bent jau pats terminas dabar naudojamas tik praeito amžiaus automobilių dizainui apibūdinti.