Nemažai šiuolaikinių automobilių ant stogo turi du išpūstus kupolus. Tokiu dizainu pasižymi naujoji Toyota GR Supra, Alpine A110, Peugeot 508 ir daug senesnių automobilių, kaip Peugeot RCZ, Dodge Viper ir kiti. Štai italų automobilių dizaino ir kėbulų kūrėjas Zagato dvigubo kupolo stogus šiais laikais formuoja ant praktiškai visų savo kūrinių. Bet ar žinote, iš kur kilo toks dizaino elementas ir kokią praktinę paskirtį jis kadaise turėjo?

Mintis parašyti šį straipsnį kilo viename prekybos centre pamačius stovintį naują Peugeot 508. Tai yra labai graži mašina ir vienas iš tų retų atvejų, kuomet dvigubo kupolo stogą nešioja pakankamai kasdieniškas automobilis. Tai yra iš tiesų neįprasta, tačiau panašu, kad daugeliui žmonių ši detalė neužkliuvo. Nors kažkodėl nemažai skaitytojų mano, kad Nodum.lt publikuojami iš užsienio portalų išversti straipsniai (o taip tikrai nėra), siūlome jums originalų paaiškinimą, kodėl Peugeot 508 stogas iš tiesų yra stebinantis dizaino elementas.

Ir taip, toks stogas labiausiai stebina būtent Peugeot 508 atveju. Tai yra didelis šeimyninis sedanas (techniškai – hečbekas), tačiau jis pasižymi pakankamai sportišku stiliumi. Automobilis yra žemas, turi agresyviai atrodantį veidą ir daug įvairių unikalių detalių (kaip tie iltis primenantys LED žibintai priekyje). Apskritai, tai yra vienas iš gražiausių naujų praktiškų automobilių rinkoje, bent jau mūsų akyse dizainu lenkiantis naująjį trečios serijos BMW,  senstantį Mercedes-Benz W205 ir galbūt net Alfa Romeo Giulia. Ir prie tos išvaizdos tikriausiai prisideda ir dvigubo kupolo stogas, kurio 508-ajam iš tikrųjų nereikia.

Peugeot 508 stogą puošia subtilus dvigubas kupolas (Peugeot nuotrauka).

Taip, tai kadaise buvo ne šiaip stiliaus elementas, bet praktiškas problemos sprendimas. Sugrįžkime prie Zagato automobilių dizaino kompanijos, 1919 metais įkurtos Milane. Ugo Zagato, kompanijos įkūrėjas, buvo tarsi apsėstas idėja, kad automobiliai privalo būti kiek įmanoma lengvesni. Taip buvo dėl to, kad dizaineris svajojo, jog Zagato automobiliai dominuos automobilių sporte. Zagato kompanija meistriškai gamino gražius ir itin lengvus aliuminio kėbulus, kuriais apvilkti Alfa Romeo, Ferrari, Fiat, Lancia ir Maserati automobiliai iš tiesų buvo pastebimi Italijos automobilių sporte.

Naujoji Toyota GR Supra taip pat turi dvigubo kupolo stogą. (Toyota nuotrauka)

Zagato automobiliai buvo labai sportiški ir pakankamai maži. Siekdamas pagerinti matomumą, Ugo Zagato sukūrė Panoramica koncepciją – pūsto stogo su užapvalintais stiklais dizainą. Panoramica automobiliai neatrodė taip gražiai kaip kiti Zagato kūriniai, tačiau ir juose buvo matomas meistriškas kompanijos kūrybiškumas ir neprilygstama kokybė. Tačiau šeštojo dešimtmečio pradžioje Ugo Zagato itin susidomėjo aerodinamika. Zagato automobiliai visada buvo labai aptakūs, tačiau dabar garsusis italų automobilių meistras rimtai siekė pereiti į naują lygį aerodinamikos srityje.

Abarth 750 GT Zagato yra labai mažas automobilis, todėl dvigubas kupolas jam yra reikalingas. (MatthiasKabel, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Lengviausias būdas pagerinti automobilio aptakumą – sumažinti jo siluetą. Zagato tai ir nusprendė padaryti, tobulindamas savo Panoramica idėją. Tačiau kartu jis norėjo išlaikyti pakankamą komfortą automobilio viduje (juk ne visi Zagato važinėjo tik trasomis) ir vietą šalmui. Taigi, automobiliai įgavo dvigubą kupolą, kuris padėjo sumažinti oro pasipriešinimą, o kartu išlaikė ir dosnią erdvę žmonių galvoms. Įdomu tai, kad tokią neįprastą formą įgavęs stogas buvo standesnis – lenktos linijos neleido jam kraipytis.

1956-ųjų Alfa-Romeo 1900 SS Zagato – gerai įsižiūrėję pastebėsite dvigubą išpūstą stogą. (Brian Snelson, Wikimedia(CC BY 2.0)

Pirmasis toks Zagato automobilis buvo 1952 metais pasirodęs Fiat 8V Competizione. O vėliau dvigubo kupolo stogai papuošė daugybę automobilių. Ypač gerai atrodo 1956-ųjų Maserati A6G 54 Berlinetta su Zagato kėbulu, tų pačių metų Alfa Romeo 1900 SS Zagato, Fiat-Abarth 750 ar naujesni Aston Martin V12 Zagato. Iš tiesų, tokių Zagato automobilių su dvigubo kupolo stogais yra daugybė ir visi jie šiais laikais yra labai brangūs. Įdomu tai, kad Zagato savo burbulų nekišo ten, kur jie nederėjo. Kuomet 8-9 dešimtmečiuose išpopuliarėjo tiesiog linijos, apvalūs kupolai tapo labai subtilūs.

1956-ųjų Maserati A6G 54 Berlinetta su Zagato kėbulu yra vienas iš gražiausių visų laikų automobilių. (Rex Gray, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Taigi, istoriškai dvigubo kupolo stogas buvo sportinio automobilio  dizaino dalis, suformuota siekiant suteikti papildomos vietos vairuotojo šalmui. Dabar šį dizaino sprendimą naudoja daugybė automobilių gamintojų, tiesiogiai nesusijusių su Zagato. Dvigubo kupolo stogas dabar yra naudojamas norint automobiliui suteikti papildomo žavesio. Peugeot 508 yra vienintelis iš išvardintų automobilių, kuris realistiškai neturi jokių pretenzijų į sportinio automobilio statusą. Būtent todėl dvigubo kupolo stogas ir atrodo šiek tiek neįprastai. Kita vertus, tai yra įdomi detalė, parodanti, kad bent jau dizaino prasme Peugeot nenuėjo lengviausiu keliu.

Taip pat skaitykite:

Naujoji Toyota GR Supra yra nusagstyta netikromis grotelėmis ir ventiliacijos angomis;

Įdomi priežastis, kodėl kai kurie Citroën turi vairus su nejudančia centrine dalimi;

Kaip atsirado ir paplito puodelių laikikliai?

Kodėl Mercedes-Benz EQC elektromobilis priekyje neturi bagažinės? 

TOP10 mėgstamiausių išnykusių automobilių dizaino elementų;

Kodėl automobiliai vietoj durelių nenaudoja aviacijos stiliaus kabinos gaubtų?

Kodėl anksčiau kai kurie automobiliai turėjo ant sparnų sumontuotus veidrodėlius, o dabar jų neliko?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia