„Atsimerkiančios“ automobilių lempos yra žavi detalė, kadaise ne vienam sportiniam automobiliui suteikusi savotiškai patrauklų veidą. Sunku paaiškinti kodėl, tačiau daugelis automobilių entuziastų mėgo atsidarančius priekinius žibintus. Jie tarsi suteikė charakterio, o kai kuriais atvejais ir įdomių modifikavimo galimybių. Bet dabar naujų automobilių su tokiais žibintais nebematome. Kodėl?

1936-ųjų Cord 810 – pirmasis automobilis su atsidarančiomis lempomis. (Sicnag, Wikimedia(CC BY 2.0)

Pirmasis automobilis su atsidarančiais žibintais pasirodė dar 1936 metais. Tai buvo Cord 810 – išvaizdus automobilis, kuris ir savo laiku sugebėjo išsiskirti iš minios. Visgi, pasislepiantys žibintai išpopuliarėjo tik septintajame ir aštuntajame dešimtmečiuose, kuomet dauguma sportinių automobilių pasižymėjo smailia nosimi. Kodėl tokie žibintai tapo tokiais populiariais?

Porsche 968 žibintai nebuvo iš tikrųjų paslepiami – jie tiesiog atsilenkdavo atgal ir įsiliedavo į automobilio kapoto siluetą. (Atlant, Wikimedia(CC BY 2.5)

Aišku, kaip jau minėjome, jie labai patiko žmonėms. Kita priežastis – JAV reikalavimai naujiems automobiliams. Aerodinamiški žibintai buvo uždrausti – automobiliui buvo leidžiama dėvėti tik taisyklingos geometrinės formos lempas. Jos nelabai derinosi prie tuomet populiarėjančių tiesių linijų, žemo profilio automobilio priekio ir futuristiškos išvaizdos. Automobilių dizaineriams atrodė, kad paprasčiausiai paslėpti žibintus bus daug paprasčiau nei bandyti juos priderinti prie modernios automobilio išvaizdos, todėl jie taip ir darė. Juk dienos metu važinėti įjungtomis šviesomis tuomet nereikėjo.

Pasaulis išvydo daugybę įdomių automobilių su paslėptais žibintais. Lotus Elan ir jo įkvėptas pirmos kartos MX-5, Porsche 944, Lamborghini Countach, Toyota MR2, Mitsubishi 3000GT, BMW M1 – tai tik keletas įsimintinų automobilių, kurie puošėsi atsidarančiomis lempomis. Būta ir kitokių atsidarančių žibintų. Pavyzdžiui, Porsche 968 žibintai iš tikrųjų nebuvo paslėpti – jie tiesiog atsilenkdavo atgal, įsiliedami į automobilio priekio siluetą, todėl net išjungti buvo puikiai matomi. Ford Thunderbird žibintai slėpėsi už groteles imituojančių durelių, kurios atsidarydavo į viršų. Visgi, „atsimerkiančios“ šviesos buvo paplitusios plačiausiai ir patiko daugeliui žmonių. Tai kodėl jos išnyko?

Laikui bėgant reikalavimai automobilių lempų formai keitėsi ir nebebuvo tokie griežti. Automobilių gamintojai galėjo jas gražiai įlieti į bendrą automobilio formą ar net paversti  dizaino elementu. Atsidarančios lempos yra paprastas, tačiau ne visada patikimas sprendimas. Jos yra brangios, reikalauja daugiau laiko ir pastangų gamybos procese, prideda nepageidaujamo svorio. Dėl šių ir daugelio kitų priežasčių, automobilių gamintojai mieliau montavo nepaslepiamus žibintus, kurie galėjo tapti išskirtiniu automobilio bruožu.

Lancia Stratos – vienas iš didžiausių automobilių istorijos herojų taip pat nešiojo paslepiamus žibintus. (contri, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Kita priežastis – kylantys reikalavimai pėsčiųjų saugumui. Nors galima numanyti, kad ir atsidarančius žibintus įmanoma paversti saugiais, tai yra kur kas sunkiau. Senosios paslepiamos lempos turėjo aštrius kampus, kurie avarijos metu būtų buvę labai pavojingi, ypač susidūrimo su pėsčiaisiais atveju. Galiausiai, vis daugiau dėmesio skiriama aerodinamikai, kuri padeda ne tik važiuoti greičiau, bet ir sutaupyti kuro. Dėl šių priežasčių, automobilių gamintojai su atsidarančiomis lempomis jau nebeeksperimentuoja ir tikriausiai artimiausiu metu naujos mašinos su tokiais žibintai nebepamatysime.

Lotus Esprit – vienas iš paskutiniųjų automobilių su pasislepiančiais žibintais. (PeteBergeron, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Paskutiniai automobiliai su atsidarančiais žibintais buvo Lotus Esprit ir Chevrolet Corvette C5, baigti gaminti 2004-2005 metais.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia