Keliai reikalauja priežiūros, o ji reikalauja specializuotos technikos. Ar kada pastebėjote, kad kai kurie volai turi padangas? Atkreipkite dėmesį – naują asfaltą kartais minko ne didelis metalinis būgnas, o dvi eilės ratų su padangomis. Kuo pneumatinių volų funkcija skiriasi nuo būgninių? Kodėl kartais naudojami vieni, o kartais – kiti?

Ar daug žinote apie šakinius krautuvus? Jei jums patinka sunkioji technika, paskaitykite ir apie kas nutiktų, jei betonas sukietėtų betonvežio būgne. Beje, ar žinote, kodėl betonvežių būgnai Jungtinėje Karalystėje sukasi į priešingą pusę?

Pneumatinis volas – tai grunto tankinimo mašina, kuri naują asfaltą, skaldos ar žvyro sluoksnį suslegia ne vientisu plieniniu būgnu, o pora eilių ratų su padangomis. Tokias mašinas tikrai esate matę, bet priminimui – štai kaip atrodo įprastas būgninis volas:

Įprastas volas su plieniniais būgnais (Henryk Borawski, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Kaip matote, ši mašina gruntą slegia dideliu plieniniu cilindru. Kai kurie volai turi vibruojančius būgnus. Kai kurie volai turi du būgnus, kiti – vieną būgną ir porą ratų su padangomis. Tiesa, tos padangos padeda mašinai manevruoti, bet pagrindo tankinimas vis tiek atliekamas metaliniu būgnu.

O štaip taip atrodo pneumatinis volas:

Pneumatinis volas. Galiniai ratai yra sulygiuoti tai, kad sutryptų viską, kas liko tarp priekinių (Yellowstone National Park, Wikimedia)

Ši mašina vietoje plieninių būgnų naudoja dvi eiles tankiai sumontuotų ratų su padangomis. Ji vis tiek yra labai sunki ir atlieka tą pačią funkciją – tankina skaldos, žvyro ar asfalto sluoksnį.

Iš tikrųjų, daugeliu atvejų, būgniniai ir pneumatiniai volai atlieka tą patį darbą ir naudojama ta mašina, kuri yra prieinama. Šalia nėra būgninio volo? Tiks ir pneumatinis. Tačiau šie du volų tipai iš tikrųjų skiriasi.

Būnginiai volai yra kieti ir tiesūs. Jei užfiksuotume plieninio volo kontakto su žeme paviršių, jis atrodytų kaip ilga siaura juostelė. Su minkštu gruntu ar šviežiu asfaltu plieninis volas elgiasi panašiai kaip kočėlas su tešla. Turėdamas laiko dirbti, plieninis volas suformuos visiškai plokščią paviršių, be iškilusių taškų. Tačiau galutinis paviršius ne visada privalo būti plokščias.

Senas volas su plieniniais būgnais Molėtų technikos muziejuje

Pneumatinis volas turi minkštas padangas, kurios šiek tiek prisiploja prie lyginamos dangos. Tokio volo kontakto paviršius atrodo kaip punktyrinė, bet kartu ir platesnė linija. Be to, tie ratai turi šiek tiek laisvės judėti aukštyn-žemyn (vienam šiek tiek pakilus ant kokio grumstelio, nebūtinai pakils ir kiti). Visa tai reiškia, kad pneumatinis volas geriau prisitaiko prie paviršiaus profilio. Tai svarbu todėl, kad keliai ne visada yra visiškai plokšti ir dažnai pasižymi išlenkta forma. Tankindamas ir lygindamas viršutinį asfaltbetonio sluoksnį pneumatinis volas pagerina jo sandarumą, mažina jo poringumą, sukuria lygų ir geru sukibimu pasižymintį paviršių. Plieninio volo sukuriamas paviršius nėra toks lygus ir sandarus, o esant iškiliam kelio profiliui, dar gali susiformuoti ir mikroįtrūkimų, nes standus vientisas būgnas neprisitaiko prie paviršiaus formų.

Gebėjimas prisitaikyti prie nevisiškai plokščio paviršiaus svarbus ir remontuojant, lopant kelius, kurie dėl nusidėvėjimo, šulinių dangčių, senesnių lopų tiesiog nėra lygūs. Plieninis volas negali lanksčiai prisitaikyti prie tų nelygumų ir juo bus sunku suslėgti naują lopą, jei šalia yra iškilimų. Kartais plieninis volas gali net pabloginti seno asfalto būklę. Be to, pneumatinis volas padangų dėka pasižymi geresniu sukibimu su kelio danga, dėl to jį gali būti saugiau naudoti stačiose nuokalnėse.

Pneumatinių volų padangos neturi protektoriaus. (Nikitakamka, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Pneumatiniai volai dažnai naudojami ne tik viršutiniam asfalto sluoksniui užbaigti, bet ir pačiam apatiniam naujo kelio sluoksniui sutankinti. Ten praverčia ne tik penumatinio volo gebėjimas prisitaikymas prie nelygaus paviršiaus, bet ir minkymo efektas, sukuriamas daugybės atskirų ratų. Galiniai ratai yra tokioje padėtyje, kad sumintų tai, kad liko tarp priekinių.

Vėlgi, reikia pasakyti, kad būgniniai ir pneumatiniai volai dažniausiai dirba tuos pačius darbus. Ir tie, ir tie efektyviai tankina gruntą, skaldą, asfaltbetonį. Tačiau būgninis volas yra efektyvesnis, kai reikia sukurti plokščią paviršių, o pneumatinis volas geriau prisitaiko prie paviršiaus nelygumų ir profilio, gerai užsandarina viršutinį asfaltbetonio sluoksnį, nelaužo seno asfalto. Vienas nėra geresnis už kitą, abu reikalingi. Patys sunkiausi volai turi plieninius būgnus ir labai gerai suslegia gruntą, ypač jei turi vibravimo funkciją.

Ankstesnis straipsnisOpel Speedster – retas sportinis automobilis su legendiniais genais
Kitas straipsnisOru aušinamas variklis Formulėje 1? Taip, buvo

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia