Tam, kad betono mišinys į statybų aikštelę atvažiuotų gerai sumaišytas, neatsiskyręs ir nesukietėjęs, naudojami betonvežiai su besisukančiais būgnais. Visos tokios savaeigės maišyklės savo būgnus gali sukti į abi puses Bet ar žinojote, kad Jungtinėje Karalystėje keliaujančių betonvežių būgnai sukasi priešingai nei, pavyzdžiui, Lietuvoje?

Aišku, tai yra susiję su eismo kryptimi ir tuoj apie tai sužinosite. Bet ar žinote, kodėl dalis pasaulio važinėja dešiniąja kelio puse, o dalis – kairiąja? Ir kodėl visi kombainai išpila grūdus į kairę pusę?

Liebherr hidraulinė betono maišyklė and Mercedes-Benz sunkvežimio bazės. (Liebherr nuotrauka)

Pirmąją savaeigę betono maišyklę išrado armėnų kilmės amerikietis Stephenas Stepanianas. Jis yra gana garsus išradėjas – jo patentų sąraše yra ir lifto konstrukcija, ir konvejeris, ir keli įrankiai. Betoną maišantį sunkvežimį Stepanianas bandė užpatentuoti dar 1916 metais, bet jo paraiška buvo atmesta – patentų biuras manė, kad sunkvežimis tiesiog neatlaikytų pilnos maišyklės svorio.

Stepanianas savo išradimo nepamiršo iš galiausiai jį užpatentavo 1928 metais – šįkart jo paraiška buvo patvirtinta ir 1933 metais jis oficialiai tapo savaeigės betono maišyklės išradėju. Greičiausiai prie to prisidėjo tai, kad tuo metu sunkvežimiai jau buvo tvirtesni ir didesni. Stepaniano betonvežis buvo kiek kitoks nei dabartiniai ir turėjo betono iškrovimui skirtą konvejerį. Bet nusikėlę į anuos laikus vis tiek atpažintumėte šią mašiną:

Stepheno Stepaniano betonvežio patento iliustracija.

Dabar betonvežiai naudojami labai dažnai. Jie leidžia maišyti betoną ne statybvietėje, kurioje galbūt tam nėra vietos ar sąlygų. Į betonvežį gali būti pilami atskiri komponentai, kad mišinys būtų paruoštas kelionėje į statybvietę, arba gamykloje jau paruoštas mišinys. Betonvežio būgnas kelyje sukasi tam, kad mišinys išliktų vientisas ir skystas. Ar pastebėjote, į kurią pusę sukasi betonvežio būgnas?

Betonvežis kelyje čia ir Jungtinėje Karalystėje

Prie vidinės betonvežio būgno sienos yra privirinta spiralė. Kai būgnas sukasi į vieną pusę, betonas tos spiralės ir gravitacijos pagalba yra stumiamas gilyn ir taip yra maišomas. Kai betonvežio būgnas sukasi į priešingą pusę, ta spiralė veikia kaip Archimedo sraigtas ir stumia betoną laukan. Kitaip tariant, betonvežio būgno sukimosi kryptis priklauso nuo atliekamo darbo, o ne nuo operatoriaus nuotaikos ar kitų faktorių – į vieną pusę būgnas sukamas pakraunant ir maišant, į kitą – išpilant betoną.

Būgno sukimosi kryptis kelyje priklauso nuo eismo krypties. Lietuvoje žiūrėdami į pakrauto betonvežio galą matytume, kad maišant betoną jo būgnas sukasi pagal laikrodžio rodyklę. Taip į statybvietes betonvežiai keliauja visose šalyse, kuriose eismas vyksta dešiniąja kelio puse. Tuo tarpu šalyse, kuriose automobiliai važiuoja kairiąja kelio puse (Jungtinėje Karalystėje, Australijoje, Japonijoje) betonas įprastai maišomas sukant betonvežio būgną prieš laikrodžio rodyklę (vėlgi, žiūrint į jo galą).

Liebherr betono maišyklė su 24,45 kubinių metrų būgnu (Liebherr nuotrauka).

Aišku, tai reiškia, kad vidinė betonvežio būgno spiralė Jungtinėje Karalystėje ir Lietuvoje yra priešingos viena kitai. Tai šiek tiek apsunkina gamybą, nes betonvežius skirtingoms šalims dažnai gamina tos pačios kompanijos – tame pačiame ceche kuriami betonvežių būgnai su kairinėmis ir dešininėmis spiralėmis. Kai jie montuojami ant sunkvežimių bazių, reikia užtikrinti, kad ant Jungtinei Karalystei skirto sunkvežimio bus sumontuotas angliškas būgnas.

Besisukantis maišyklės būgnas nuolat kelia betono mišinį aukštyn. Panašiai kaip rūbai lėtai besisukančiame skalbyklės būgne, betonas kyla palei vieną maišyklės sienelę, verčiasi ir krenta žemyn. Skirtingos betonvežio būgno sukimosi krypties dėka daugiau betono visada yra vairuotojo pusėje – tiek Jungtinėje Karalystėje, tiek Lietuvoje. Kitaip tariant, kylanti būgno pusė, kurioje susikaupia daugiau betono, Lietuvoje yra kairėje, o Jungtinėje Karalystėje – dešinėje sunkvežimio pusėje.

Betonvežis su elektrine Liebherr maišykle. (Liebherr nuotrauka)

Beje, per priekį iškraunami betonvežiai šiuo požiūriu yra panašiai apgalvoti. Tokie atvirkšti betonvežiai yra daug retesni, bet kartais yra sutinkami JAV (Europoje rečiau). Jų būgnai sukasi priešingai, kad daugiau svorio būtų vairuotojo pusėje.

Kaip Nodum.lt paaiškino Vokietijos-Šveicarijos pramoninės įrangos (ir betonvežių) gamintojo Liebherr atstovai, ta sunkesnė betonvežio pusė prie eismo krypties kadaise buvo pritaikyta dėl saugumo sumetimų. Pavyzdžiui, žiedinėse sankryžose sunkesnė betonvežio pusė visada yra pasukta link žiedo centro ir išcentrinė jėga ne taip stipriai verčia mašiną ant šono. Be to, nulėkęs nuo kelio savo pusėje (dešinėje Lietuvoje ir kairėje Jungtinėje Karalystėje) betonvežis ne taip lengvai virsta ant šono. Tai yra svarbu, nes betonui sukietėjus pašalinti apvirtusią maišyklę gali būti labai sunku.

Tačiau dabar tai – labiau tradicija nei ypatingai logiškas betonvežio konstrukcijos sprendimas. Liebherr teigia, kad nėra jokių įstatymų, kurie neleistų naudoti angliškų betonvežių būgnų kontinentinėje Europoje ar atvirkščiai. Ir tai logiška – juk tai, kas padeda įveikiant žiedinę sankryžą, gali trukdyti kitur – pavyzdžiui, nuvažiavimuose nuo greitkelio. Greiti posūkiai keliuose irgi būna ir į dešinę, ir į kairę. Ir nulėkus į gilesnį griovį kažin, ar bus svarbu, kurią sunkvežimio pusę slegia daugiau svorio. Betonvežio saugumą garantuoja ne būgno sukimosi kryptis, o vairuotojo profesionalumas, atsargumas ir atsakingumas.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia