Net jei neblogai išmanote senovinius automobilius, Goggomobil Dart vardas jums tikriausiai nėra girdėtas. Šis automobilis yra ypatingai retas, tačiau turi pakankamai įdomią vokiškai-australišką istoriją.

Goggomobil Dart yra ypatingai aptakus. Aišku, padeda ir tai, kad oru aušinamas variklis yra gale. (NRMA Motoring and Services, Wikimedia (CC BY 2.0)

Goggomobil – tai vokiečių mikroautomobilių markė, kurią sukūrė kompanija Glas. Kai BMW įsigijo Glas, Goggomobil gamyba nesustojo – šio prekės ženklo mikroautomobiliai gaminti nuo 1955 iki 1969 metų. Visi Goggomobil modeliai pasižymi identiška architektūra – variklis ir varančioji ašis visada yra trumpo kėbulo gale. Tačiau Goggomobil modeliai nėra vienodi – gamintas ir mažytis furgonas, ir dviduris sedanas, ir tikras kupė.

Goggomobil automobiliai naudoja mažus dvitakčius dviejų cilindrų variklius ir yra gana paprasti, nes buvo sukurti kaip labai pigios transporto priemonės. Tiesa, Goggomobil TS kupė, pristatytas 1957 metais, ir savo laiku buvo savotiškai gražus, akį traukiantis automobilis. Skaičiais Goggomobil TS niekada nebuvo įspūdingas – 415-420 kg svoris ir 10-11 kW galia. Šis automobilis nėra sportiškas ir net nepasiekia 100 km/val., bet yra pakankamai stilingas. Tiesa, kol europiečiai džiaugėsi Goggomobil TS, australai susikūrė savo kone futuristiškai atrodantį Goggomobil modelį.

Goggomobil TS 250. (Ralf Steinberger, Wikimedia (CC BY 2.0)

Australas Goggomobil Dart

Nors Goggomobil TS dizainą galima pagirti, grožio konkursų jis niekada nebūtų laimėjęs. Kita vertus, jo forma atitiko laikmečio dvasią ir buvo pakankamai funkcionali. Goggomobil TS yra 3 metrų ilgio automobilis, kuriame telpa du suaugę žmonės ir pora vaikų. Australijai irgi reikėjo pigių automobilių, todėl Goggomobil pasiekė ir tą tolimą žemyną.

1927 metais australas Williamas Buckle vyresnysis įkūrė kompaniją europietiškiems automobiliams importuoti ir pardavinėti. Buckle Motors iš pradžių pardavinėjo Triumph ir Talbot automobilius, bet netrukus ėmė importuoti ir Citroën, DeSoto ir kitų markių modelius. 1947 metais šeimos verslą perėmė Williamas Buckle jaunesnysis. Jis 1952 metais nukeliavo į Jungtinę Karalystę, kur domėjosi stiklo pluošto kėbulų gamyba, ir į Australiją parsivežė idėją ne tik pardavinėti, bet ir gaminti automobilius. 1957 metais Buckle pristatė pirmąjį savo modelį – sportinį Buckle 2.5 Litre, sukurtą naudojant Ford Zephyr dalis. Nors pagaminti tik 25 tokie automobiliai, tai buvo pradžia.

Buckle 2.5 Litre. (Jeremy, Wikimedia (CC BY 2.0)

Buckle Motors apskaičiavo, kad dėl mokesčių automobilių importas yra daug brangesnis nei gamyba. Taigi, 1958 metais Williamas Buckle nukeliavo į Goggomobil gamyklą Bavarijoje ir pasikalbėjo su kompanijos vadovu Hansu Glasu. Netrukus Buckle Motors į Australiją ėmė importuoti Goggomobil automobilių bazes ir mechaninius komponentus, kad kėbulus galėtų gaminti vietoje.

Australijoje gaminti Goggomobil beveik nieko nesiskyrė nuo originalų, išskyrus vietoje sukurtą Goggomobil Carryall furgoną. Tačiau 1959 metais pristatytas Goggomobil Dart jau yra visiškai kitoks nei Vokietijoje gaminti Goggomobil.

Australiškas Goggomobil Dart. (Stephen Foskett, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Williamas Buckle pradėjo kurti Dart dizainą gerokai anksčiau – tikriausiai netrukus po to, kai sukūrė Buckle 2.5 Litre. Goggomobil automobilių gamyba jam suteikė viską, ko reikia naujam modeliui pristatyti – jis turėjo gamyklą, stiklo pluošto kėbulų dirbtuves ir vokiškas automobilių bazes. Taigi, Goggomobil Dart buvo savotiškas Williamo Buckle svajonės išsipildymas.

Goggomobil Dart nė iš tolo neprimena vokiškų šios markės modelių. Tai – labai žemas ir labai aptakus automobilis. Žmonės dažnai sako, kad jis yra šiek tiek panašus į Jaguar E-Type, tačiau Dart pasirodė pora metų anksčiau. Jo aptakais uždengti žibintai ir labai apvalios kėbulo linijos tais 1959 metais atrodė išties futuristiškai.

Daugelis Dart net neturi durelių. Bet jei norite stogo, reikia ir durelių. (Jeremy, Wikimedia (CC BY 2.0)

Iš techninės pusės Goggomobil Dart buvo labai paprastas. Po stilingu stiklo pluošto kėbulu slypi įprasti Goggomobil mechanizmai – gale yra 0,3 arba 0,4 litrų oru aušinamas dviejų cilindrų dvitaktis variklis, išvystantis 11-13,6 kW. Jis per 4 laipsnių mechaninę transmisiją suka tik galinius automobilio ratus. Priklausomai nuo variklio ir kai kurių priedų (pavyzdžiui, durelių), Dart sveria 345-380 kg. Galingesnis Dar pasiekia 110 km/val. greitį, bet ir ta 0,3 l versija išvysto maždaug 100 km/val.

Goggomobil Dart yra žaismingas, ir mažas (3,1 metro ilgio ir 1,3 m pločio) automobilis, bet jis neturi sportinės važiuoklės. Kita vertus, jis atrodo kaip idealus žaislas pasivažinėjimams saulėtą savaitgalį. Kai saulė nešviečia, galima susikonstruoti paprastą juodą stogą. Tiesa, dalis Dart automobilių neturi durelių, todėl stogas jiems sunkiai pritaikomas. Viduje telpa du suaugę žmonės, priekyje yra nedidelė bagažinė.

Goggomobil Dart gale – 2 cilindrų 0,3 arba 0,4 litrų variklis. (Jeremy, Wikimedia (CC BY 2.0)

Įdomu, kad nors Dart yra australiškas Buckle Motors kūrinys, jo išorėje – tik Goggomobil ženklai. Jo kėbulas pažymėtas tik G logotipais, nurodančiais gamintoją Glas.

Goggomobil buvo pigių automobilių markė, tačiau Dart nebuvo pigus (na, bent jau lyginant su kitais mikroautomobilais). Ypač turint omenyje, kad turėjo standartiškai kuklų saloną ir nebuvo toks veržlus kaip įprasti sportiniai automobiliai.

Dar turi labai paprastą interjerą – kaip ir visi Goggomobil automobiliai. (dave_7, Wikimedia (CC BY 2.0)

Kita vertus, Dart Australijoje tapo gerai žinomu. Jo gamyba tęsėsi vos porą metų iki 1961-ųjų. Manoma, kad pagaminta apie 700 Goggomobil Dart automobilių. Kiek jų išliko iki šių dienų – neaišku, bet tikrai nedaug.

Buckle Motors, beje, veikia iki šiol – dabar vadinasi Bill Buckle Auto Group. Dabar pardavinėja naudotus automobilius, teikia remonto ir kitas su automobiliais susijusias paslaugas.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia