Visi žino, ką mūsų keliuose reiškia žalio lapo lipdukas, priklijuotas prie automobilio galo. Tai – ženklas, kad vairuotojas yra nepatyręs. Taip pažymėtam automobiliui reikia palikti daugiau vietos, pakančiau žiūrėti į galbūt ne pačius elegantiškiausius jo manevrus. Panašūs ženklai nepatyrusiems vairuotojams egzistuoja ir kitur. O štai Japonijoje yra naudojamas ir dar vienas simbolis, vadinamas kōreisha.

Ar žinote, kad vienintelis V8 Honda istorijoje buvo ne Honda? Japonijoje važinėja daug mažų vadinamosios kei klasės automobilių – kodėl jie retai importuojami į Europą? Grįžtant prie lipdukų ant automobilių, kodėl dygliuotas padangas dėvintys automobiliai turi būti pažymėti?

Šiam automobiliui reikia daugiau erdvės ir pakantumo (Tokumeigakarinoaoshima, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kōreisha ženklas – tai Japonijoje naudojamas specialus simbolis pagyvenusiems vairuotojams identifikuoti. Vyresniems nei 70 metų vairuotojams jis rekomenduojamas, ypač kai amžius paveikia vairavimo įgūdžius, o nuo 75 metų jis yra privalomas. Panašiai kaip mūsų žalio lapo lipduko atveju, kōreisha ženklas turėtų perspėti kitus eismo dalyvius, kad taip pažymėtam automobiliui reikia šiek tiek daugiau vietos ir tolerancijos.

Tai, kad Japonijos visuomenė susiduria su sparčia senėjimo problema, yra plačiai žinomas faktas. Maždaug 29,3 % Japonijos gyventojų yra vyresni nei 65 metų. Šis skaičius stabiliai auga nuo praeito amžiaus vidurio. Natūraliai, ir vyresnių vairuotojų dalis Japonijos keliuose nuolat didėja. Nors norėtume apsimesti, kad amžius neturi įtakos žmogaus gebėjimui valdyti automobilį, japonai pastebėjo, kad vyresni vairuotojai dažniau sukelia avarines situacijas. Na, žmogaus reakcija ir sprendimų priėmimas su amžiumi sulėtėja. Taigi, 1997 metais buvo priimtas įstatymas, įpareigojantis vyresnius vairuotojus žymėti savo automobilius.

Senas kōreisha lipdukas (Mr.choppers, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Iš pradžių kōreisha ženklas priminė oranžinės ir geltonos spalvų lašą. Jo kūrėjai teigė, kad tai – rudeninis lapas, bet, aišku, žmonės netruko pradėti iš jo šaipytis ir juo piktintis. Kai kurie teigė, kad tai – aliuzija į senatvinį šlapimo nelaikymą. Tačiau šis ženklas naudotas nuo 1997 iki 2011 metų, kai jį pakeitė keturlapį dobilą primenantis simbolis. Jis naudojamas iki šiol.

Įdomu tai, kad nors 75 metų amžiaus sulaukę vairuotojai privalo savo automobilius žymėti kōreisha lipdukais, baudos už šios taisyklės nesilaikymą galima išvengti. Ji dažniausiai tiesiog neskiriama arba neišieškoma. Taip yra dėl to, kad kōreisha ženklas yra skirtas vairuotojui apsaugoti, o ne kitų eismo dalyvių perspėjimui.

Kōreisha lipdukas ant Mazda 2 hečbeko (MikaPr65, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kōreisha lipduku pažymėtiems automobiliams reikia daugiau vietos, negalima neatsargiai rikiuotis jiems prieš nosį. Net jei lindimas prie taip pažymėto automobilio galo nesukelia avarinės situacijos, pagal Japonijos kelių eismo taisykles tai vis tiek yra pažeidimas. Bet kultūroje, kur vyresnieji yra labai gerbiami, žmonės žino, kad taip pasižymėjusius vairuotojus reikia pasaugoti. Tiesa, lygiai taip pat Japonijoje daugiau erdvės reikia palikti ir neįgaliesiems, nepatyrusiems vairuotojams, mokiniams, nes kitaip galima sulaukti baudos.

Kartais Lietuvoje diskutuojama apie viršutinę amžiaus ribą vairuotojams (apie tai Nodum.lt jau rašė). Tiesa yra ta, kad vyresni vairuotojai nesukelia daugiau avarijų nei jaunesni, nes jų tiesiog nėra daug. Japonijoje jų yra daug, tačiau jie pasižymi kōreisha lipdukais ir yra šiek tiek pasaugomi.

Ankstesnis straipsnisKoks ilgiausias laivas yra viešėjęs Klaipėdos uoste?
Kitas straipsnisKodėl ratlankiai Formulei 1 negaminami iš anglies pluošto?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia