Sovietinis ZIS-101 nebuvo labai įdomus automobilis. Pagal amerikietišką dizainą sukurtas limuzinas turėjo 5,8 litrų aštuonių cilindrų variklį ir 3 laipsnių mechaninę transmisiją. Tačiau 1933 metais šio automobilio pagrindu buvo sukurtas ZIS-101A-Sport, apie kurį iš tikrųjų verta papasakoti.

Nieko nenustebins faktas, kad sovietiniai automobiliai buvo kuriami žvalgantis į JAV automobilių pramonę. 1933 metais ZIS gamykloje Maskvoje sukurtas L-1 (Leningrad-1) limuzinas buvo Buick-32-90 kopija. L-1 buvo tik prototipas, tačiau jo pagrindu vėliau buvo sukurtas ZIS-101. Sovietai atsisakė kai kurių pažangių Buick sprendimų, taip supaprastindami limuziną ir paruošdami jį prastiems Sovietų sąjungos keliams. Kėbulo dizainą, aišku, sukūrė ne sovietų dizaineriai, o JAV kompanija Budd. ZIS-101 labai primena kitus amerikietiškus automobilius (pavyzdžiui, 1935-ųjų Chrysler Airstream), bet mechaniškai yra Buick brolis su Budd Company kėbulu.

ZIS-101A. (Wikimedia)

1936-1939 metais gamintas ZIS-101 turėjo 5,8 litrų aštuonių cilindrų variklį, išvystantį 67 kW galią. Variklis, kaip ir pats automobilis, buvo atnaujintas jau 1938 metais – ZIS-101A, gamintas 19329-1941 metais jau išvystė 82 kW galią. Ir būtent šio automobilio pagrindu buvo sukurtas roudsteris Sport.

ZIS-101A-Sport – pirmas sovietinis roudsteris

1938 metais ZIS gamykloje buvo iškelta idėja paminėti 20-ąsias Komjaunimo organizacijos metines. Trys jauni inžinieriai – Volodimiras Kremeneckis, Anatolijus Puchalinas ir Mykola Pulmanovas – nusprendė tai padaryti sukurdami sportinį automobilį. Greičiausiai daugiausiai įtakos ZIS Sport dizainui turėjo Puchalino idėjos, nes jo diplominis darbas buvo apie greitų automobilių konstrukcijas.

ZIS-101A-Sport ir jo kūrėjai. (Wikimedia)

Inžinieriai dirbo vakarais ir savaitgaliais, ieškodami optimaliausių techninių ir dizaino sprendimų. Kremeneckis tobulino galinę varančiąją ašį su hipoidiniu perdavimo mechanizmu, Pulmanovas bandė iš variklio išspausti daugiau galios, o Puchalinas gražino dizainą. Kurį laiką ZIS Sport gyveno tik popieriuje, tačiau kai apie šį projektą ėmė rašyti spauda, ZIS gamyklos vadovas Ivanas Likačiovas pasirašė įsakymą pagaminti prototipą. Automobilis buvo užbaigtas 1939-ųjų viduryje.

Likačiovas pats pristatė ZIS-101A-Sport Sąjungų namuose Maskvoje. Čia jį pamatė pagrindiniai Sovietų sąjungos lyderiai – Stalinas, Chruščiovas, Molotovas. Ir, kaip buvo pasakojama vėliau, neįprastas automobilis jiems patiko. Kodėl neįprastas? Nes jokio panašaus roudsterio Sovietų sąjungoje tuo metu nebuvo. Sportiniai automobiliai sovietams tuo metu apskritai buvo kažkas labai arti mistikos.

ZIS-101A ir ZIS-101A Sport. (Wikimedia)

ZIS Sport turėjo elegantiškai aptakų kėbulą su neįprastai didelėmis grotelėmis. Šis automobilis nepriminė ZIS-101A, kurio pagrindu buvo sukurtas. Sport kėbulas buvo suformuotas rankomis ant medinės formos. Nors nuotraukose jis atrodo juodas, iš tikrųjų šis automobilis buvo tamsiai žalias ir turėjo nemažai chromo akcentų. ZIS Sport ilgis siekė 5,75 metrus, o dvivietė kabina buvo pačiame ratų bazės centre, todėl šis automobilis turėjo ilgą uodegą ir kapotą.

Po to kapotu buvo stipriai modifikuotas ZIS-101A variklis. Jo darbinis tūris siekė 6 litrus, jis sukosi iki aukštesnių apsukų, pasižymėjo aukštesniu darbiniu slėgiu, todėl jo galia išaugo iki 105 kW. Sport išsaugojo trijų laipsnių mechaninę transmisiją, tačiau ji turėjo sinchronizatorius, o galinėje ašyje buvo minėtas hipoidinis perdavimo mechanizmas. Automobilis turėjo standesnę važiuoklę ir vakuuminius stabdžius. Bandymuose ZIS-101A-Sport pasiekė 162,4 km/val. greitį, nors skaičiavimai rodė, kad jis galėtų įsibėgėti iki 180 km/val.

ZIS Sport buvo labai ilgas dvivietis automobilis. (Wikimedia)

ZIS-101A-Sport egzistuoti tiesiog negalėjo

Pirmasis sovietinis roudsteris buvo demonstruojamas ir bandomas gal kiek daugiau nei metus. 1940 metų vasarą greitkelyje jis pasiekė tą 162 km/val. greitį, o vėliau kažkur dingo. Nors yra entuziastų, kurie šio prototipo ieško iki šiol, tikėtina, kad jis buvo sunaikintas.

Kalbų apie ZIS-101A-Sport gamybą net negalėjo būti ir dėl to kaltas ne Antrasis pasaulinis karas. Tiesiog toks prabangus automobilis, kuris dizainą ir sportiškumą kėlė aukščiau kainos ir praktiškumo, nebuvo suderinamas su sovietine ideologija. Vienas iš ZIS Sport kūrėjų, Mykola Pulmanovas, teigė, kad automobilio dizainas buvo ne prastesnis už geriausių amerikietiškų modelių. Ir net jei manote, kad jis buvo neteisus, jau vien tokia nuomonė nurodo priežastį, kodėl ZIS Sport negalėjo būti gaminamas.

ZIS-101A-Sport replikos salonas. (УГМК, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Laisvose šalyse geriausius automobilius kuria laisvi žmonės. Jie kuriami skirtingiems vairuotojams, žmonėms su polėkiu ir fantazija. Komunistiniai režimai mato savo visuomenę kaip darbo jėgą – gyvenkite vienodose dėžėse, vairuokite vienodus automobilius ir net nebandykite būti unikalūs.

Prabangūs sportiniai automobiliai yra gaminami entuziastams. Tiems, kurie gali įpirkti tokius žaislus ir nori jais išsiskirti iš minios. Tai nėra suderinama su komunistinės visuomenės formavimu, kur visi turi būti vienodai kuklūs, o apie pleibojišką kelionę per visą žemyną stilingu GT net negalima ir pasvajoti – imk baisią dėžę ant ratų ir džiaukis, kad gavai bent tokią. Dėl tos pačios priežasties nebuvo gaminamas ir gražiausias lenkiškas automobilis FSO Syrena Sport, ir čekoslovakiškas kišeninis superautomobilis Škoda 110 Super Sport.

ZIS Sport replika. (УГМК, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

ZIS-101A-Sport atgimė jau kaip replika tik 21 amžiuje. Nors originalo vis dar ieškoma – jis nebus surastas, bet galbūt pavyks išsiaiškinti, kas jam nutiko.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia