Miškų gaisrai gali būti natūrali gamtos stichija, tačiau ji privalo būti valdoma. Ugnis niokoja gamtą, kuriai nemažai žalos jau yra padaręs žmogus. Be to, šalia liepsnojančių miškų ir krūmynų dažnai yra ir vertingo turto, todėl gaisrus būtina prižiūrėti ir gesinti. Taigi, žmonės specialiai tam jau yra sukūrę įvairios technikos. Tik pažvelkite į 747 Supertanker, didžiausią ugniagesių lėktuvą pasaulyje.

747 Supertanker – didžiausias gaisrus gesinantis lėktuvas pasaulyje. (Global Supertanker Services)

2002 metais JAV sudužo net du miškų gaisrus gesinantys lėktuvai. Abu jie buvo labai seni ir abu pradėjo byrėti ore. Šios dvi tragedijos įrodė, kad JAV reikia naujų, patikimų ir saugių ugniagesių lėktuvų. Evergreen International Aviation kompanija pasiūlė krovininių Boeing 747-200 pagrindu sukurti kelis itin didelius ugniagesių lėktuvus. Pirmasis pakilo 2004 metais, tačiau šis prototipas gaisrų gesinimui naudojamas taip ir nebuvo. Antrasis buvo sukurtas mažesnio 747-100 pagrindu ir 2009 metais pradėjo gesinti gaisrus. O štai trečiasis, pats didžiausias, buvo sukurtas 747-400 keleivinio lėktuvo pagrindu ir yra vienintelis tokio dydžio ugniagesių lėktuvas pasaulyje.

Taip yra dėl to, kad pirmi du lėktuvai jau nebėra naudojami. Tiesą sakant, ir Evergreen International Aviation komapnijos jau nebėra – vienintelį dirbantį 747 Supertanker lėktuvą valdo Global Supertanker Services, kuri įsigijo didžiąją dalį Evergreen turto ir perėmė šio orlaivio programą. 2016 metais 747-400 Supertanker gavo visus reikiamus sertifikatus ir ėmėsi darbo. Šis lėktuvas jau gesino gaisrus Čilėje, Izraelyje, JAV ir  Bolivijoje. Tačiau kadaise prie ugnies šis Boeing 747 net nesiartino.

Japan Airlines Boeing 747 – šis lėktuvas kadaise skraidino keleivius, o dabar gesina gaisrus. (Aero Icarus, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

1991-2010 metais 747 Supertanker buvo paprastas Japan Airlines keleivinis lėktuvas. Tuomet jis pateko į Global Supertanker Services rankas ir per kelerius metus buvo stipriai modifikuotas. Keleivių saloną pirmajame aukšte pakeitė milžiniškos skysčio talpos, kurių bendra talpa siekia 74 tūkstančiu litrų. Supertanker įprastai užpildomas vandeniu arba antipirenais (ugnį stabdančiu skysčiu). Viršutinis lėktuvo aukštas vis dar turi kelias sėdynes, kur gali įsitaisyti operacijų valdymo specialistai, ugniagesiai ar net vietiniai politikai, norintys iš arti pamatyti, kaip gesinami gaisrai.

Supertanker įprastai purškia skrisdamas 120-240 metrų aukštyje. (Global Supertanker Services)

Techniškai, Supertanker tebėra Boeing 747. Šiam lėktuvui pakanka 2,4 km ilgio tako, todėl jis gali dirbti praktiškai visame pasaulyje. Supertanker gali pasiekti 970 km/val. greitį – tai jam leidžia būti praktiškai bet kuriame JAV taške vos per 2,5 valandas. Per 20 valandų jis gali atsirasti kone bet kurioje pasaulio šalyje.

Priešingai nei mažesni lėktuvai, 747 Supertanker negali pasisemti vandens tiesiai iš kokio ežero ar jūros. Šio lėktuvo talpos yra pildomos oro uostuose ir aerodromuose, turinčiuose reikalingą įrangą. Vandenį Supertanker purškia retai – dažniau purškiami antipirenai, kuriuos lengva atpažinti iš raudonos ar oranžinės spalvos. Šis skystis purškiamas prieš ugnies liniją ir stabdo ar bent jau sulėtina gaisro plitimą.

747 Supertanker purškia pirenus priešais ugnies liniją. Taip bandoma apsaugoti žmonių turtą. (Global Supertanker Services)

Supertanker purškimą įprastai vykdo skrisdamas 260 km/val. greičiu 120-240 metrų aukštyje, nors gali skristi ir žemiau, jei tai daryti leidžia oro sąlygos ir vietos reljefas. Itin žemas skrydžio greitis pasiekiamas išskleidus užsparnius – atrodo lyg 747 būtų pasiruošęs tūpimui. Supertanker savo krovinį gali išpilti lėtai – tuomet skystis krenta tarsi lietus. Tačiau jis gali būti išpurkštas ir su pakankamai dideliu slėgiu. Tai sistemai suteikia daugiau tikslumo, kai pučia stiprus vėjas ar tenka skristi didesniame aukštyje. Supertanker savo talpas gali ištuštinti vos per kelias sekundes, tačiau galimas ir atskiras skirtingų segmentų ištuštinimas – tai leidžia vieno skrydžio metu gesinti kelis gaisro taškus. Šis lėktuvas vienu ypu gali aplieti net 3 km ilgio atkarpą.

Įdomu ir tai, kad 747 Supertanker gali nutūpti su pilnomis talpomis. Tai reiškia, kad pasikeitus oro sąlygoms ar situacijai ant žemės, brangios gaisrų gesinimo medžiagos nėra iššvaistomos – jos išsaugomos kitoms operacijoms ar tiesiog kitai dienai. Įprastai lėktuvai negali tūpti būdami per sunkūs – dėl to neplanuoto tūpimo metu keleiviniai lėktuvai atsikrato degalų.

747 Supertanker yra labai naudingas lėktuvas ne tik dėl savo dydžio, bet ir veikimo nuotolio. Mokslininkai pastebi, kad su laiku miškų gaisrų tik daugėja, o ir žmonės dėl jų vis dažniau patenka į bėdą. Todėl ateityje Supertanker ir panašių gaisrus gesinančių orlaivių svarba, tikėtina, tik augs.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia