Mercedes-Benz 300 SL, gamintas 1954-1963 metais, iki šiol yra laikomas vienu gražiausių visų laikų automobilių. Žinoma, pirmiausia į akis krenta tos aukštyn atidaromos durelės (kurios buvo sukurtos dėl praktinių, o ne estetinių priežasčių), tačiau 300 SL turi ir daugiau įdomių detalių. Pavyzdžiui, virš ratų arkų matomi ryškios iškilios briaunos – ar žinote, kam jos skirtos?
Tos briaunos, kartais dėl savo formos vadinamos antakiais, nėra išskirtinai tik Mercedes-Benz dizaino elementas. Jas galima pastebėti ir ant kitų markių mašinų sparnų, ypač tų, gamintų šeštajame- septintajame dešimtmečiuose. Pavyzdžiui, Nodum.lt Instagrame, kurį rekomenduojame sekti, anksčiau dalinomės Škoda 450 kabrioleto nuotrauka – priekinius šio automobilio sparnus taip pat puošė panašūs antakiai:
Mercedes-Benz 300 SL buvo sukurtas lenktyninio automobilio W194 pagrindu. Tai buvo nepaprastai aptaki mašina – mažas oro pasipriešinimas jai leido tiesiosiose pasiekti didesnį greitį, o tai lenktynėse padėjo įveikti ir žymiai galingesnius varžovus. Virsdamas gatviniu automobiliu lenktyninis W194 šiek tiek pasikeitė. Gavo tas dideles aukštyn kylančias dureles, gerokai išraiškingesnį priekį, bamperius ir, žinoma, tas iškilias briaunas virš arkų. Mercedes-Benz 300 SL nėra toks aptakus, kaip W194, bet tai nesutrukdė jam tapti greičiausiu automobiliu pasaulyje.
Pirmasis 300 SL prototipas tų arkų antakių neturėjo. Tiesą sakant, iš pradžių toms iškilioms briaunoms nebuvo ir poreikio, nes automobilis buvo bandomas ant sauso asfalto. Tik bandymų ant šlapios dangos metu buvo pastebėta, kad priekiniai 300 SL ratai nuo kelio dangos kelia vandenį bei purvą ir drebia jį ant priekinio stiklo.
Tai buvo to aptakaus dizaino pasekmė. Mercedes-Benz 300 SL kabina yra pakankamai siaura – priekinis stiklas yra žymiai siauresnis už automobilio nosį. Be to, 300 SL kabina yra toli už priekinių ratų – vairuotojas ir keleivis sėdi tiesiai priešais galinę automobilio ašį. Tokios 300 SL proporcijos ir lygūs automobilio šonai sukūrė tobulas sąlygas energingiems oro srautams nešti vandenį ir nešvarumus iš ratų arkų ant priekinio automobilio stiklo.
Tuos oro srautus reikia laužyti arba nukreipti. Buvo nuspręsta suformuoti tas iškilias briaunas. Jos perkirto tą lygų šoninį paviršių ir nukreipė oro srautus link automobilio galo. Mercedes-Benz tuomet aiškino, kad tai pagerina automobilio aerodinamiką. Nors tos briaunos tikrai padidino oro pasipriešinimą, jos padėjo išlaikyti švarų priekinį stiklą. Tiesa yra ta, kad absoliučiai minimalus oro pasipriešinimas gatvėmis važiuojančiam automobiliui net nėra kritiškai svarbus – jis sunaudos daugiau degalų, bet ką tai reiškia tokiam superautomobiliui?
Tačiau buvo ir dar viena priežastis, kodėl Mercedes-Benz 300 SL buvo reikalingos ratų arkų briaunos. Lygūs W194 šonai atrodė labai nuobodžiai. Tiesą sakant, W194 net nebuvo gražus lenktyninis automobilis. Dizaineriai ieškojo išraiškingų detalių, kurios papuoštų 300 SL šonus. Didelės ventiliacijos grotelės, padėjusios iš variklio skyriaus pašalinti karštą orą, buvo stilizuotos ir gražios, bet šalia jų esantys plokšti paviršiai vis tiek atrodė nuobodžiai. Tos ratų arkų briaunos tikrai padėjo. Ir būtent dėl to jos atsirado ir ant galinių arkų – funkcionaliai jos ten nebuvo reikalingos, tačiau padėjo sukurti dizaino simetriją.
Šiuolaikinių automobilių ratų arkos irgi yra iškilios dėl tos pačios priežasties – jos neleidžia nešvarumams ir vandeniui nuo priekinių ratų išmurzinti. O apie plokščias šiuolaikinių automobilių ratų arkų briaunas jau esame rašę.