Pasižvalgykite po bet kurią automobilių stovėjimo aikštelę ir pastebėsite, kad beveik kiekvienas nesenas automobilis turi vieną bendrą dizaino elementą. Nesvarbu, kas ir kur jį pagamino, ar tai visureigis, ar sedanas, kiek jis kainuoja – jis vis tiek turi tą plokščią atbrailą, supančią kiekvieno rato arką. Pasirodo, taip yra ne be reikalo – šis paprastas mažas dizaino elementas iš tiesų atlieka svarbią funkciją.

Pirmą kartą dėmesį į šias plokščias arkų briaunas atkreipiau prieš kelis mėnesius plaudamas savo automobilį. Lenktos kėbulo linijos toje vietoje tarsi nutrūksta ir virsta plokštuma su skyle ratui. Pasižvalgius aplink galima pastebėti, kad šį keistą dizaino elementą turi praktiškai visi automobiliai, nepriklausomai nuo jų gamintojo, dydžio ir klasės. Tačiau tuomet per daug apie tai negalvojau, manydamas, kad taip gamintojai arba taupo medžiagas, arba pasilengvina automobilių pakavimą transportavimui, arba naudojasi kokia nors gamybos gudrybe. O gal tiesiog tokia mada? Tačiau portalas Jalopnik.com ką tik priminė apie šią temą – pasirodo ta plokštuma turi dvi labai svarbias funkcijas.

Anksčiau automobilių arkos taip tikrai neatrodė. Na, bent jau ne visų. Sparnai aplink ratų arkas būdavo gražiai riesti, tačiau pati briauna išskirtinių savybių neturėjo. Tai ėmė keistis 20 amžiaus pradžioje ir dabar praktiškai visi automobilių gamintojai formuoja plokščias ratų arkų briaunas. Štai keli pavyzdžiai – pažvelkite į šį Peugeot 2008:

Peugeot 2008 turi gana plačias plokščias arkų briaunas. (TuRbO_J, Wikimedia(CC BY 2.0)

Šis miesto visureigis turi pakankamai didelius plokščius kėbulo plotus aplink ratų arkas. Atrodo, kad šį dizaino elementą dar labiau pabrėžia didelis tarpas tarp kėbulo ir ratų. Tačiau Peugeot tikrai nėra vienintelis gamintojas, naudojantis šią gudrybę. Štai dar vienas neblogas pavyzdys:

Šis dizaino elementas palietė ir nedidelius automobilius. (Vauxford, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Tai – Hyundai i30. Šis automobilis tikrai nėra labai platus ar kuo nors labai išskirtinis. Jo proporcijos yra visiškai kitokios nei prieš tai paminėto Peugeot, tačiau arkas juosia tokios pat plačios plokščios briaunos. Ir šie automobiliai šiuo požiūriu net nėra labai išskirtiniai. Tik pažvelkite kokios plokštumos supa Toyota RAV4 arkas:

Toyota RAV4 turi labai plačias plokščias arkų briaunas, kurias pabrėžia ir plastikinė apdaila. (Kickaffe, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

RAV4 arkų briaunos yra tik dar labiau pabrėžiamos apsauginiu plastiku, kuris saugo kėbulą nuo padangų pakeltų akmenukų.

Ir tokių pavyzdžių yra galybė – tokias arkas turi beveik kiekvienas rinkoje esantis automobilis, įskaitant Bugatti Chiron, Ferrari 812 Superfast, Smart ForTwo ir kitus automobilius iš visų kategorijų. Taip yra dėl dviejų priežasčių.

Vieną priežastį nurodė Jalopnik.com kalbintas Volvo inžinierius. Pasirodo, taip sulenkta kėbulo plokštė yra tiesiog standesnė. Automobilio kėbulas yra gaminamas iš pakankamai plono metalo. Nesvarbu, ar naudojama aliuminio ar plieno skarda, ji yra pakankamai lanksti. Štampavimas skardai suteikia tas kėbulo formas, o kiekvienas linkis suteikia standumo. Lygiai tą patį galite pastebėti į rankas paėmę popieriaus lapą – plokščias lapas linksta, tačiau net nedidelis įlenkimas per viso lapo ilgį jam suteikia standumo. Lygiai taip pat ta plokštuma riestam sparnui suteikia standumo. Tačiau tai reiškia tik tai, kad daugiau linkių ir linijų kėbulo plokštėms suteikia daugiau standumo – gamintojai gali pasirinkti kaip tie lenkimai atrodys, tačiau visi vis tiek renkasi plokščias arkų briaunas.

Volvo V90 arkų briaunas dar labiau pabrėžia papildoma linija virš plokštumos. (Makizox, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Nors kėbulo komponentų standumas yra svarbus faktorius, arkų plokštumos atlieka ir labai svarbią estetinę funkciją. Išorinis rato paviršius yra plokščias – supaprastintai galima pasakyti, kad ratas yra tarsi storas blynas ar diskas, kuris gali būti drąsiai paguldytas ant šono. Tuo tarpu automobilio kėbulo šonas tikrai nėra plokščias. Automobilių dizaineriai prigalvoja įvairių linijų, įlinkimų ir išlinkimų. Taigi, jei sparno briauna aplink arką nebūtų plokščia, į automobilį pažvelgus kampu arkos neatrodytų idealiai apvalios. Kitaip tariant, tik žvelgiant tiesiai iš šono atrodytų, kad arka seka rato siluetą. Pavyzdžiui, pažvelkite į šį automobilį:

Chevrolet Camaro – galinė arka neturi plokštumos ir seka kėbulo linijas, todėl žvelgiant šiuo kampu ji atrodo nekaip. (7r0w4w4y, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Pastebėsite, kaip arka iš šio apžvalgos taško net neatrodo apvali. O atrodytų, jei turėtų tą modernią plokščią arkos briauną.

Taigi, kai kėbulas seka rato plokštuma, arka atrodo daugiau-mažiau taip pat žvelgiant iš skirtingų kampų. Todėl aplink arkas ir formuojamos tos plokštumos. Nepasakyčiau, kad tos plokščios briaunos turi didelės neigiamos įtakos automobilių dizainui. Tačiau kai apie jas sužinai, vėliau jas nuolat visur ir pastebi. Tikriausiai ir jūs perskaitę šį straipsnį dabar dažniau atkreipsite dėmesį į skirtingų automobilių arkas.

Taip pat skaitykite:

McLaren 720S Spider paprasta gudrybe išvengė dažnos kabrioletų problemos;

Ferrari 308 GTB Vetroresina numerio apšvietimas yra sumontuotas nuimame variklio dangtyje, bet jokių laidų ten nėra;

Kodėl Citroën CX turėjo būgninį spidometrą?

Japonams vilnonis salonas yra prabangesnis už odinį;

Kodėl Citroën DS vairas turėjo tik vieną stipiną?

Kodėl Citroën C4 vairo vidurinė dalis nesisukiojo kartu su išorine?

Iš kur kilo tie dabar dažnai sutinkami dvigubi automobilių stogų kupolai?

Erzinančios netikros grotelės ir ventiliacijos angos;

Kaip atsirado ir paplito puodelių laikikliai?

Kokią bendrą dizaino problemą turi ir Lamborghini Aventador ir Tesla Model 3?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia