Praėjo dar viena savaitė ir mes vėl skelbiame 10 įdomių faktų, kurių galbūt negirdėjote. Tiesa, 7 tikrai girdėjote mūsų Facebook puslapyje, kur įdomius faktus ir skaitinius skelbiame kasdien. Tačiau čia jie yra papildyti nauja informacija, plius pridėjome 3 naujus faktus, kad iš viso būtų apvalus 10. Šįkart visi faktai yra susiję su technika – važiuojančia, plaukiančia ir dirbančia.
Tai – jau šeštoji įdomių faktų savaitė. Per šį laiką sulaukėme daugybės naujų Facebook puslapio sekėjų – dėkojame, kad skaitote, domitės ir dalinatės su draugais. Jau visai greitai peršoksime 1000 žmonių, kuriems patinka NODUM puslapis ribą, o tada pasidalinsime ir dovanomis. Todėl kvieskite draugus į puslapį ir drąsiai dalinkitės patikusiais straipsniais.
Pirmadienis – prarastas SS Maheno. Tai – – vandenynų laineris, į vandenį nuleistas dar 1905 metais. Tai buvo gražus keleivinis garlaivis, kursavęs tarp Australijos ir Naujosios Zelandijos. SS Maheno Pirmojo pasaulinio karo metais teko tarnauti ir Naujosios Zelandijos kariniame jūrų laivyne. Garlaivis buvo perdažytas ir paverstas plaukiojančia ligonine. Po tarnybos laivas sugrįžo į įprastą darbą.
1935 metais stiprus ciklonas SS Maheno nubloškė ant seklumos Freizerio saloje. SS Maheno buvo tempiamas, nes jau buvo parduotas kaip metalo laužas, bet stiprūs vėjai ir bangos nutraukė lyną. SS Maheno buvo nublokštas ant seklumos su 8 įgulos nariais. Bandymai prikelti laivą buvo nesėkmingi , o ir parduodamas jis nesulaukė pirkėjų. Taip SS Maheno ir išliko Freizerio saloje iki šiol. Nors dabar jo jau visai mažai telikę.
Antradienis – Sovietų Sąjungos numuštas Korean Air Lines lėktuvas. Boeing 747 su 269 žmonėmis buvo numuštas 1983 metų rugsėjo pirmą dieną, kuomet dėl piloto klaidos nežymiai nukrypo nuo kurso ir pateko į uždraustą oro erdvę virš Sovietų Sąjungos. Keleivinis lėktuvas buvo numuštas oras-oras raketa iš SU-15 ir sudužo Japonijos jūroje. Savaime aišku, Sovietų Sąjunga iš pradžių visiškai neigė incidentą, vėliau pripažino savo veiksmus, teigdama, kad lėktuvas buvo palaikytas JAV žvalgybiniu orlaiviu, atsiųstu provokacijoms kelti. Tuo metu JAV tikrai vykdė žvalgybinę misiją, todėl sovietai lėktuvą palaikė šnipinėjimo įrangos prikrautu orlaiviu.
Sovietai neigė žinantys, kur dingo lėktuvas, nors dabar jau žinoma, kad pirmines paieškos misijas sovietai išsiuntė vis dar neigdami lėktuvo numušimo faktą. Tokie veiksmai, nepaisant lėktuvo nukrypimo nuo kurso, yra laikomi neprofesionaliais (neatpažintas akivaizdžiai keleivinis, Pietų Korėjos avialinijoms priklausantis lėktuvas), žiauriais ir nepamatuotais. Skrydžio metu daryti įrašai (juodosios dėžės) buvo slepiami iki pat Sovietų Sąjungos subyrėjimo, o JAV ilgą laiką kaltino sovietus trukdžius atlikti paieškos ir gelbėjimo misiją. 1983 metų rugsėjo 12 dieną Sovietų Sąjunga vetavo Jungtinių Tautų Saugumo tarybos rezoliuciją, smerkiančią Korean Air Lines lėktuvo numušimą.
Trečiadienis – vienas didžiausių pasaulio traktorių Big Bud 747. Šis traktorius, pagal užsakymą pagamintas 1977 metais Montanoje, dabar yra muziejinė vertybė. Big Bud 747 kadaise kainavo 300 tūkstančių JAV dolerių ir buvo labai naudingas įrankis medvilnės fermose. Dažniausiai jis buvo naudojamas giluminio arimo darbams, taip pat kultivavimui ar kitai technikai patempti. Per savo darbo metus Big Bud 747 kelis kartus pakeitė rankas. Williamsų brolių ūkyje šis galiūnas per porą minučių iškultivuodavo hektarą žemės. Dabar Big Bud 747, nors ir yra pilnai veikiantis, yra tik muziejinė vertybė, kuri jau daugiau nebedirbs. Viena iš priežasčių – pagal užsakymą padangas gaminusi įmonė bankrutavo dar 2000 metais, todėl 2009-aisias į poilsį turėjo išeiti ir pats Big Bud 747.
Big Bud 747 skaičiais:
- Variklis – 16 cilindrų 24,1 litro dyzelis, išvystantis 1100 ag (iš pradžių 760 ag, vėliau – 860 ag, dar vėliau – 960 ag)
- Aukštis – 4,3 m
- Ilgis – 8,2 m
- Plotis – 6,35 m (su dvigubais ratais)
- Pilnai paruoštas darbui, su visais skysčiais ir pilnu baku Big Bud 747 svėrė 61,2 t.
Ketvirtadienis – Liebherr R 9800 – vienas didžiausių ekskavatorių pasaulyje. Tai – didžiausias Liebherr gaminamas ekskavatorius, sveriantis 810 tonų. Vienu kartu kaušas gali pakelti apie 75 tonas. Aišku, ir variklio tokiam darbui reikia nemenko – čia jis išvysto 2 984 kW galią. Iš kur tokia galia? Ją teikia net du Cummins QSK60 16 cilindrų varikliai.
Penktadienis – Shervick vikšriniai traktoriai. Galbūt šios žemės ūkio mašinos atrodo kaip įprasti, niekuo neišsiskiriantys traktoriai, tačiau jos iš tiesų turi gilią istoriją. Shervick traktoriai buvo gaminami iš Sherman tankų, naudotų Antrojo pasaulinio karo metais. Didžiojoje Britanijoje jų buvo tiesiog per daug, todėl Vickers gamykla jų komponentus panaudojo tokiam traktoriui gaminti. Juk reikėjo atstatyti šalį, o karo metu visi resursai buvo skirti karo reikmėms. Daugiau taikaus Antrojo pasaulinio karo technikos panaudojimo pavyzdžių – Antraspasaulinis.net
Šeštadienis – STS-126 Shuttle erdvėlaivis ant Boeing 747. Tai – gražus vaizdas ir įspūdingas aeronautikos pavyzdys. Nuotraukoje duetas skrenda virš Mohavio dykumos pakeliui į Kenedžio kosminių skrydžių centrą 2008 metais. Tačiau Boeing 747 ir Shuttle draugavo nuo pat programos pradžios, kuomet daugkartinio panaudojimo erdvėlaivis net kilo bandomiesiems skrydžiams nuo šio specialiai modifikuoto lainerio.
Sekmadienis – Lamborghini vikšrinukas. Lamborghini – visiems gerai žinoma superautomobilių markė. Net nereikia būti automobilių gerbėju, kad būtum girdėjęs apie Lamborghini. Bet ar žinojote, kad Lamborghini savo istoriją pradėjo nuo traktorių? Ferruccio Lamborghini iš pradžių gamino traktorius. Lamborghini vardas iki šiol žinomas žemės ūkio technikos rinkoje, o senieji markės traktoriai yra noriai graibstomi kolekcionierių. Tik pažiūrėkite į šį Lamborghini C553, pagamintą kažkur 1968-1970 metais.
Tiek faktų iš praeitos savaitės. Tačiau, kaip ir visada, pridedame dar 3 įdomybes, kad jų būtų apvalus dešimtukas. Šįkart priderinome jas prie techniškos šio straipsnio temos.
9 iš 10 užimčiausių pasaulio jūrų uostų yra Azijoje. Pagal perkraunamų konteinerių skaičių labiausiai užimtas yra Šanchajaus uostas, antrasis pagal šį rodiklį – Singapūras. tai kas tas vienintelis uostas dešimtuke, kuris nėra įsikūręs tolimojoje Azijoje? Jebel Ali Jungtiniuose Arabų Emyratuose.
Ilgiausias pasaulio keleivinis traukinys – The Ghan. Šis 44 vagonus ir du lokomotyvus turintis traukinys keliauja iš Adelaidės į Darviną – skersai visą Australijos žemyną. Šio traukinio ilgis – 1,1 km, o kelionė trunka 54 valandas.
Didžiausias Liebherr mobilus teleskopinis kranas – LTM 11200-9.1. Kad jau paminėjome Liebherr, galime straipsnį užbaigti dar vienu įspūdingu kompanijos produktu. Šis kranas gali pakelti 1200 tonų. Kaip? 18 ratų turinčią mašiną į priekį stumia vienas 500 kW variklis, o svorius kelias kitas 270 kW galios agregatas.
Kviečame paskaityti ir kitas šios straipsnių serijos dalis:
Pirmoji savaitė – didžiausia medinė arena, ilgiausias kelių traukinys, BMW E30 įdomybės ir t. .t