Auksas yra labai vertingas ir gana retas metalas, periodinėje elementų lentelėje užimantis 79-ąjį langelį. Auksas yra labai minkštas, lankstus, bet kartu ir blizgus, atsparus korozijai, todėl dažnai naudojamas papuošalų gamybai. Dėl savo vertės auksas nuo seno naudojamas ir turtų kaupimui ar net pinigams gaminti. Tačiau auksas praverčia ne tik kaip pinigų vertės saugojimo priemonė ar medžiaga juvelyrams – auksą galima panaudoti ir kur kas praktiškiau.

Ar žinote, kad aukso yra ir Lietuvos žemėje? Ir ne tiek jau mažai ir ne taip jau giliai – kalbame apie tonas aukso po mūsų kojomis, verto šimtų milijonų eurų. Apie tai – ši Pirmadienio Mazgo laida:

Pirmadienio Mazgas yra Nodum.lt tinklalaidė. Ją ir svetainę galite remti Contribee puslapyje. Ačiū.

Auksas mums labiausiai asocijuojasi su turtais (aukso plytomis banko rūsyje ar investiciniu auksu jūsų seife) arba blizgučiais (auksiniais papuošalais ir dantimis). Auksas visų pirma yra turto simbolis. Geltonas metalas patinka toli gražu ne visiems, bet kaip kitaip pademonstruoti, kad turi daug pinigų?

Bet žiūrint praktiškai, auksas tėra sunkus ir gana minkštas metalas. Štai keli praktiško aukso panaudojimo pavyzdžiai.

McLaren F1

McLaren F1, 1992-1998 metais gamintas britiškas superautomobilis, yra viena įdomiausių visų laikų mašinų. Šis trivietis automobilis su vairuotojo vieta centre iki šiol yra greičiausias superautomobilis su atmosferiniu varikliu.

McLaren F1 yra inžinerijos šedevras. (Mr.choppers, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

BMW 6,1 litro V12 variklio dėka McLaren F1 įsibėgėja iki 356 km/val. Jo kūrėjas Gordonas Murray yra įsitikinęs, kad ir šį rekordą F1 lengvai nupūstų, jei turėtų tam tinkamas sąlygas. Beje, McLaren F1 turi mechaninę transmisiją ir yra varomas tik galiniais ratais.

Tas BMW V12 variklis, įgrūstas į anglies pluošto kėbulą, rėkdamas 7500 apsisukimų per minutę greičiu sukuria labai daug karščio. Murray su tuo karščiu kovojo paprastai – variklio skyrius buvo padengtas aukso folija, nes auksas puikiai atspindi šilumą. Tai neleido anglies pluošto detalėms per daug įkaisti. Kiekvienas McLaren F1 turi maždaug 16 gramų aukso. Dabar F1 jau yra gana senas ir dažnai tą originalią foliją reikia šiek tiek atnaujinti, nes ji pradeda trūkinėti ir luptis. Ir F1 čia yra tik pavyzdys – auksas kaip šilumos reflektorius kartais naudojamas ir kitose srityse (pavyzdžiui, dirbtiniuose Žemės palydovuose).

McLaren F1 variklio skyrius. Tas auksas yra tikras, nors ir labai plonas. (Sfoskett, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Jūsų telefone

Prietaise, kurio pagalba skaitote šį straipsnį, yra šiek tiek aukso. Tai galima sakyti užtikrintai, nes auksas labai dažnai naudojamas elektronikoje. Auksas yra puikus elektros laidininkas, kurio nekankina korozija, todėl jis plačiai naudojamas gaminant mikroschemas. Jis naudojamas kompiuteriuose, telefonuose, palydovuose, televizoriuose ir praktiškai visoje kitoje elektronikoje. Jūsų automobilis, kaip ir McLaren F1, turi šiek tiek aukso, tik jis yra mikroschemose. Dėl to perdirbant elektronikos atliekas metalai yra kruopščiai atskiriami.

Tiesa, kai kokio nors skaitmeninio signalo laido (pavyzdžiui, HDMI) etiketė rėkia apie paauksuotus kištukus, tą informaciją galite ignoruoti – tai tėra marketingo triukas. Kita vertus, analoginio signalo atveju auksas bent jau teoriškai gali būti naudingas – audiofilai prisiekia, kad paauksuoti laidai tarp patefono ir stiprintuvo gerina signalo kokybę.

Paauksuotos laidų jungtys Auksas yra puikus elektros laidininkas. (Cjp24, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Ligoninėje

Auksas yra biologiškai su žmogaus kūnu suderinama medžiaga. Kitaip tariant, jis nereaguoja su kūno skysčiais, nėra toksiškas. Dėl to auksu kartais puošiami desertai – jį galima valgyti be jokio neigiamo poveikio kūnui. Bet skonio jis neturi, todėl praktišku tokio aukso panaudojimo nepavadinsi.

Auksu dengiami kai kurios dantų ir širdies implantų dalys, smegenų stimuliacijos elektrodai, medicininiai prietaisai. Aukso nano dalelės naudojamos vaistuose ir medicininiuose žymėjimo skysčiuose, kurie padeda atliekant skenavimą. Auksas nereaguoja su kūnu ir nekenčia nuo korozijos, todėl medicinoje yra visai naudingas. Ypač kai pacientas yra jautrus titanui.

Ore

Kai kurių lėktuvų stiklai turi aukso dalelių, nes jos atspindi infraraudonuosius spindulius ir neleidžia kabinai taip stipriai įkaisti. Tiesa, ta matomai gelsva kai kurių naikintuvų gaubtų spalva (pavyzdžiui, F-22 atveju) dažniausiai yra ne aukso, o indžio-alavo oksido danga.

Lockheed Martin F-22 Raptor gaubtas atrodo auksinis, bet iš tikrųjų yra dengtas indžio-alavo oksidu. Kita vertus, kai kurių lėktuvų stiklai tikrai turi aukso nanodalelių (Rob Shenk, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Kita vertus, kai kurie elektroninės karybos lėktuvai, tokie kaip amerikietiškas Grumman EA-6B Prowler, tarnavęs 1971-2019 metais, turi aukso skydus, kurie saugo įgulą nuo paties lėktuvo įrangos skleidžiamos radiacijos. Auksas kaip izoliacija nuo radiacijos naudojamas ir kosmoso tyrimų įrangoje.

Moksle

Auksas puikiai atspindi infraraudonuosius (IR) spindulius ir mokslininkai žino, kaip tai galima panaudoti praktiškai. Pavyzdžiui, auksu dengti veidrodžiai naudojami lazerinėse sistemose, nes gali atspindėti tam tikrus lazerio spindulius (pavyzdžiui, norint pasukti spindulį 90 laipsnių kampu) su minimaliais energijos nuostoliais. Auksu dengti veidrodžiai spektroskopuose atspindi IR spinduliuotę į jutiklius – galiausiai tai padeda tirti elementinę medžiagos pavyzdžio sudėtį. Auksu dengti optiniai prietaisai (pavyzdžiui, kosminiai teleskopai) gali filtruoti IR spinduliuotę arba tiesiog tarnauti ilgiau, nes auksas yra atsparus korozijai, neigiamam spinduliuotės poveikiui, temperatūrų svyravimams.

Ir tai – tik keli pavyzdžiai. Aukso plastiškumas leidžia suformuoti labai ploną foliją, kuri gali tarnauti kaip izoliacija nuo šilumos ar radiacijos, o aukso laidumas elektrai ir atsparumas korozijai jį verčia puikia medžiaga elektrodams dengti.

Ankstesnis straipsnisAnksčiau posūkiai automobiliuose tiksėjo dėl kitos priežasties nei dabar
Kitas straipsnis7 įdomūs faktai apie Volkswagen Polo – vardas, Audi, kabrioletas ir čempiono titulas

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia