Indijoje gaminamas Tata Nano nekainuoja nei 3 tūkstančių eurų, o prieš keletą metų buvo dar pigesnis. Tai yra toks pigus automobilis, kad jo vardas yra gerai žinomas ir tuose kraštuose, kur jis net nėra parduodamas. Nors pigiausios komplektacijos Nano net neturi vairo stiprintuvo, o apie saugumo sistemas galima tik pasvajoti, jis vis tiek bent jau atrodo kaip automobilis. Tikrasis pigiausias visų laikų automobilis turėjo 5 ratus, 2 sėdynes ir 2 arklio galių variklį, tačiau iš esmės buvo tik lenta su ratais.
Tai – Smith Flyer automobilis, nuo 1915 metų A.O. Smith kompanijos gamintas Milvokyje. 1919 metais šio automobilio dizainas ir gamybos teisės buvo parduotos garsiajai Briggs & Stratton kompanijai, kuri išlaikė modelio pavadinimą – nuo tada jis vadintas Briggs & Stratton Flyer. Tik šis skrajūnas į sportinį automobilį buvo panašus tik lengva konstrukcija ir dviem sėdynėmis.
Flyer turėjo medinį rėmą, kuris kartu buvo ir visas automobilio kėbulas. Tai buvo kelių lentų plokštė, sutvirtinta skersai prikaltomis lentomis. Flyer turėjo labai siaurus, labiau jau dviratį primenančius ratus su purvasaugiais ir porą labai paprastų medinių sėdynių. Priekiniai ratai buvo vairuojami, o galiniai buvo pasyvūs – jie nebuvo vairuojami ar varomi. Variklis buvo sumontuotas ant penktojo rato, kurį užvestas suko nuolat – jokio sankabos ar transmisijos mechanizmo Flyer neturėjo.
Daugelį senųjų automobilių šiandieniniams vairuotojams būtų sunku suvaldyti, nes valdymo mazgai yra išdėstyti labai neįprastai. Tačiau vairuoti Flyer išmoktumėte iš karto – jis turi tik vieną pedalą ir vieną rankenėlę. Kuomet variklis būdavo užvestas (ką reikėdavo atlikti rankiniu būdu, nes jokių raktelių šis automobilis neturėjo), vairuotojui telikdavo rankenėle švelniai nuleisti varomą penktajį ratą ant žemės ir automobilis imdavo riedėti. Norėdamas sustoti vairuotojas turėjo varantįjį ratą vėl pakelti.
Variklis ir degalų bakas buvo sumontuoti tiesiai ant to penktojo rato. Tai, beje, nebuvo naujas išradimas – dar 1910 metais tokį rato ir variklio mazgą buvo sugalvojęs anglų inžinierius Arthuras Williamas Wallas. Kuomet šia technologija susidomėjo A.O. Smith kompanija, ji iš pradžių gamino motorizuotus dviračius, kurie turėjo tokį patį papildomą ratą, kuris vėliau buvo panaudotas Flyer.
Briggs & Stratton tobulino Flyer variklį, kol jis pasiekė 2 arklio galias. Nedaug, tačiau to pakako, kad automobilis įsibėgėtų iki neįtikėtinų 40-48 km/h. Aišku, realiomis sąlygomis maksimalus greitis buvo artimesnis 35 km/h. Tokį Flyer Briggs & Stratton ir gamino iki 1923 metų. Tiesa, nuo 1921 metų Flyer buvo pervadintas į Red Bug, nes dauguma automobilių buvo dažomi raudonai, tačiau tuo pačiu metu naudoti abu vardai. Kompanija 1923 metais teises į Flyer pardavė Automotive Electric Services korporacijai, kuri šiuos automobilius gamino tol, kol baigėsi turimi varikliai, o tuomet ėmė kurti elektrines versijas. Galutinai Flyer gamyba nutrūko 1928 metais, nors vėliau dar buvo pagamintos kelios replikos. Briggs & Stratton Flyer variklį dar ilgai naudojo įvairioms žoliapjovėms ir kitai smulkiai technikai varyti.
O dabar įdomioji dalis – kiek kainavo pigiausias visų laikų automobilis? Pasak Gineso rekordų knygos, 1922 metais Briggs & Stratton Flyer kainavo 125-150 JAV dolerių. Šiandien tai prilygtų 1875-2250 doleriams arba 1643,4-1972,1 eurams. Taigi, Flyer kainavo praktiškai dvigubai pigiau nei Tata Nano kainuoja dabar, tačiau tai ir to automobilio buvo dvigubai mažiau.
Taip pat skaitykite:
Pirmasis automobilis su kėbule sumontuotais ratais;
Nežinomas, aptakus ir pamestas aptakusis Schlörwagen;
Sunkiausiai valdomas automobilis istorijoje Dymaxion;
Iš avarijų bėgančius pirmuosius vairuotojus bandyta sutramdyti metaliniais diskais;
Mikrus MR-300 – kolekcionierius viliojantis Lenkijos automobilių pramonės pasididžiavimas;
Triratis mažylis Brütsch Mopetta