JAWA markė yra gerai žinoma dėl savo motociklų. Jie buvo labai populiarūs visose Rytų bloko valstybėse, įskaitant ir Sovietų sąjungą, kurioje teko užaugti nemažai Nodum skaitytojų. Bet ar žinojote, kad JAWA kadaise gamino ne tik motociklus, bet ir automobilius? Tik pažvelkite į šį itin aptakų mažylį JAWA 750.
JAWA 750 yra visiškai unikalus automobilis, šiuo metu džiuginantis Nacionalinio technikos muziejaus Prahoje lankytojus. Čia šį mažą raudoną automobilį ir pamatėme apsuptą kitų įstabių ir labai retų mašinų. Jei esate didelis JAWA markės ar istorinių motociklų gerbėjas, kviečiame užsukti ir į mūsų reportažą apie JAWA muziejų Konopištėje.
JAWA kompanija įkurta dar 1929 metais (šiemet markė švenčia 90 metų jubiliejų). Iš pradžių kompanija stengėsi gaminti kiek įmanoma paprastesnius ir pigesnius motociklus. Tai padiktavo ir ketvirtojo dešimtmečio pradžios ekonominė situacija. Františekas Janečekas visada norėjo gaminti ir automobilius, tačiau suvokė, kad sukurti naują modelį yra beveik neįmanoma. Todėl 1933 metais buvo pasirašytas susitarimas su DKW, o jau 1934-aisiais prasidejo JAWA 700 gamyba – tai buvo šiek tiek pakeistas ir Čekoslovakijoje gaminamas DKW F2.
JAWA 700 gamyba buvo nutraukta 1937-aisiais, kuomet jį pakeitė JAWA 600 Minor. Šis automobilis, kuris buvo gaminamas ir Antrojo pasaulinio karo metu, populiarumu pranoko savo pirmtaką – tik tūkstantis JAWA 700 automobilių buvo pagaminta, o štai Minor pasiekė 14 tūkstančių automobilių apimtis. Jį 1946 metais pakeitė Aero Minor – jau ne JAWA markės modelis. Tačiau tai – tik masinės gamybos automobiliai – JAWA taip pat gamino ir riboto tiražo lenktynines mašinas.
Susipažinkite, tai – JAWA 750, pagamintas 1935 metais. Skaičius šio aerodinamiško automobilio pavadinime nurodo variklio darbinį tūrį kubiniais centimetrais. Dviejų cilindrų dvitaktis skysčiu aušinamas agregatas, sumontuotas automobilio priekyje, išvystė 26 ag ir per trijų laipsnių mechaninę transmisiją suko priekinius ratus. Nors galios turėjo nedaug, šis automobilis buvo labai mažas, aerodinamiškas (tik pažvelkite į jo ratlankius ir formą) ir lengvas (705 kg), todėl galėjo pasiekti net 120 km/h greitį. Tais 1935 metais JAWA tokių automobilių pagamino net šešis – tris roadsterius ir tris kupė. Roadsteris buvo dar 6 kg lengvesnis, bet ne toks standus.
JAWA šiuos automobilius gamino ne šiaip sau – jie buvo skirti garsiosioms 1000 mylių Čekoslovakijoje lenktynėms. JAWA šiose lenktynėse ketino dalyvauti jau 1934 metais, tačiau tuomet koją pakišo nepatikimas 700-ojo modelio variklis. Todėl į 1935-ųjų varžybas JAWA leidosi jau geriau pasiruošusi.
JAWA 750 buvo specialiai kuriamas šioms ištvermės lenktynėms, todėl buvo kreipiamas dėmesys į aerodinamiką ir svorį. Šis automobilis net neturi durų rankenėlių ar veidrodėlių, o ir valytuvas yra tik vienas. JAWA 750 turėjo medinį karkasą, kuris laikė ploną metalinį kėbulą. Priekyje buvo išraiškingos grotelės su markės pavadinimu ir trys žibintai. Iš nuotraukos net sunku pasakyti, koks mažas tai automobilis – jo ilgis tėra 3,65 m.
Savo klasėje JAWA tas 1000 mylių lenktynes laimėjo. Tiksliau – užėmė visas tris pirmas vietas, o vėliau gavo Prezidento apdovanojimą kaip sėkmingiausia automobilių sporto komanda. Tai buvo neįtikėtinas pasiekimas tokiems mažiems, mielos išvaizdos automobiliams, tačiau kitais metais pakartoti sėkmės jau nebuvo kaip – dėl ekonominės padėties lenktynės buvo atšauktos.
JAWA 750 automobiliai pateko į privačias rankas ir vienas po kito pražuvo. Vienintelis išlikęs automobilis 1992 metais pateko į Nacionalinio technikos muziejaus rankas. Jis buvo stipriai pažeistas korozijos, todėl 2001 metais buvo pradėta restauracija, kuri truko net ketverius metus (tikriausiai todėl, kad užbaigti greičiau nebuvo stengiamasi). 2005 metais, praėjus 70 metų po garsiųjų lenktynių, blizgantis JAWA 750 vėl prisistatė muziejaus lankytojams.
Taip pat skaitykite:
Nacionalinis technikos muziejus Prahoje, pritrenkęs vertingų eksponatų gausa;
Trumpų distancijų koncepcinis automobilis Mercedes NAFA;
Škoda 110 Super Sport priminė mini superautomobilį;
FSO Syrena Sport – greičiausiai gražiausias lenkiškas automobilis, kurio nebuvo;
Yamaha OX99-11 – Formulės 1 įkvėptas superautomobilis;
Ferrari 308 GTB Vetroresina stebino gudriu numerio apšvietimo sprendimu;
Pirmoji Lamborghini Countach versija turėjo periskopą.