2022-ųjų vasario 27 dieną buvo oficialiai pranešta, kad Ukraina ir pasaulis neteko ypatingo lėktuvo – užpuolikai iš Rusijos sunaikino Antonov An-225 Mriya. Didžiausias komercinis lėktuvas pasaulyje An-225 kelis dešimtmečius gabeno neeilinius krovinius, prie oro uostų tvorų viliojo aviacijos entuziastus ir turėjo garantuotą vietą muziejuje. Galbūt nusėdus karo dulkėms tai, kas liko iš An-225, papasakos ne tik aviacijos, bet ir Ukrainos stiprybės istoriją. Tačiau dabar galime prisiminti tik tai, koks buvo Antonov An-225 Mriya.

Antonov An-225 Mriya – didžiausias komercinis lėktuvas pasaulyje. (Dmitry A. Mottl, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Antonov – tai Ukrainos lėktuvų gamintojas ir aviacijos paslaugų bendrovė. Tiesa, geografiniu jos pradžios tašku laikytina ne Ukraina, nes OKB-153 (Опытно-конструкторское бюро), kaip pradžioje vadinta ši gamykla, 1946 metais buvo įkurta Novosibirske. Tuomet šiai valstybinei kompanijai vadovavo inžinierius Olegas Antonovas, kurio vardu ji vėliau ir buvo pavadinta. 1952 metais bendrovė buvo perkelta į Kijevą, o po Sovietų sąjungos nustipimo tapo valstybine Ukrainos kompanija. Antonov ne tik kuria, gamina ir aptarnauja lėktuvus, bet ir teikia įvairias komercinės aviacijos paslaugas. Antonov istorijos puslapiuose rastume daug įdomių lėktuvų – An-2 biplanas, An-181 prototipas ir An-72/74 yra tik keli pavyzdžiai.

An-225 namuose Gostomelyje. Virš didžiausio pasaulio lėktuvo skrenda populiariausias biplanas An-2. (Oleg Belyakov, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Straipsnio herojus An-225 Mriya yra unikalus Antonov kūrinys ir vienas didžiausių lėktuvų aviacijos istorijoje. Ar bent jau tokiu buvo.

Antonov An-225 nebuvo sukurtas iš nieko. Iš tikrųjų, An-225 yra labai artimas An-124 Ruslan giminaitis. Rusų inžinierius Viktoras Tolmačiovas, kuris prisidėjo prie daugybės garsių Antonov kūrinių, įskaitant An-2, An-24, An-32, buvo vyriausiasis An-124 projekto inžinierius.

Antonov An-124 Ruslan – labai artimas An-225 brolis. (Marek Vanzura, Wikimedia (GFDL 1.2)

An-124 buvo kuriamas nuo 1971 metų, nes tada Sovietų sąjungai ypatingai trūko didelių pajėgių krovininių orlaivių, galinčių atlikti ir taktines užduotis. Kartu An-124 projektas tapo galimybe auginti aviacijos pramonę – tuo pat metu buvo vystomos aviacijos gamyklos Rusijoje ir Ukrainoje. Galiausiai prie 1982 metais pirmam skrydžiui pakilusio An-124 Ruslan gamybos prisidėjo daugiau nei šimtas įvairių pramoninių objektų. An-124, kuris, aišku, yra naudojamas iki šiol, tapo problemos sprendimu – Sovietų sąjunga pagaliau turėjo didelį krovininį lėktuvą.

1982-2004 metais pagaminti 55 Antonov An-124 Ruslan. Tai – 69 metrų ilgio ir 73,3 metrų pločio (bendras sparnų ilgis) keturių variklių lėktuvas, įvairiomis konfigūracijomis atliekantis komercines ir karines užduotis. Pavyzdžiui, Rusijos Karinių Oro pajėgų An-124-300 gali gabenti net 150 tonų krovinius. An-124 yra pakraunamas atvėrus lėktuvo nosį ir uodegą – jo fiuzeliažas tuomet primena tunelį, per kurį gali važiuoti sunkvežimiai.

Atviras An-124 primena tunelį. An-225 galinių durų neturi. (Pavol Svetoň, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Nors An-124 Ruslan yra įspūdingų gabaritų ir galimybių lėktuvas, vienai funkcijai ir jis buvo per mažas. 1976 metais pradėta gaminti raketos-nešėjos Energija ir daugkartinio naudojimo erdvėlaivio Buran sistema – tai jos komponentų kelionėms reikėjo labai didelio lėktuvo. Buran, savaime aišku, buvo nusižiūrėtas nuo amerikiečių Shuttle projekto. Tokio tipo erdvėlaivius įmanoma gabenti tik ant lėktuvo stogo, nes jie tiesiog netelpa jokiame krovinių skyriuje. Buran sparnų ilgis siekia  23,4, o aukštis iki vertikalaus uodegos stabilizatoriaus viršūnės – 16 metrų. Taigi, buvo nuspręsta sukurti didelį krovininį lėktuvą, ant kurio stogo galėtų įsitaisyti erdvėlaivis Buran ar Energija raketos-nešėjos komponentai. Šis darbas vėlgi buvo patikėtas An-124 inžinieriui Tolmačiovui.

Priešingai nei An-124 atveju, karinės-taktinės funkcijos An-225 projekte nebuvo numatytos, tačiau buvo galvojama, kad jis galėtų tapti raketų paleidimo platforma ar gabenti kitus didelių gabaritų krovinius.

Atskrenda apsikabinimui – atstumas tarp Mriya sparnų galų siekė 88,4 m. (Eduard Marmet, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

An-225 yra tik didesnis An-124?

Antonov An-225 Mriya buvo sukurtas pagal An-124 dizainą ir turi labai daug bendrų konstrukcinių savybių. Paprastai tariant, pailginę An-124 fiuzeliažą ir sparnus gautumėte kažką labai panašaus į An-225. Tai ir buvo padaryta pridėjus dvi naujas fiuzeliažo sekcijas – vieną prieš sparnus ir vieną už jų. An-225 buvo 15 metrų ilgesnis už An-124. Papildomos sekcijos pridėtos ir sparnų drūtgaliuose, todėl An-225 buvo daugiau nei 15 metrų platesnis už An-124. Prie išaugusių sparnų pritvirtinti ir du papildomi varikliai – An-225 iš viso turėjo net 6 D-18T jėgaines.

An-225 buvo sukurtas kroviniams ant stogo gabenti, todėl turėjo ypatingos formos uodegą. (mark steven, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Antonov An-225 Mriya – didžiausias komercinis lėktuvas pasaulyje:

Ilgis – 84 m;
Sparnų ilgis – 88,4 m;
Aukštis – 18,1 m;
Tuščio svoris – 285 t;
Maksimalus svoris – 640 t;
Maksimalus krovinys – 254,8 t, 1300 m3;
Maksimalus greitis – 850 km/val.;
Skrydžio nuotolis – 15400 km;
Maksimalus skrydžio aukštis – 11 km.

Žinoma, Mriya turėjo daug unikalių savybių, kuriomis An-124 nepasižymi. Kadangi An-225 buvo pritaikytas krovinių tvirtinimui ant stogo, šis lėktuvas turėjo visiškai kitokią uodegą. Erdvėlaivis Buran ar kokia raketos-nešėjos sekcija būtų paslėpę An-225 uodegą aerodinaminiame šešėlyje, todėl vieną centrinį vertikalų uodegos stabilizatorių pakeitė du šoniniai. Didesnė ir sunkesnė An-225 uodega privertė atsisakyti galinių krovinių skyriaus durų. Nuotraukose ant An-225 stogo galima matyti tvirtinimo taškus kroviniui. Tiesa, priešingai nei kartais teigiama, du dideli iškilimai ant Mriya pečių nebuvo skirti Buran erdvėlaivio tvirtinimui. Jie būtų padėję tvirtinti didelius apvalius objektus (pavyzdžiui, raketų dalis).

Iškilumai ant An-225 pečių buvo skirti apvaliems kroviniams tvirtinti. Buran erdvėlaivis jų nelietė. (Oleg V. Belyakov, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Didesnis ir sunkesnis An-225 turėjo ir stipresnę važiuoklę. Mriya turėjo 32 ratus, kai An-124 pakako 24. Ši važiuoklė buvo sukurta ir pagaminta Žemutiniame Naugarde. Ji buvo sudėtingesnė nei atrodo iš pirmo žvilgsnio ir An-225 buvo vairuojamas ne tik priekiniais ratais – šis milžinas galėjo apsisukti ant 60 metrų pločio tako. Kaip ir An-124, Mriya galėjo pritūpti, palengvindamas patekimą į savo krovinių skyrių.

Beje, An-225 vardas Mriya reiškia Svajonė. Ir kokia didelė svajonė tai buvo – pasaulyje nėra kito tokio didelio lėktuvo.

Mriya galėjo pritūpti, palengvindamas patekimą į savo milžinišką krovinių skyrių. Pakėlus nosį kabina likdavo vietoje. (Mark Harkin, Wikimedia(CC BY 2.0)

Kas nors būtinai dabar prisimins, kad pagal skirtingus parametrus būta ir didesnių lėktuvų. Štai vienetinis Hughes H-4 Hercules, vieninteliam skrydžiui pakilęs 1947 metais, turėjo ilgesnius sparnus (bendras ilgis – 97,82 m). Tačiau tai – ne komercinis lėktuvas, o ir skrido jis tik vieną kartą. Scaled Composites Stratolaunch sparnų ilgis dar įspūdingesnis – 117 metrų. Tačiau šis dviejų fiuzeliažų prototipas turi labai specifinę paskirtį (erdvėlaivių iškėlimą) ir po savo pirmojo skrydžio 2019 metais skraidė labai mažai. Be to, An-225 Mriya buvo sunkesnis ir ilgesnis už šiuos lėktuvus.

Kad būtų aiškiau – didžiausių pasaulio lėktuvų palyginimas. Prisiminkite, kad Mriya yra sunkiausias iš jų. (Clem Tillier, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Beje, įdomus faktas –  buvo svarstoma sukurti ir dviejų fiuzeliažų An-225 versiją. Šis milžiniškas lėktuvas, kurio bendras sparnų ilgis turėjo siekti 153 metrus, būtų naudotas Tupolev OOS raketų iškėlimui. Tačiau šis planas liko tik popieriuje.

Skraidanti milžiniška svajonė – An-225 Mriya

Antonov An-225 Mriya pirmam skrydžiui pakilo 1988-ųjų gruodžio 21 dieną. 1989 metais An-225 jau pasipūtėliškai stovėjo Paryžiaus aviacijos parodoje, kaip vienas iš retų išties įspūdingų sovietinės inžinerijos laimėjimų. Mriya žvaigždė dar ryškiau suspindo kitais metais, kai į Paryžių lėktuvas grįžo su Buran erdvėlaiviu ant stogo. 1989-ųjų Farnboro aviacijos šventėje šis milžiniškas lėktuvas sparnais mojavo amo netekusiai miniai. Tuo metu Antonov gamykloje jau buvo dirbama ties antruoju An-225, tačiau jis taip niekada ir nebuvo užbaigtas.

Antonov An-225 Mriya su Buran erdvėlaiviu ant stogo 1989-ųjų Paryžiaus aviacijos parodoje. (MASTER SGT. DAVE CASEY, Wikimedia)

An-225 Mriya bandymai su Buran ant stogo buvo sėkmingi, tačiau ši funkcija greitai tapo nereikalinga. Nustipus Sovietų sąjungai Energijos ir Buran sistema buvo apleista ir pamiršta. Antonov kompanija kartu su An-225 ir kitais lėktuvais tapo Ukrainos valstybės nuosavybe. Kurį laiką Mriya sėdėjo be darbo, bet po kelių metų buvo atnaujintas ir paruoštas sunkių krovinių gabenimui. 2001 metais An-225 buvo sertifikuotas, o 2002-iais įvykdė pirmąjį savo komercinį skrydį – iš Vokietijos į Omaną JAV kariams nugabeno 375 paletes maisto. Bendras šio krovinio svoris siekė 187,5 tonas.

An-225 Mriya porą dešimtmečių gabeno tokius krovinius, kurie anksčiau krovininiuose lėktuvuose nebuvo sutinkami. Pavyzdžiui, An-225 ne kartą skraidino milžiniškus generatorius ir turbinas. 2004 metais Mriya iš Danijos į Kazakstaną nugabeno didžiulį pramoninio kamino segmentą. COVID-19 pandemijos metu An-225 iš Kinijos į kitas pasaulio šalis skraidino medicininius prietaisus ir priemones. Šis lėktuvas dažnai buvo pasitelkiamas nebūtinai sunkiems, bet dideliems daiktams gabenti – juk jo krovinių skyriaus tūris siekė 1300 kubinių metrų! 2010 metais į An-225 krovinių skyrių buvo pakrautas ilgiausias bet kokio lėktuvo krovinys istorijoje – dvi 42,1 m ilgio vėjo jėgainės mentys.

An-225 tupia su Buran ant stogo. (Ralf Manteufel, Wikimedia)

Bet rekordų būta ir daugiau. 2001 metais bandymų metu An-225 paskraidino keturis pagrindinius kovos tankus, kurių bendras svoris siekė 253,82 tonas. 2009 metais Mriya į Armėniją nugabeno 189 tonas sveriantį generatorių – tai yra sunkiausias vienas daiktas, kur nors nugabentas lėktuvu.

Bet šie rekordai dabar yra ne gyvo, o sunaikinto lėktuvo istorijos dalis. 2022-ųjų vasario 24 dieną po ilgo ir atviro pasiruošimo Rusija užpuolė Ukrainą. Invazijos pradžioje dideli smūgiai pirmiausia suduoti kariniams ir pramoniniams objektams, tarp kurių – ir Antonov gamykla, angarai bei oro uostas. Vasario 27 dieną nuogąstavimai, kad An-225 Mriya buvo sunaikintas, buvo patvirtinti. Antonov gamykloje buvo ir dar vienas nebaigtas An-225, tačiau tikėtina, kad ir jis buvo sunaikintas arba bent jau apgadintas. Tikimybė, kad į dangų pakils naujas An-225 dabar yra visai menka.

Mriya galėjo gabenti 253 tonų krovinius. (Larske, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Nors Antonov An-225 Mriya buvo ypatingas lėktuvas ir buvo planuojama, kad jis dirbs iki ketvirtojo dešimtmečio pradžios, tai yra senas dizainas. Tokio dydžio krovininių lėktuvų paslaugų reikia labai retai – būtent dėl to Antonov tris dešimtmečius nesivargino užbaigti antrojo An-225. Taigi, tikėtina, kad pasaulyje, kur skraido Boeing Dreamlifter ir Airbus Beluga, Mriya liks tik prisiminimu.

Negalima gedėti daiktų, kai žūsta žmonės. Antonov An-225 Mriya netektis yra nematomai maža lyginant su mirtimi ir kančiomis, kurias sukėlė 2022-ųjų Rusijos invazija į Ukrainą. Galima sudaužyti An-225, bet neįmanoma sunaikinti svajonės – Ukrainos Mriya sparnai yra atsparūs bepročio ugniai.

2022-ųjų Rusijos invazijos į Ukrainą metu sunaikintas vienintelis An-225 Mriya. (Bmurphy380, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kai aš išeisiu,
Palaidokite mane ten, kur dangų raižo lėktuvai.
Kur žmonės, nusprendę siekti,
Nežino ribų,
nežino mirties.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia