Formulė 1 yra automobilių sporto technologijų viršūnė. Ir niekas automobilių sporte nesulaukia tiek gerbėjų dėmesio, kiek F1 čempionai. Tačiau ar tikrai pačius geriausius lenktynininkus surastume būtent F1 vairuotojų gretose? Atsakysime iš karto – ne.

Nekalbame apie skirtingas automobilių sporto rūšis, nelyginame Dakaro ralio nugalėtojo ir F1 čempiono įgūdžių. Kalba visai ne apie tai. Net ir žvelgiant į visas atvirų bolidų lenktynių kategorijas, F1 vairuotojai nebūtinai būtų geriausi, nes jie ne visada pasirenkami tik pagal įgūdžius. Apie ką kalbame? Apie tą patį – pinigus.

Kelias į Formulę 1 yra labai sudėtingas ir brangus. Vaikai susidomi kartingu, dalyvauja įvairiuose čempionatuose. Kartu su jais auga ir kartų galia. Paauglystėje tenka pereiti į kokią nors formulę. Tai gali būti Formula Renault, Formula Ford ar panašios lenktynės. Galiausiai teks pereiti į Formulę 3, tada peršokti į Formulę 2 ir tada bus galima pasvajoti apie Formulę 1.

Formula Renault 3.5, 2014 m. (Malte89N, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Šiuo metu Formulėje 1 varžosi 10 komandų – iš viso 20 bolidų. Taigi, neskaitant atsarginių vairuotojų ir bandytojų, F1 dalyvauja tik 20 lenktynininkų iš viso pasaulio. Būtų lengva manyti, kad jie yra patys geriausi. Kai užauga geresnis vairuotojas, jis pakeičia tą, kuris nerodo gerų rezultatų – taip būtų idealiu atveju. Bet taip nėra.

Kiekvienas F1 vairuotojas yra savotiška žvaigždė, net jei jo reziumė nėra jokio čempiono titulo. Taigi, jie sulaukia nemažai rėmėjų, filmuojasi reklamose, pasirodo įvairiuose renginiuose. Dalis tų rėmėjų pinigų tenka ir komandai. Kadangi Formulė 1 yra verslas, komandai apsimoka turėti tokį vairuotoją, kuris pritrauktų daugiau pinigų. Arba pats jų turėtų – ir F1 vairuotojai įprastai pinigų turi.

Aukščiau aprašytas kelias į Formulę 1 yra labai brangus. Kai kiti sportininkai – krepšininkai, futbolininkai, mišrių kovos menų meistrai – gauna pinigų iš savo komandų ar organizacijų, rengiančių varžybas, lenktynininkai patys turi investuoti nemažai pinigų, tikėdamiesi, kad geras pasirodymas sugrąžins tas investicijas su nemažu pelnu. Tos investicijos daugeliui tiesiog nėra įkandamos, todėl atvirų bolidų lenktynės didžiąja dalimi yra turtingų žmonių sportas.

Jacques Laffite už Williams bolido vairo 1975 metais – jis buvo vienas iš 10 vairuotojų lenktyniavusių su Williams bolidais tame sezone. (Christian Sinclair, Wikimedia(CC BY 2.0)

Formulėje 1 visada buvo vairuotojų, kurie patys mokėjo komandoms, kad galėtų save vadinti F1 lenktynininkais. Ir visada buvo komandų, kurioms tai buvo svarbus pajamų šaltinis. Kartais turtingi vairuotojai taip nusipirkdavo vietą vos kelioms lenktynėms. Štai Williams komandos pirmtakės Frank Williams Racing Cars boliduose 1975-1976 metais lenktyniavo po 10 vairuotojų per sezoną.

Turbūt mažai kas pamena tokius F1 vairuotojus kaip Ricardo Rosset, Alexas Yoongas, Jeanas-Denisas Delétrazas, Giovanni Lavaggi – jie dalyvavo Formulėje 1, nes tiesiog nusipirko tą teisę. Nori varžytis greitesniame bolide? Na, vieta geresnėse komandose kainuoja daugiau.

Tiesa, negalima sakyti, kad vietą F1 perka tik blogi vairuotojai. Čempionai Niki Lauda, Michaelas Schumacheris ir Fernando Alonso kadaise irgi mokėjo pinigus už teisę varžytis prestižiškiausiose lenktynėse pasaulyje. Štai Laudai teko skolintis, kad įsigytų vietą F2 ir F1, tačiau galiausiai savo talento dėka jis tapo gerai apmokamu vairuotoju ir jo skolas padengė BRM ir Ferrari komandos. Schumacheris bei Alonso su laiku taip pat tapo labai gerai apmokamais sportininkais.

Niki Lauda nebūtų tapęs Formulės 1 čempionu, jei nebūtų pasiskolinęs pinigų. (Sporti, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Taigi, trumpai – komandos renkasi tuos vairuotojus, kurie joms padeda uždirbti daugiausiai pinigų. Kartais tai yra konstruktorių įskaitos taurė, kuri generuoja milžiniškus pinigus – tam reikia geriausių vairuotojų. O kartais, kai komandos šansai laimėti yra labai riboti, geriems finansiniams rodikliams reikia mokančių arba gerus rėmėjus turinčių vairuotojų. Taip, laimėti svarbu ne visiems – svarbu uždirbti.

Be to, kai kuriems vairuotojams tiesiog nelieka vietos. Prastesnės komandos jų neįperka, geresnės jau turi savo vairuotojus. Kita vertus, net ir turtingi ar gerus rėmėjus turintys vairuotojai turi pereiti visus karjeros laiptelius, kurie neišvengiamai tobulina jų įgūdžius. Tiesiog tie, kurie neturi kuo finansuoti savo karjeros, jos ir nepadaro ir Formulėje 1, ypač silpnesnėse komandose, nusėda nebūtinai geriausi, bet būtinai pelningiausi vairuotojai.

Keli pavyzdžiai

Toks verslo modelis neišvengiamai turi vieną problemą – žiūrovai nori matyti geriausius vairuotojus ir kartais nesupranta kai kurių sprendimų. Pavyzdžiui, ruošdamasi 2021-ųjų sezonui ir naujam Aston Martin vardui Racing Point komanda nusprendė atsisveikinti su vienu iš vairuotojų – Sergio Pérezu arba Lanceu Strollu. Pérezas turi daug daugiau patirties ir nuo pat prisijungimo prie komandos 2014 metais, kai ji dar vadinosi Force India, demonstravo neblogus rezultatus. Be to, jis turi ir stiprius rėmėjus. Tačiau būtent jo ir buvo atsisakyta, nors Lanceas Strollas varžovų yra kritikuojamas dėl didelio pavojingų klaidų skaičiaus. Kas įvyko? Lanceo tėvas Lawrenceas Strollas yra vienas iš komandos savininkų.

Pérezui žvalgantis naujos vietos F1 rikiuotėje ne vieno eksperto akys nukrypo į Williams – komandą, kuri dažnai uždirba pardavinėdama vietas savo boliduose. 2020-ųjų sezone šiai komandai atstovauja Georgeas Russellas ir Nicholas Latifi. Russellas yra žymiai greitesnis ir geresnis vairuotojas už Latifi, tačiau spėkite, kurio iš jų sėdynė buvo karštesnė, kai Pérezo pavardė iškilo vairuotojų rinkoje? Latifi tėvas yra Irano-Kanados milijardierius, todėl jei kam ir tektų trauktis, tai būtų Russellas – vairuotojas, kurio talentas švyti kiekvienose lenktynėse.

Georgeas Russellas vairuoja Williams bolidą Italijoje, 2020 m. (Eustace Bagge, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Tuo tarpu HAAS komanda nusprendė visiškai atsinaujinti 2021-ųjų sezonui – atsisakyta ir Romaino Grosjeano, ir Kevino Magnusseno paslaugų. Kodėl? Komanda tokį sprendimą motyvavo finansiniais sunkumais. Kitaip tariant, į patyrusių vairuotojų vietą bus sodinami pigesni ar savus rėmėjus atsivesiantys lenktynininkai. Nikita Mazepinas, Rusijos milijardieriaus Dimitrijaus Mazepino sūnus, yra įvardijamas kaip realus kandidatas tapti HAAS lenktynininku. Mazepinas dar 2018 metais bandė įsigyti Force India komandą, taip nupirkdamas vietą savo sūnui, tačiau tuomet komanda atiteko minėtam Strollui, o vairuotojo vieta – jo sūnui Lanceui.

Pastoras Maldonado dabar yra prisimenamas dėl to, kad 2012 metais tapo pirmuoju venesueliečiu laimėjusiu F1 Grand Prix lenktynes, ir dėl to, kad padarė labai daug kvailų avarijų. Lotus komandos mechanikai net neslėpė pašaipių šypsenų, kai Maldonado treniruotės metu nulėkė į žvyrą, nes užsižiūrėjo į mygtukus ant vairo. Nepaisant to, Maldonado Formulėje 1 varžėsi ne vienerius metus, nes turėjo stiprų finansinį užnugarį.

Kita vertus, negalima paneigti fakto, kad Pastoras Maldonado kadaise tapo GP2 čempionu, o Latifi buvo F2 vicečempionu, kai pateko į Formulę 1. Tik kad turėdami daugiau pinigų jie galėjo sau leisti lenktyniauti geresnėse komandose.

Taigi, nemanykite, kad Formulės 1 lenktynių savaitgalį prie starto linijos išsirikiuoja 20 geriausių automobilių sporto lenktynininkų. Patys geriausi lenktynininkai ten tikrai yra, tačiau daugiau tų, kuriuos kviesti tiesiog apsimokėjo.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia