DAF – tai gerai žinomas Nyderlandų sunkvežimių gamintojas. DAF sunkusis transportas yra gana plačiai paplitęs – šios markės sunkvežimių tikrai sutiksite ir Lietuvos greitkeliuose. Tačiau nedaug žmonių žino, kad vienu savo istorijos metu DAF gamino ir lengvuosius automobilius – DAF 600 buvo pirmasis. Šis automobilis ir šiandien stebina savo techninėmis subtilybėmis.

DAF kompanija pirmą kartą buvo įkurta 1928 metais. Iš pradžių DAF taisė automobilius, vėliau – gamino puspriekabes, o dar vėliau ėmėsi sunkvežimių gamybos. Šeštajame dešimtmetyje DAF jau buvo gerai įsitvirtinusi kompanija, todėl jos įkūrėjai broliai Hubas ir Willemas van Doorne’ai žvalgėsi naujų sričių veiklai plėsti. Lengvųjų automobilių gamyba buvo pakankamai artima sritis DAF darbui, todėl šia linkme ir imta judėti.

Hub van Doorne tuomet vairavo didelį Buick automobilį su automatine pavarų dėže. Jis manė, kad tokia transmisija puikiai tiktų vadinamam liaudies automobiliui – pigiai transporto priemonei, kurią galėtų įpirkti daugelis. Tačiau tuometinės automatinės transmisijos turėjo daug trūkumų. Jos buvo nerangios, lėtos ir pačios surydavo nemažai variklio galios. Buick atveju tai nebuvo didelė bėda, nes tas automobilis turėjo didelį V8 variklį. O štai liaudies mašina būtų maža ir turėtų mažą, nedaug galios išvystantį variklį. Tuomet DAF vadovui kilo išganinga mintis.

Bepakopis variatorius (CVT) – tai automatinė pavarų dėžė, kurią sudaro du kintamo pločio skridiniai ir V formos diržas. Skridiniams platėjant ir siaurėjant, keičiasi transmisijos greitis. Apie CVT kada nors parašysime išsamiau, tačiau Hubas tuomet sukūrė savo CVT versiją, kurią pavadino Variomatic. Iš pradžių ši transmisija išbandyta kitame automobilyje, o įsitikinus jos veiksmingumu DAF galutinai priėmė sprendimą gamint savo automobilį.

DAF 600 buvo mažas šeimyninis automobilis. (Rama, Wikimedia(CC BY-SA 2.0 fr)

Pirmojo DAF dizainas buvo patikėtas inžinieriui Joan van der Brugghen. Jis gavo kelias užduotis – automobilis privalėjo būti lengvas, nebrangus, praktiškas ir pasižymėti nedideliais išlaikymo kaštais. DAF 600 pirmą kartą parodytas 1958-ųjų Amsterdamo automobilių parodoje. Žmonės taip norėjo pamatyti naują automobilį, kad stumdėsi eilėse ir, kaip pasakoja legendos, stovėjo ant toje parodoje pristatytų Volvo automobilių stogų. Jau kitais metais, anksčiau nei buvo planuota, prasidėjo DAF 600 gamyba. Tai buvo pirmasis modernių laikų automobilis su CVT transmisija.

Dizaine matyti ir amerikietiškų automobilių įtaka. (Alf van Beem, Wikimedia)

Iš pradžių DAF 600 sukėlė didelį Nyderlandų gyventojų susidomėjimą. Nors automobilis nebuvo išskirtinai pigus, jis pasižymėjo stilingomis chromo detalėmis, buvo mažas ir praktiškas. Jis turėjo dvi dureles, tačiau salone lengvai tilpo 4-5 žmonės. DAF 600 pasižymėjo labai paprastu dizainu ir tradicine sedano forma. Kai kurios kėbulo formos buvo įkvėptos amerikietiškų automobilių. Iš esmės tai buvo mažas ir neprastai atrodantis automobilis, kuriam įsigyti nereikėjo didelių kišenių.

DAF 600 variklių gamybos linija – tai buvo pirmasis modernių laikų automobilis su bepakope automatine transmisija. (Joop van Bilsen, Wikimedia)

Kita vertus, šis automobilis tikrai nebuvo galingas. DAF 600 į priekį varė 590 kubinių centimetrų dviejų cilindrų variklis, išvystantis 22 arklio galias. Per belaipsnę Variomatic transmisiją šis mažytis variklis, pagal kurio kubatūrą šis modelis ir pavadintas, suko priekinius ratus.

Maksimalus DAF 600 greitis nėra tiksliai žinomas, kad ir kaip keistai tai skambėtų. Jis turėjo būti maždaug 97 km/h, tačiau pasiekus šį greitį ir švelniai atleidus akceleratorių, automobilis toliau bėgėjosi. DAF 600 iki šiol yra vienintelis automobilis, kuris greitėjo atleidžiant akceleratoriaus pedalą. Dėl to kalta ta keista transmisija – atleidus akceleratoriaus pedalą sumažėdavo variklio sūkiai, bet vakuumas kolektoriuje tik padidėdavo, todėl Variomatic pereidavo į dar aukštesnį lygį. Skamba, kaip saugumui kenkianti problema, tačiau šis efektas būdavo pastebimas tik važiuojant beveik maksimaliu greičiu. Teigiama, kad taip DAF 600 galėjo pasiekti ir 110 km/h greitį.

DAF 600 nebuvo labai greitas, bet buvo pakankamai praktiškas. (Charles01, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Po pirminio susidomėjimo, DAF 600 populiarumas išblėso. Šio automobilio pardavimams labai kenkė ribota variklio galia ir didelis jo keliamas triukšmas. Kartu tai nebuvo toks jau pigus automobilis – DAF jam suteikė daug chromo detalių ir gražius ratus, kad tik jis atrodytų gražiai, bet tai kėlė kainą. Apsukrūs pardavėjai taip pat neprisidėjo prie šios mašinos įvaizdžio gerinimo – jie apribodavo DAF 600 greitį iki 25 km/h, nes tokiems automobiliams tuomet nereikėjo vairuotojo pažymėjimo. Todėl jau 1963 metais DAF 600 buvo pakeistas DAF 750 – didesnį variklį ir mažiau chromo turinčia to paties automobilio versija. Per maždaug 4 metus pagaminta 30,5 tūkstančiai DAF 600 automobilių.

DAF lengvuosius automobilius gamino iki 1976 metų. Volvo nuo pat 1972 metų reiškė susidomėjimą DAF ir pirko automobilių divizijos akcijas. Automobilis, kurtas kaip DAF 77 1976-aisiais jau pasirodė Volvo 300 pavadinimu.

Taip pat skaitykite:

Pirmasis Volvo automobilis ÖV4;

Pirmasis Subaru buvo labai negražus?

Škodos vardo nenešiojęs pirmasis markės automobilis;

Prancūzijoje gamintas italas Vespa 400 – mažas mielas miestietis;

Keisčiausių durelių savininkas lenkų SMYK;

Mikrus MR-300 – kolekcionierius viliojantis Lenkijos automobilių pramonės pasididžiavimas;

Neįprastas vokietis Zündapp Janus

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia