Amortizatorius yra labai svarbi automobilio detalė. Jis padeda važiuoklei sugerti nelygumus ir išlaikyti padangos kontaktą su kelio paviršiumi. Jūsų automobilis beveik garantuotai turi keturis amortizatorius – po vieną kiekvienam ratui. Tai yra lengvas spėjimas, nes tokių automobilių yra dauguma. Bet ar žinote, kad kai kurie seni sportiniai automobiliai turi net šešis amortizatorius?

Ar žinote, kodėl kai kurie seni automobiliai turi tik vieną šoninį veidrodėlį? O kodėl anksčiau daug automobilių turėjo įžeminimo juosteles? O kodėl automobilio stabdžiai kartais pradeda cypti?

Lamborghini Countach. (Louis Rix, Wikimedia (CC BY 2.0)

Kelias niekada nėra idealiai lygus ir plokščias. Kartais pasitaiko duobių, kartais – iškilumų ir bangų. Tuos nelygumus sugeria automobilio pakaba, tačiau ji negali laisvai spyruokliuoti, nes ratai imtų šokinėti taip, kad važiuoti būtų ne tik nepatogu, bet ir nesaugu. Amortizatorius sugeria rato judėjimo aukštyn-žemyn jėgą, kad ji nebūtų perduodama visam automobiliui.

Amortizatorių iš tikrųjų būna įvairių, bet šįkart į skirtingus amortizatorių tipus nesileisime. Kai kurie automobiliai išsiverčia be jų. Pavyzdžiui, garsusis Citroën DS (ir daug kitų tos markės modelių) įprastų amortizatorių neturi, nes jų darbą atlieka kiti hidropneumatinės važiuoklės komponentai.

Jei važinėjate prastais keliais, tikėtina, amortizatorius teks keisti dažniau. Kai kurie pajėgiausi bekelės visureigiai turi dvigubus amortizatorius, kad jie geriau atlaikytų milžiniškas važiuoklei tenkančias apkrovas. Kiek labiau keista tai, kad kai kurie seni sportiniai automobiliai irgi gale turi dvigubus amortizatorius.

Jaguar E-Type turi šešis amortizatorius

Ankstyvieji Jaguar E-Type, Lamborghini Miura ir Countach, De Tomaso Pantera – tai tik keli automobilių su keturiais galiniais amortizatoriais pavyzdžiai. Šie automobiliai buvo sukurti galvojant apie svorį, tačiau vis tiek buvo pasirinktas toks sunkus pakabos sprendimas. Pagrindinė priežastis – vietos trūkumas. Vienas amortizatorius netilpo, o du – lengvai.

Pirmos ir antros serijos Jaguar E-Type (1961-1971 m.) turėjo sudvigubintus galinius amortizatorius, nes labai aptakiame žemo silueto kėbule dideli amortizatoriai tiesiog nebūtų tilpę. Mažų, bet stiprių amortizatorių tuomet praktiškai nebuvo. Taigi, Jaguar inžinieriams teko montuoti trumpesnius ir silpnesnius, bet keturis amortizatorius vietoje dviejų ilgų ir stiprių. Kiti sprendimai buvo įmanomi, bet kitokia pakabos konfigūracija būtų pareikalavusi daugiau erdvės, kurią būtų tekę skolintis iš bagažo skyriaus. Jaguar E-Type buvo sukurtas kaip puikus GT automobilis ilgoms kelionėms, todėl maža bagažinė tiesiog nebuvo priimtinas kompromisas.

Lamborghini Miura (1966-1973 m.) ir Countach (1974-1990 m.) dvigubų galinių amortizatorių istorija yra panaši. Miura irgi turi labai žemą liekną kėbulą. Countach yra kiek stambesnis. Bet abiejų šių automobilių atveju galinė važiuoklė turi apkabinti didelį V12 variklį ir vietos čia tikrai nėra daug. Sukurti mažus amortizatorius, galinčius atlaikyti iššūkius, kuriuos patiria tokių automobilių važiuoklės, būtų buvę nepalyginamai sunkiau nei tiesiog gale sumontuoti keturis. De Tomaso Pantera (1971-1992m.) irgi turi viduryje sumontuotą variklį ir keturis galinius amortizatorius.

Lamborghini Miura – vienas iš pirmųjų pasaulio superautomobilių. (Jörgens.mi, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Poromis gale sumontuoti amortizatoriai turi ir kitų privalumų. Pakabos mechanizmui jie suteikia standumo (tai neturi nieko bendro su jos minkštumu), tolygiau paskirsto krūvius atraminei automobilio konstrukcijai. Teoriškai, tokia pakaba turėtų būti patikimesnė, nes kiekvienam amortizatoriui tenka mažiau apkrovų, bet praktiškai nei vieno iš paminėtų automobilių patikimumu neapkaltinsi.

Bet kartais keturių galinių amortizatorių reikėjo ne dėl vietos trūkumo. Štai Chevrolet Camaro Z/28 ir Boss 302 Mustang – galingos amerikietiškų sportinių automobilių versijos – turi po keturis amortizatorius gale, kad pakaba geriau sugertų agresyvaus įsibėgėjimo metu patiriamus krūvius.

Dabar dvigubi amortizatoriai sutinkami bekelės visureigiuose, bet ne lengvuose sportiniuose automobiliuose. Modernūs amortizatoriai gali būti ir pakankamai kompaktiški, ir stiprūs. O ir automobiliai dabar konstruojami kitaip, todėl vietos gerai pakabai daugiau nei pakanka.

Ankstesnis straipsnisAudi 50 projektas: retas, senas, įdomus
Kitas straipsnisKodėl kai kurių automobilių kapotą ir bamperį skiria negraži linija?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia