Jei vairuojate automobilį, jūs žinote, kad gesintuvas yra privaloma automobilio avarinio rinkinio dalis. Galbūt jie tikrinami retai, bet jie vis tiek privalomi. Bet ar žinote, kad gesintuvus vežiojasi ir Formulės 1 bolidai? Tiesa, jie neprimena to, kuris guli jūsų automobilio bagažinėje.

Didelė raudona E už Micko Schumacherio galvos. (Jen Ross, Wikimedia (CC BY 2.0)

Gesintuvus turi praktiškai visi lenktyniniai automobiliai ir tai, aišku, nestebina, nes gaisro rizika automobilių sporte yra gana aukšta. Lenktynininkai iš savo automobilių spaudžia viską, o tai generuoja nemažai karščio. Kaista ir stabdžiai, ir varikliai, o šokinėjimas per nelygų trasos asfaltą ir avarijos gali sukelti ir elektros sistemos pažeidimų. Gesintuvas automobilyje visada yra gera mintis, ypač lenktyniniame.

Formulės 1 bolide net nėra vietos įprastam gesintuvui, bet didelė dalis įvairių tipų lenktyninių automobilių turi automatines gaisro gesinimo sistemas. Tai – integruotas gesintuvas, kurio nereikia nukreipti į gaisro židinį – liepsną malšinanti medžiaga automatiškai purškiama numatytais kanalais. Gesintuvų charakteristikos Formulėje 1 apibrėžiamos techniniuose reikalavimuose.

Didelė raudona apibraukta E žymi gesinimo sistemos rankenėlės vietą. (Lukas Raich, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Pavyzdžiui, techniniuose Formulės 1 reikalavimuose nurodyta, kad integruotas gesintuvas privalo galėti tolygiu slėgiu išpurkšti 95 % savo turinio per 10-30 sekundžių. Naudojami chemikalai, žinoma, taip pat yra griežtai apibrėžti. Įprastai naudojamas 1,5 kg gesinimo medžiagos turintis įrenginys. Tam, kad jis svertų kiek įmanoma mažiau, ir jis turi anglies pluošto korpusą.

F1 gesintuvą gali aktyvuoti pats vairuotojas – kabinos šone tam yra skirtas mygtukas. Tas jungiklis nėra ant vairo, nes vairas yra išimamas, o gesintuvo mygtukas visada turi būti savo vietoje. Bolido išorėje už kabinos irgi yra gesintuvo aktyvavimo rankenėlės, pažymėtos dideliu raudonu ženklu E (Extinguisher Gesintuvas) – jas naudotų trasos maršalai. Kai kurie F1 ir kitų Formulių bolidai yra raudoni, todėl tie E ženklai yra paryškinti baltu kontūru. Maršalai degantį bolidą mobiliais gesintuvais būtinai gesina ir iš išorės, bet jiems gali trukdyti išorinės korpuso plokštės, o integruotas gesintuvas veikia po jomis. Techniniai reikalavimai nurodo, kad F1 bolido gesintuvas privalo veikti net jei automobilis yra apsivertęs.

Aktyvavus gesintuvą jo turinys purškiamas į kabiną (60 %) ir variklio skyrių (likę 40 %). Bent vienas purkštukas turi būti nukreiptas tiesiai į vairuotojo liemenį. Pagrindinė gesintuvo funkcija yra ne bolido išsaugojimas, o vairuotojo apsauga, kad jis turėtų laiko evakuacijai. Žinoma, ir speciali apranga, kuriai taip pat taikomi griežti reikalavimai, labai padeda.

Raudona raidė E ant Ferrari bolidų turi būti išryškinta baltu kontūru. (fuji.tim, Wikimedia (CC BY-SA 2.0)

Tokie ar panašūs integruoti gesintuvai naudojami ne tik Formulėje 1, bet ir Formulėje 2, kitose lenktyninių automobilių klasėse, taip pat orlaiviuose. Gesintuvai dažnai integruojami ir į ypatingai vertingus klasikinius automobilius. Nors originaliai Lamborghini Miura gesintuvo neturėjo, dabar jį sumontuoti būtų protingas sprendimas.

Beje, pats gesintuvas kartais gali būti pavojingas. Formulėje 2 buvo ne vienas atvejis, kai gesintuvas buvo aktyvuotas dėl gedimo. Pavyzdžiui, 2021 metais Gianluca Petecofas turėjo sustoti, nes gesintuvas be jokios priežasties visiškai padengė jo šalmą. Staiga apakintas pilotas galėjo į ką nors atsitrenkti, bet sėkmingai sustojo šalia trasos. 2020 metais taip nutiko kitam F2 pilotui Mickui Schumacheriui. Aišku, vairuotojai turi galimybę per akimirką nusivalyti šalmą, bet tęsti lenktynių be gesintuvo jau negalima.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia