Net jei aktyviai aviacija nesidomite, tikrai žinote bent kelis faktus apie lėktuvus. Pavyzdžiui, tas pats lėktuvo tipas dažnai turi ir keleivinę, ir krovininę versijas. Pavyzdžiui, Boeing 747 yra populiarus keleivinis lėktuvas, o 747-8F yra krovininė jo versija. Bet ar žinojote, kad kartais tas pats lėktuvas gali būti ir keleivinis, ir krovininis? Kodėl tokie lėktuvai dažniau lanko šiaurinius pasaulio oro uostus?

Jau esame rašę apie kombinuotus autobusus. Tai – sunkvežimiai su jiems specialiai pritaikytais keleiviniais moduliais ar net keleivinėmis puspriekabėmis. Tačiau yra ir dar vienas kombinuoto autobuso tipas – autobusai-furgonai, kurie vienu metu gali gabenti krovinius ir keleivius. Kombinuoto lėktuvo idėja yra labai panaši.

COVID-19 pandemijos metu keleivių srautai stipriai susitraukė. Tam, kad išliktų, oro linijos savo keleiviniais lėktuvais ėmė vykdyti krovininius reisus – dėžės buvo tvirtinamos tiesiai prie sėdynių. Toks išradingumas iš tikrųjų padėjo gyvybiškai svarbiems kroviniams greičiau pasiekti savo adresatus. Tačiau yra orlaivių, kurie yra specialiai pritaikyti keleivių ir krovinių gabenimui.

Štai, pažvelkite į šį Boeing 747-400:

Dabar jau nebenaudojamas Alaska Airlines kombinuotas Boeing 737-400. (Frank Kovalchek, Wikimedia(CC BY 2.0)

Šis lėktuvas 1992 metais buvo pastatytas kaip įprastas keleivinis laineris, tačiau 2007 metais tapo kombinuotu orlaiviu. Priekinė salono dalis buvo pritaikyta kroviniams, čia įrengtos didelės pakrovimo durys, pašalinti langai. Gale liko 72 ekonominės klasės sėdynės.

Iš tikrųjų, tokie lėktuvai nėra naujiena. Kombinuoti lėktuvai kadaise gabeno žmones ir jų automobilius. JAV tokie lėktuvai ėmė populiarėti septintajame dešimtmetyje. Europoje juos naudojo Air France KLM ir Lufthansa. Tik kodėl?

Boeing 747-400M – šis kombinuotas lėktuvas gale turi dideles duris kroviniams. KLM paskutinio tokio lėktuvo atsisakė 2020-aisiais. (Jakkrit Prasertwit, Wikimedia(GFDL 1.2)

Kombinuoti lėktuvai ypač gerai tinka skrydžiams į nuošalias vietoves, pavyzdžiui, įvairias salas ar toli už poliarinio rato įsikūrusius miestus. Tokie oro uostai dėl didelių atstumų gali būti sunkiai pasiekiami mažais lėktuvais, o didesnius reaktyvinius orlaivius sunku užpildyti. Taigi, oro linijos naudodavo tokius kombinuotus lėktuvus, kuriuos būdavo galima užpildyti keleiviais ir kroviniu.

Dalis tokių lėktuvų buvo konvertuojami pagal poreikį. JAV oro linijos Braniff International nuo 1968 metų naudojo Boeing 727-100QC (Quick Change) lėktuvus, kurių sėdynes buvo galima greitai perstumdyti ar išimti. Šie lėktuvai skrydžiais jungė didžiuosius miestus, tačiau skraidė naktimis, kai keleivių buvo mažiau. Karališkosios Brunėjaus oro linijos šio tipo lėktuvus naudojo skrydžiams į Bangkoką, Honkongą ir Singapūrą – vos 100 tūkstančių gyventojų turinčiame Bandar Seri Begavane, Brunėjaus sostinėje, vien keleiviais užpildyti 727 būtų buvę sunku.

Kombinuotus lėktuvus dažnai išduoda langai. (BriYYZ, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Tačiau Aliaskos oro linijos turėjo net kelis tokius lėktuvus ir juos intensyviai naudojo iki 2017-ųjų metų. Vėlgi, dėl to, kad šiauriausios JAV gyvenvietės yra mažos ir dideliais keleivių srautais nepasižymi, tačiau kartu jos yra per toli mažesniems lėktuvams. Utkiagvikas, vienas šiauriausių JAV miestelių, turi tik 4,5 tūkstančius gyventojų, tačiau lėktuvai čia tupia nuolat. Ir, nors Aliaskos oro linijos kombinuotų lėktuvų nebeturi, daug čia atskrendančių lėktuvų iki šiol gabena ir krovinius, ir keleivius.

Beje, įdomus faktas – kombinuoti lėktuvai dažnai yra patogesni, nes keleivių salone palaikomas aukštesnis slėgis. Taip padeda užtikrinti, kad garai ar dūmai nelaimės atveju iš krovinių skyriaus neplūstels į keleivių skyrių.

Kombinuoto orlaivio krovinių skyrius. (Quintin Soloviev, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Tiesa, dabar kombinuotų lėktuvų populiarumas mažėja. Aviacija pastarąjį dešimtmetį sparčiai augo ir plėtėsi, todėl kombinuoti lėktuvai tapo labai jau nišine transporto priemone.

4 KOMENTARAI

  1. Labai įdomu, kad visose nuotraukose matomas krovinių skyrius yra priekyje. Man kažkaip nuojauta/įpratimas/supratimas sako, kad keleiviai turėtų sėdėti priekyje, o krovinių skyrius turėtų būti gale. O čia gaunasi priešingai. Ir pas visas avialinijas. Ar tam yra kokia nors objektyvi priežastis?

    • Yra buvę ir kitokių variantų. Bet objektyvi priežastis yra – priekyje dažniausiai būna brangesnės vietos. Tai yra, verslo klasės salonas mažesniuose lėktuvuose arba pirma klasė didesniuose. Kombinuoti lėktuvai tokie neišskrenda iš gamyklų – tai yra konvertuoti keleiviniai lėktuvai. Taigi, oro linijos atsisako brangių salonų, kuriuose telpa mažiau žmonių, ir pasilieka ekonominę klasę, kur gali sutalpinti daugiau keleivių.

    • Nedideliuose lėktuvuose kaip 737 ar net 727 vienintelė praktiška vieta kroviniams yra priekyje, nes už sparno nėra pakankamai daug vietos privažiuoti aukštojo krovimo įrangai (ULD loaders, tai tikrai didelės mašinos), bei fiuzeliažas pradeda siaurėti, taigi sunku padaryti duris.
      Dar vienas labai svarbus aspektas: orlaivio centruotės apribojimai, nes orlaivio svorio centras turi likti nedideliame diapazone aplink sparno priekį.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia