Jei naujausias jūsų pirkinys atkeliavo ne iš šio žemyno, tikėtina, kad jis buvo gabenamas konteineriniu laivu. Būtent tokiais milžiniškais krovininiais laivais mus pasiekia dauguma Azijos šalyse pagamintų daiktų. Tiesa, kartais pardavėjo išsiųstas daiktas mūsų taip ir nepasiekia – ar gali būti, kad laivas tiesiog jūroje pametė konteinerį su jūsų pirkiniu? Kiek konteinerių per metus pameta krovininiai laivai ir kas su jais nutinka?
Konteineriai stipriai palengvina laivų pakrovimą ir iškrovimą, supaprastina krovinių skyriaus architektūrą ir tolimesnį krovinių pervežimą. Iki konteinerių paplitimo, įvairūs daiktai buvo vežami pačiais įvairiausiais būdais – skirtingose dėžėse, maišuose, ant padėklų. Tokius krovinius pakrauti pakankamai buvo pakankamai sunku, bet ir laivai buvo mažesni. Pasaulinės ekonomikos augimas bei industrializacija užaugino ir laivus, o nuo praeito amžiaus vidurio jie naudoja ir konteinerius.
Standartizuoti konteineriai tarsi sujungia skirtingus krovinių gabenimo būdus ir stipriai palengvina logistiką. Jie gali būti pakraunami toliau nuo laivų – kad ir gamykloje žemyno viduryje. Ir didžiausi krovininiai laivai gali paimti labai daug konteinerių.
Pavyzdžiui, Triple E klasės konteineriniai laivai, priklausantys Maersk kompanijai, talpina daugiau nei 18 tūkstančių TEU klasės konteinerių. Aišku, ne visi konteineriniai laivai yra tokie dideli, tačiau svarbu, kad žinotumėte, kad didelis laivas gali gabenti tūkstančius konteinerių.
Jūriniai konteineriai yra standartizuoti. Minėjome TEU standartą – tai yra 6,1 metro ilgio konteineris. Tačiau standartizuotas ne tik jų dydis, bet ir forma bei kitos savybės. Pavyzdžiui, konteinerius galima dėti vienas ant kito ir jie susikabina panašiai kaip vaikiško konstruktoriaus kaladėlės. Bet to, aišku, negana.
Žiūrint į konteinerinį laivą gali pasirodyti, kad konteineriai jame buvo tiesiog sukrauti vienas ant kito ir palikti gravitacijos malonei. Iš tikrųjų, jie visada yra pritvirtinti tarpusavyje ir prie specialių laivo konstrukcijų. Tai yra svarbu ne tik siekiant nepamesti krovinio, bet ir stengiantis išlaikyti laivo ir įgulos saugumą – krentantis konteineris tikrai ką nors sulaužys, o išjudinta konteinerių kolona gali padaryti ir labai didelių nuostolių.
Tai laivai konteinerių nepameta? Pameta, bet ne tiek daug
Pasaulio laivybos taryba (WSC) kasmet prašo organizacijai priklausančių kompanijų pranešti apie pamestus konteinerius, kad juos būtų galima suskaičiuoti. 2020 metais paskelbtoje ataskaitoje rašoma, kad 2008-2019 metų laikotarpyje jūroje vidutiniškai per metus prarasti 1382 konteineriai. Tiesa, šis skaičius įtraukia ne tik nukritusius konteinerius, bet ir su kroviniu nuskendusius laivus. Ankstesnėse ataskaitose WSC atskirdavo katastrofas. Pavyzdžiui, 2017 metais buvo teigiama, kad ne katastrofose laivai vidutiniškai pameta po 612 konteinerių per metus, 2014 metais šis rodiklis siekė 733.
Taigi, jei neskaičiuotume su visu kroviniu nuskendusių laivų, pametamų konteinerių skaičius nėra toks didelis. Prisiminkite, kad didelis konteinerinis laivas gabena kelis ar net kelioliką tūkstančių konteinerių.
Tiesa, yra ir kitokių skaičiavimų. National Geographic 2008 metais publikavo straipsnį, kuriame teigė, kad krovininiai laivai kasmet pameta 10 tūkstančių konteinerių. Kuris rodiklis yra teisingesnis? Net jei tiesa yra kažkur per vidurį, vis tiek reikėtų sakyti, kad tų pamestų konteinerių nėra tiek jau daug, įvertinant konteinerinių laivų dydį ir kiekį pasaulio vandenynuose. Kita vertus, idealiu atveju laivai krovinio nebarstytų niekada, nes tai, kas iškrenta į jūrą, tampa šiukšle – ir keli šimtai, ir keli tūkstančiai konteinerių jūroje yra ekologinė problema.
Kas nutinka su pamestais konteineriais?
Tikriausiai bent vienas skaitytojas jau pamanė, kad kam nors pasiseka surasti gėrybių pilną konteinerį. Tačiau taip nutinka itin retai. Laivai konteinerius dažniausiai pameta audringoje jūroje. Konteineriai nėra visiškai sandarūs, o ir kritimas bei bangos juos gerokai aplamdo. Taigi, dažniausiai jie greitai nuskęsta.
Nors plaukia visai ne greitai, konteineriniai laivai neturi galimybių pasiimti nukritusį krovinį – dauguma jų neturi tam skirtų kranų. O ir tie, kurie kranus turi, negali rizikuoti įgulos narių saugumu ir gyvybe bandydami prisikabinti nukritusį konteinerį. Taigi, dauguma vandenyne pamestų konteinerių nuskęsta.
Dažnai nukritę konteineriai išbarsto krovinį, kuris, aišku, tampa ekologine problema. Tiesa, kartais tokiomis nelaimėmis pasinaudoja mokslininkai. 1992 metais vienas laivas pametė guminių ančiukų krovinį. Tūkstančiai ančių plaukiojo po pasaulį, o mokslininkai pagal jų judėjimą aprašė vandenynų sroves.