Cyyyyyypt! – tokiu garsu automobilis praneša apie savo priartėjimą prie raudonu šviesoforo signalu švytinčios sankryžos. Aišku, cypia jis ne be reikalo – automobilis prašosi dėmesio. Bet kodėl ir kaip jis uždainuoja?
Beje, ar žinote, kodėl stabdžių apkabos kartais montuojamos vienoje, kartais – kitoje ašies pusėje? O kuo ypatingi Formulės 1 bolidų stabdžiai? Stabdžius turi ne tik automobiliai. Kodėl traukinio keleivių salone yra avariniai stabdžiai?

Ne visi cypiantys stabdžiai reikalauja skubaus apsilankymo mechanikų dirbtuvėse. Kadaise garsus automobilių žurnalistas Harryis Metcalfeas publikavo trumpą reportažą apie savo vizitą Pagani gamykloje Italijoje. Jo Pagani Zonda ten apsilankė ne šiaip sau – superautomobiliui buvo atliktas servisas. Už, beje, daugiau nei 5,3 tūkstančius eurų. Žmonės komentaruose stebėjosi, kad net ir po tokio brangaus vizito pas aukščiausios klasės gamyklos technikus Zonda stabdžiai cypia. Juk negali cypti – jie turėjo būti pakeisti!
Iš tikrųjų, nieko blogo tiems stabdžiams nenutiko ir jie nebuvo sudilę. Pagani Zonda, žinoma, yra ypatingai greitas superautomobilis su didžiuliu atmosferiniu Mercedes-Benz AMG V12 varikliu viduryje. Nors daugelis savininkų tokius automobilius laiko uždarytus garažuose su klimato kontrolė sistemomis ir apsauga, gamintojas vis tiek turi pasirūpinti, kad jie galėtų suvaldyti jiems prieinamą greitį. Taigi, montuojami stiprūs sportiniai stabdžiai. Sportiniams automobiliams skirtos stabdžių kaladėlės dažnai yra agresyvesnės, pagamintos iš kietesnio, šiurkštesnio ir karščiui atsparesnio mišinio. Tokios kaladėlės gali cypti dėl jose esančių keramikinių ar metalinių dalelių, ypač jei nėra asiekusios darbinės temperatūros. Jos tiesiog pagamintos labai intensyviam darbui ir dejuoja kai yra naudojamos kasdieniškai vangiai.

Bet daugelis automobilių sportinių stabdžių neturi. Dažniausiai stabdžiai cypia dėl susidėvėjimo. Tiksliau, dėl to, kad yra pagaminti cypti, kai susidėvi. Stabdžio kaladėlės – detalės, kurios stabdant kontaktuoja su stabdžių disku – naudojamos sudyla. Panašiai kaip trintukas. Gamintojai į jas įterpia susidėvėjimo indikatorius – mažas metalines detales, kurios dylant kaladėlėms atsidengia ir ima kontaktuoti su stabdžių disku. Tas metalo-metalo kontaktas sukuria aukšto dažnio cypimą, girdimą automobilio viduje. Jis praneša vairuotojui, kad laikas keisti kaladėles, liko tik keli milimetrai naudingo storio. Cypia ir būgninių stabdžių kaladėlės, nors, galbūt, ne taip pastebimai ir dėl susidėvėjimo, o ne dėl indikatorių.
Tai yra savotiška mechaninė saugumo sistema, nes sudilusios kaladėlės praranda savo savybes, o važinėti su sudilusiais stabdžiais gali būti pavojinga. Šiai sistema nereikia jokių jutiklių ar išsamių automobilio priežiūros žinių. Tiesiog dildama kaladėlė atidengia metalinį susidėvėjimo indikatorių, kuris brūžindamasis į diską dejuoja. Tiesa, ne visos kaladėlės tokius indikatorius turi. Kartais pradėti cypti gali tiesiog visiškai sudilusi kaladėlė.
Yra ir kitų priežasčių, kodėl stabdžiai gali cypti. Po labai entuziastingo pasivažinėjimo perkaitę stabdžiai gali cypti. Kartais tarp stabdžių kaladėlės ir disko gali įsimaišyti kokia nors kieta kelio dalelė. Visiškai nauji stabdžiai gali cypti dėl diską dengiančios apsauginės dangos (ji nusitrina labai greitai) arba nepridilusių naujų kaladėlių. Cypimas gali atsirasti ir dėl sudilusių ar surūdijusių kitų judančių stabdžių sistemos detalių. Jei priežastis nežinoma, geriau pasikonsultuoti su mechanikais, nes stabdžių problemos gali būti pavojingos.