Formulės 1 bolidų stabdžiai yra šiek tiek panašūs į jūsų automobilio, bet yra gerokai pažangesni

Formulės 1 bolidų stabdžiai yra šiek tiek panašūs į jūsų automobilio, bet yra gerokai pažangesni

Geri stabdžiai automobilių lenktynėse yra tokie pat svarbūs kaip ir galingas variklis. Efektyvi stabdžių sistema leidžia prieš posūkį stabdyti vėliau ir išlaikyti automobilio stabilumą. Formulės 1 bolidai tikriausiai yra pažangiausios mašinos automobilių sporte, todėl turi ir pakankamai įspūdingus stabdžius. Tiesa, jūsų automobilio stabdžiai bent vienoje srityje turi šiokį tokį pranašumą.

Iš tikrųjų, iš principo Formulės 1 bolido ir paprasto automobilio stabdžiai yra šiek tiek panašūs. Dauguma automobilių šiais laikais naudoja diskinius stabdžius. Kartu su kiekvienu automobilio ratu sukasi didelis diskas, kurį suspaudžia kaladėlės, sukeldamos trintį ir taip kinetinę energiją paversdamos karščiu. Ši sistema yra hidraulinė ir, aišku, yra valdoma pedalu. Tačiau maždaug čia panašumai ir baigiasi.



Jūsų automobilis turi ABS (angl. Anti-lock braking system) technologiją, kuri stabdymo metu neleidžia ratams užsiblokuoti ir imti slysti. Tai – didžiulė pagalba, leidžianti valdyti automobilį ir stipriai stabdant bei sumažinanti stabdymo kelią. Formulės 1 bolidai negali turėti stabdžių antiblokavimo sistemos – ji uždrausta dar praeito amžiaus pabaigoje. Taigi, stabdymo efektyvumas labai stipriai priklauso ir nuo vairuotojo įgūdžių.

Vairuotojas lenktynių metu ant vairo esančiais jungikliais pats reguliuoja stabdžius. Lenktynių metu bolidas sunaudoja nemažai degalų, todėl lengvėja, keičiasi jo svorio pasiskirstymas ir stabdžių balansą tenka keisti. Įprastai bendra stabdžių jėga tarp ašių pasiskirsto santykiu 60:40. Priekiniai ratai yra svarbesni, nes stabdant bolido svorio centras dėl inercijos stumiasi pirmyn.

Formulės 1 bolidų stabdžių diskai yra gaminami iš anglies pluošto kompozitų ir gali atlaikyti net 1200 laipsnių karštį. (Mark McArdle, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Formulės 1 bolidai naudoja hidraulinius stabdžius, tačiau turi net dvi atskiras sistemas su dviem atskirais rezervuarais priekinei ir galinei ašims. Tai nurodyta techniniuose reikalavimuose. Jei viena sistema staiga netektų slėgio ar sugestų, kita vis tiek leistų saugiai sustoti. Tai padeda išvengti didelių avarijų, kurios galėtų kilti dėl stabdžių sistemos gedimų.

Savaime aišku, Formulės 1 bolido stabdžiai yra pagaminti iš visiškai kitokių medžiagų nei tie, kuriuos turi jūsų automobilis. Šias laikais naudojami anglies pluošto kompozitai, kurie turi labai daug pranašumų, nors ir yra nepalyginamai brangesni. Vienas šiuolaikinis Formulės 1 bolido stabdžių diskas sveria apie 1,5 kg. Palyginimui, įprasti automobilio stabdžių diskai sveria 10-12 kg. Dar daugiau – Formulės 1 stabdžių diskai ir kaladėlės gali atlaikyti iki 1200 laipsnių pagal Celsijų temperatūrą.  Dažnai stabdymo metu bolidų diskai taip įkaista, kad net švyti. Diskai yra aušinami oru, kurį nukreipia specialūs aerodinaminiai latakai. Kaip ir galite tikėtis, jų forma taip pat yra griežtai reglamentuojama taisyklėmis.

200 km/h greičiu važiuojantis Formulės 1 bolidas gali sustoti per mažiau nei 3 sekundes. (Wikimedia,CC BY-SA 2.0)

Straipsnio pradžioje minėjome, kad stabdant automobilio kinetinė energija yra paverčiama karščiu ir taip yra iššvaistoma – ši energija tiesiogine to žodžio prasme yra paleidžiama vėjais. Tačiau šiuolaikiniai Formulės 1 bolidai gali dalį šios energijos atgauti. ERS (Energy Recovery Systems) technologija paverčia stabdymo energiją elektros energija, kuri vėliau gali būti panaudota bolidui greitėjant.

Kaip galite įsivaizduoti, Formulės 1 bolido stabdžiai yra labai efektyvūs. 200 km/h greičiu važiuojantis bolidas gali visiškai sustoti vos per 2,9 sekundes ir tam jam tereikia 65 trasos metrų. Žinoma, toks stabdymas veikia ne tik patį bolidą, bet ir vairuotoją – tokios apkrovos yra pakankamai skausmingos ir gali sukelti net sąmonės netekimą. Tačiau Formulės 1 lenktynininkai ir patys yra fiziškai pasiruošę atlaikyti tokias apkrovas bei yra gerai prižiūrimi medikų komandos.



Taip pat skaitykite:

Kokius degalus naudoja Formulės 1 bolidai?

Ar žinojote, kad Formulės 1 lenktynininkai bolide malšina troškulį?

Kodėl kiekviena Formulės 1 komanda lenktynėse turi po du bolidus?

Keista priežastis, kodėl slikai Formulėje 1 net 10 metų buvo uždrausti;

Kiek mygtukų turi nauji Formulės 1 bolidų vairai?

Formulėje 1 dalyvavo ir moterys;

Kodėl Formulės 1 bolidai bandymuose važinėja apkarstyti keistomis grotomis?

Kodėl Formulės 1 čempionatas taip vadinasi? Kas yra ta Formulė – bolidas ar lenktynės?

Naujas Ferrari F1 bolidas nudažytas matiniais dažais, bet tikrai ne dėl grožio.

Apie Nodum

Nodum.lt - įdomiems skaitiniams skirtas puslapis. Čia reguliariai publikuojami straipsniai apie naujausias technologijas, mokslo pasiekimus, automobilių pasaulio naujienas ir kultūrą, patarimus ir visokias internete aptinkamas įdomybes. Didžiausias dėmesys skiriamas žmonėms, kurie kuria, keliauja, myli savo darbą, įdomioms lankytinoms vietoms ir pomėgiams. Nodum.lt - įvairenybių mazgas, jei veikiate ką nors įdomaus, apie ką norėtumėte papaskoti - susisiekite su mumis per mūsų Facebook puslapį ar elektroniniu paštu - nodum2017@gmail.com.