Prieš sezono pradžią visos Formulės 1 komandos bando savo bolidus. Procedūros yra griežtai reglamentuotos – komandos savo bolidus bando bendrų, taisyklėmis apibrėžtų bandymų metu. Be to, laikas yra labai ribotas, todėl naudojama daug įvairios informacijos rinkimo įrangos.

Ant bandomų bolidų, nepriklausomai nuo jų gamintojo ir komandos, bandymų metu dažnai matome metalines groteles. Jos tvirtinamos įvairiose automobilių vietose ir įprastai Formulės 1 automobiliai su jais įveikia vos kelis trasos ratus. Žinoma, tai nėra tik papildomas svoris – šiose grotelėse sumontuotas visas Kielio vamzdelių tinklas.

Kielio vamzdeliai – tai Pitot vamzdelių versija. Abu šie įrenginiai yra skirti oro tėkmės greičiui matuoti. Skirtumas tik tas, kad Kielio vamzdelis yra uždengtas specialiu antgaliu, kuris sumažina jo jautrumą oro judėjimo krypties pokyčiams. Paprastai tariant, tos tvoros, kurias prieš sezono pradžią vežiojasi Formulės 1 bolidai padeda išmatuoti aplink juos tekančius oro srautus.

Skirtingose vietose sumontuotos bolidų aerodinamikos tyrimų grotelės prieš 2017-ųjų sezoną. (pedrik, Wikimedia(CC BY 2.0)

Aerodinamika Formulėje 1 yra nepaprastai svarbi. Automobiliai čia sveria labai nedaug, tačiau jie privalo turėti maksimalų įmanoma sukibimą su trasos paviršiumi, kad galėtų posūkius įveikti kiek įmanoma greičiau. Taigi, naudojamos įvairios aerodinaminės gudrybės – spoileriai, difuzoriai, aptakai ir kiti komponentai. Bolidas turi būti pakankamai aptakus, kad slystų per orą tarsi žuvis per vandenį, tačiau kartu ir panaudoti tą orą savo naudai. Jau vien pažvelgus į šių dienų Formulės 1 bolidus matyti, kad aerodinamikai skiriama labai daug dėmesio. Viskas prasideda nuo simuliacijų, tačiau vėliau kompiuterių sugeneruotą informaciją tenka tikrinti praktiškai. Labai svarbu, kad realybėje matomi duomenys sutaptų su fiksuotais kompiuterinėse simuliacijose ir vėjo tuneliuose.

Aston Martin Red Bull Racing RB15 prieš 2019-ųjų sezoną. (Dan Istitene, Red Bull nuotrauka).

Taigi, reikalingi būdai išmatuoti oro srautus aplink skirtingus bolido aerodinaminius elementus – tam ir reikalingos tos grotelės ir Kielio jutikliais. Šie įrenginiai leidžia pastebėti, kuriose vietose oro srautas yra per didelis, o kuriose – per mažas, kur srautas pastovus, o kur – darkomas turbulencijos. Šiuos duomenis interpretuoja inžinieriai, kurie vėliau priima sprendimus apie galimus aerodinaminių komponentų pakeitimus. Bandymų metu konstruktoriai sužino, ar jų įgyvendinti pakeitimai turi tokį efektą, kokio buvo tikimasi. Ir Kielio jutiklių tinklai yra

Aerodinamikos tyrimų grotelės nėra labai sunkios, tačiau tai net nėra labai svarbu, nes jas bolidai nešioja tik bandymų metu ir tai labai trumpai. Jos yra pakankamai trapios, todėl vairuotojai turi vengti bortelių ir kontakto su kitais automobiliais (kurio pasitaiko ir bandymų metu). Po kelių ratų Kielio grotelės yra nuimamos ar pakeičiamos kitoje bolido vietoje montuojama matavimų įranga.

Įdomu tai, kad tokios grotelės gali būti tvirtinamos skirtingose bolido vietose. Kartais jas galima pastebėti gale prie spoilerio, kartais – už galinių automobilio ratų, o kartais – ir pačiame priekyje. Viskas priklauso nuo to, kurių aerodinaminių elementų efektyvumą norima išmatuoti.

Daugiau apie bolidų aerodinamikos tyrimų groteles – FORMULA 1 filmuke.

Taip pat skaitykite:

Kodėl Formulės 1 čempionatas taip vadinasi? Kas yra ta Formulė – bolidas ar lenktynės?

Naujas Ferrari F1 bolidas nudažytas matiniais dažais, bet tikrai ne dėl grožio;

Ar įsivaizduojate tai šių dienų Formulėje 1? Anksčiau vairuotojai sustodavo pavežti varžovus;

10 įdomių faktų apie Dakaro ralį, kurių galbūt nežinojote;

10 įdomių faktų apie Formula Junior, kurių turbūt nežinojote;

Ferrari 308 GTB Vetroresina numerio apšvietimas yra sumontuotas nuimame variklio dangtyje, bet jokių laidų ten nėra;

Kodėl senieji automobiliai dėvėdavo padangas su baltais bortais?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia