Boeing 777 pagal salono talpą yra didžiausias dvimotoris lėktuvas pasaulyje. Naujosios legendinio lainerio kartos lėktuvai, vadinami 777X, bus dar šiek tiek didesni ir gerokai modernesni. Tačiau kiek keistai atrodo tai, kad Boeing 777X turės užlenkiamus sparnų galus. Kam to reikia? Juk Airbus A380 sparnų mojis yra dar didesnis, tačiau šis lėktuvas užlenkiamų sparnų neturi.

Sulankstomi sparnai nėra visiška naujiena. Lėktuvai su užlenktais sparnais užima mažiau vietos, todėl toks sprendimas kartais buvo naudojamas lėktuvnešiuose. Pavyzdžiui, F-18 Hornet versijos, skirtos lėktuvnečiams, turėjo į viršų užlenkiamus sparnus. Tačiau naujasis Boeing 777X net neketina leistis ant lėktuvnešio – šie laineriai bus naudojami ten pat, kur ir senesnės kartos 777.

Ilgo nuotolio Boeing 777 versijų sparnų mojis – 64,80 m. Mažesniais atstumais skraido kiek trumpesnius sparnus turinčios 77 versijos – jų sparnų mojis siekia 60,93 m. Tai – pakankamai įspūdingas dydis, tačiau naujojo 777X sparnų mojis bus dar šiek tiek didesnis – pasieks 71,8 metrus. Atrodo įspūdingai? Na taip, tačiau Airbus A380 sparnų mojis siekia visus 79,75 m ir šis lėktuvas užlenkiamų sparnų galų neturi. Tačiau kodėl 777X turės didesnį sparnų mojį nei iki šiol gaminamos 777 versijos?

Kodėl Boeing 777X sparnai yra ilgesni nei senesnių 777 versijų?

Ilgesni sparnai padeda sukurti didesnę keliamąją jėgą. Kartu jie padidina ir oro pasipriešinimą, todėl reikia surasti optimalų balansą tarp keliamosios jėgos ir oro pasipriešinimo. Kitaip tariant, negalima be sustojimo vis ilginti sparnų, tikintis, kad taip pavyks sutaupyti degalų.

Boeing 777X sparnų mojis bus didesnis dabartinių 777 versijų, tačiau nusileidęs lėktuvas užlenks po 3,5 metrus nuo kiekvieno sparno. (Boeing nuotrauka)

Boeing 777X turės lygiai 7 metrais didesnį sparnų mojį. Tai pagerins keliamosios jėgos ir oro pasipriešinimo santykį, todėl pagerės lėktuvo efektyvumas. Kitaip tariant, 777X su ilgesniais sparnais sunaudos mažiau degalų nei sunaudotų su trumpesniais. Iš tikrųjų, skaičiuojama, kad jei būtų galima padidinti Airbus A380 sparnų mojį, lėktuvas sudegintų mažiau degalų ir jo naudojimo kaštai būtų mažesni.

Boeing 777X taip pat naudos didžiausius reaktyvinius variklius pasaulyje – apie tai galite skaityti šiame Aviacijos Pasaulio straipsnyje.

Užlenkus sparnus, Boeing 777X plotis sutrumpės lygiai 7 metrais. (Boeing nuotrauka)

Kodėl Boeing 777X sparnai turės užlenkiamus galus?

Naujojo 777X sparnų galai bus užlenkiami statmenai į viršų. Tai bus daroma tik kai lėktuvas nusileis ir ims riedėti šalutiniais oro uosto takais link terminalų. Boeing skaičiuoja, kas sparnų užlenkimui prireiks vos 20 sekundžių, todėl oro uostas neturėtų patirti papildomų trikdžių vien dėl to, kad kažkur ant pakilimo tako sustojęs 777X lankstys savo sparnus.

Bet kam to reikia? Minėjome A380. Kai šis lėktuvas pasirodė, kai kurie oro uostai turėjo modifikuoti savo terminalus taip, kad Airbus milžinas galėtų prie jų sustoti. Anksčiau tokių milžiniškų orlaivių tiesiog nebuvo, todėl ne visi terminalai buvo pasiruošę priimti dviaukštį orlaivį su bemaž 80 metrų ilgio sparnų moju. Boeing 777 jau yra naudojamas, oro uostai šiems orlaiviams yra pasiruošę. Dabartinis 777 atitinka vadinamuosius Code E oro uostų reikalavimus, pagal kuriuos priskiriami terminalai, stovėjimo vietos, riedėjimo takai. Kai 777X užlenks savo sparnus, jo sparnų mojis susitrauks iki 64,8 metrų – pagal šį rodiklį jis taps identišku senosioms ilgų skrydžių 777 versijoms.

Ilgesni sparnai pagerina keliamosios jėgos ir oro pasipriešinimo santykį – Boeing 777X jau vien dėl to bus šiek tiek efektyvesni už savo pirmtaką. (Boeing nuotrauka)

Taigi, Boeing 777X galės džiaugtis ilgesnių sparnų suteikiamais privalumais nepatirdamas jokių su oro uostų erdve susijusių trūkumų. Užlenkiami sparnų galai turi daugybę privalumų, tačiau juos sukurti tikrai nebuvo lengva.

Kodėl sulankstomų sparnų nenaudoja kitų kompanijų laineriai?

Apie ką pirmiausia pagalvojote perskaitę apie užlenkiamus sparnų galus? Nemažai žmonių pirmiausia pagalvos apie saugumą. Tai iš tiesų yra rimtas klausimas, tačiau inžinieriai gerai išmano savo darbą. 777X gali drąsiai skristi ir su užlenktais sparnais – tai nebus labai efektyvus, varikliai sudegins daugiau degalų, o procedūros nurodys nedelsiant nusileisti. Bet tai tikrai bus įmanoma. Kita vertus, pati lankstymosi ašis privalo būti nepaprastai tvirta ir patikima jau vien dėl to, kad bet kokie nesklandumai sugriautų pasitikėjimą šiuo lėktuvu ir potencialiai atneštų nuostolių oro linijoms.

Video reportažas apie Boeing 777X sparnus

Užlenkiamus 777X sparnų galus sukūrė Liebherr Aerospace. Jie yra pagaminti iš kompozitinių medžiagų ir turi labai tvirtus vyrius su užraktais. JAV Federalinė aviacijos administracija kiek sutriko sužinojusi apie naujovišką sparnų dizainą – joks kitas komercinis orlaivis šiuo metu neturi užlenkiamų sparnų. Taigi, ir saugumo reikalavimų tokiai konstrukcijai dar niekas nebuvo parašęs. FAA tokius reikalavimus sugalvojo – numatyta, kada sparnų galai turi būti užfiksuoti, kokias apkrovas privalo atlaikyti mechanizmas, kokios perspėjimo sistemos turi būti įrengtos, kad pilotai laiku sužinotų apie tinkamai nesuveikusį mechanizmą. FAA patvirtino

Visa tai reiškia, kad toks mechanizmas yra labai brangus. Jau vien jo kūrimas reikalauja daug investicijų ir pastangų. Tačiau tikėtina, kad jei 777X sprendimas pasiteisins, užlenkiamus sparnų galus ateityje išvysime ir kituose laineriuose.

Taip pat skaitykite:

Airbus paskelbė A380 programos pabaigos datą;

Kodėl kai kurių Boeing lėktuvų variklių korpusai turi dantytus galus? 

Kam skirtos tos raudonos juostelės su užrašu „Remove before flight“ ant oro uostuose stovinčių lėktuvų?

Kokį kurą degina reaktyviniai lėktuvai?

Kodėl kai kurie lėktuvai variklius turi po sparnais, o kiti – prie uodegos?

Kodėl anksčiau lėktuvų kabinose darbuodavosi ir skrydžių inžinieriai? Kodėl šiais laikais jų nebereikia?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia