Fanai jau negali nustygti vietoje, laukdami kitą mėnesį prasidėsiančių Formulės 1 kovų. Formulė 1 – tai ypatingai populiarus atvirų vienviečių bolidų čempionatas, kiekviename sezone pritraukiantis milijonus žiūrovų. Tačiau kodėl jis taip vadinasi? Apie kokią formulę kalbame?

Žodis formulė daugeliui pažįstamas iš tiksliųjų mokslų, kur formulė – tai įvairiais ženklais nurodomas kelias, kaip surasti norimą dydį (matematokoje) arba simboliais užrašytas cheminis junginys. Tačiau lenktynių pasaulyje formulė – tai viena iš kelių atvirų bolidų lenktynių klasių. Formulė 1, žinoma, yra aukščiausioji ir daugiausiai gerbėjų turinti klasė, tačiau egzistuoja galybė kitų formulių.

Štai Formulė E yra palyginti jauna elektrinių bolidų lenktynių klasė. O Formulė 2 – šiek tiek žemesnė, paprastesnė ir pigesnė kategorija už Formulę 1. Egzistuoja ir Formulė 3, ir Formulė 4. Dar yra ir visa eilė specializuotų formulių. Štai Formulė Junior – tai istorinių bolidų lenktynės, o Formulė Nippon – čempionatas, vykstantis išskirtinai tik Japonijoje. Ir tai dar ne viskas – visų formulių net negalime išvardinti šiame trumpame straipsnyje.

Lewiso Hamiltono vairuojamas Mercedes bolidas 2018-ųjų sezone. (emperornie, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Tai kas ta formulė? Viskas labai paprasta – formulė – tai taisyklių ir reikalavimų rinkinys, apibrėžiantis kiekvienos klasės bolidus ir lenktynių organizaciją. Formulės 1 pirmtakas buvo Grand Prix lenktynės. Tai buvo pašėlusios visiškai taisyklėmis nevaržomos lenktynės, kadaise 19 amžiuje prasidėjusios Prancūzijoje. Su laiku Grand Prix vardas tapo tiesiog automobilių lenktynių sinonimu – tuo pačiu pavadinimu lenktynės organizuotos ir JAV, o vėliau – ir kitose šalyse. Po truputį imtos kurti taisyklės, kurios turėjo užtikrinti visiems dalyviams vienodai teisingas ir lygias sąlygas. Tačiau 1928 metais tos taisyklės buvo tiesiog sudraskytos ir išmestos.

Formulės 1 lenktynės 1950 metais – tai buvo pirmasis reguliarus atgimusio čempionato sezonas. (Cees de Boer, Wikimedia)

Tiesa ta, kad gamintojai ir lenktynininkai nenorėjo jokių taisyklių. Jie norėjo bet kokia kaina siekti pergalės, nesirūpindami detalėmis. Tuomet džentelmeniškai buvo sutarta, kad lenktynininkai specialiai nesitrankys vienas į kitą ir stengsis važiuoti saugiai. Tai, žinoma, buvo gana sudėtinga, nes bolidai toli gražu nebuvo tobuli.  Grand Prix lenktynes 1939 metais pertraukė Antrasis pasaulinis karas, tačiau 1947 metais skirtingos organizacijos jau sėdo rašyti Pasaulio Vairuotojų Čempionato taisyklių. Senoji Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus buvo pertvarkyta į Fédération Internationale de l’Automobile (Tarptautinę automobilių federaciją), dabar žinomą tiesiog kaip FIA. Nors 1947-1949 metais įvyko kelios pavienės Grand Prix lenktynės, pirmasis tikras Formulės 1 čempionatas įvyko 1950-aisiais.

2019-ųjų Ferrari F1 bolidas – šiais laikais taisyklių yra kur kas daugiau. (Artes Max, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Taigi, tos pirmosios aukščiausios klasės lenktynių taisyklės ir vadinosi Formule 1. Taip pavadintas ir pats čempionatas, o atskiri etapai iki šiol nešioja Grand Prix vardą. Formulė 1, kaip ir daugybė geriausių su automobiliais susijusių dalykų, buvo sugalvota Prancūzijoje čia įsikūrė ir FIA, o ir pirmosios F1 taisyklės taip pat kurtos pagal prancūziškų Grand Prix organizacijų nuostatas. Formule pavadintas taisyklių rinkinys keistai skamba mums, tačiau prancūzų kalboje tai yra tiesiog vaizdingas žodis. Net Lietuvių kalbos žodyne formulė gali būti apibrėžta kaip „trumpas ir tikslus ko nors apibrėžimas.“ Kadaise tai ir buvo trumpas apibrėžimas, kaip turi būti organizuojamos lenktynės ir kokie bolidai gali jose dalyvauti. Dabar tai – ilgi, labai detalūs taisyklių rinkiniai, kurie paliečia viską – nuo mažiausių aerodinaminių elementų, iki saugumo įrangos ir lenktynių organizavimo.

Todėl atsiminkite, kad formulėmis vadinami ne patys bolidai, o lenktynių klasės, pavadintos pagal jas apibrėžiančius taisyklių rinkinius.

Taip pat skaitykite:

Naujas Ferrari F1 bolidas nudažytas matiniais dažais, bet tikrai ne dėl grožio;

Ar įsivaizduojate tai šių dienų Formulėje 1? Anksčiau vairuotojai sustodavo pavežti varžovus;

10 įdomių faktų apie Dakaro ralį, kurių galbūt nežinojote;

10 įdomių faktų apie Formula Junior, kurių turbūt nežinojote;

Ferrari 308 GTB Vetroresina numerio apšvietimas yra sumontuotas nuimame variklio dangtyje, bet jokių laidų ten nėra;

Kodėl senieji automobiliai dėvėdavo padangas su baltais bortais?

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia