Dešimtmečius tai buvo įprasta automobilio priežiūros dalis – kartas nuo karto ištraukti variklio alyvos lygio matuoklę ir įsitikinti, kad tepalų vis dar pakanka. Ta matuoklė tėra ilga sugraduota plieno juostelė ar strypelis. Tai yra labai pigi ir lengva detalė. Tai kodėl gamintojai jos atsisako?

Ar žinote, kodėl į restauruotų klasikinių automobilių varikius pirmiausia pilami pigūs tepalai? O kaip Lamborghini Miura kūrėjai sėmėsi įkvėpimo iš kuklaus Mini?

Tikrinamas alyvos lygis, 1952 metai. (Arne F. Køpke – National Archives of Norway, Wikimedia (CC BY-SA 4.0)

Kokio velnio žiūrėti į tą matuoklę? Krentantis alyvos lygis gali perspėti apie rimtus gedimus ar priminti, kad varikis tiesiog sensta. Kai kurie santykinai sveiki, eksploatacijai tinkami varikliai po truputį degina alyvą ir jos atsargas tenka papildyti dar prieš suplanuotą servisą. Alyvos lygio patikrinimas yra tiesiog paprastas diagnostikos ir automobilio priežiūros žingsnis. Galiausiai, kartais pastebėjus tepalų dėmę ant kiemo trinkelių tiesiog norisi įsitikinti, kad tepalai nepalieka būtent jūsų automobilio.

Dešimtmečius alyvos lygio matuoklė buvo įprasta automobilio detalė. Ferrari ar Rolls-Royce, Volkswagen Golf ar Fiat 500 – praktiškai visi lengvieji automobiliai ją turėjo. Automobliai su automatinėmis transmisijomis turėdavo dvi matuokles. Bet dabar kai kurie automobiliai alyvos matuoklės nebeturi.

Pirmajame 21 amžiaus dešimtmetyje BMW pradėjo masiškai atsisakyti fizinių alyvos lygio matuoklių. Iš tikrųjų, paprastos plieninės matuoklės pradėjo dingti ir iš Mercedes-Benz, Cadillac, Lincoln ir kitų markių automobilių. Įsigiję dabar jau gana seną 2011 metų Audi S4 ir atvėrę variklio skyrių nerastumėte alyvos lygio matuoklės, nes gamintojui ji pasirodė nereikalinga.

Paprasta mechaninė alyvos lygio matuoklė nėra švariausias daiktas automobilyje, bet yra patikima. (Nenad Stojkovic, Wikimedia (CC BY 2.0)

Kodėl nyksta alyvos lygio matuoklės?

Atsisakydamas matuoklės gamintojas gali sutaupyti kelis centus, bet tai nėra rimta priežastis, nes tą mikroskopinę kainą vis tiek padengia pirkėjas. Iš tikrųjų, visos automobilių sistemos vis sudėtingėja ir alyvos lygio matuoklė tebuvo eilinė šio proceso auka. Nuo žibintų iki sėdynių, nuo pakabų iki išmetimo sistemų – sudėtingėja viskas. Kada nors tik specializuoto serviso darbuotojai galės papildyti langų apiplovimo skysčio rezervuarą, o nepatvirtinto ploviklio naudojimas panaikins gamyklinę garantiją. Prisiminkite šį perspėjimą.

Jei rimčiau, kadaise automobilių naudotojų vadovuose buvo nurodoma viskas – kaip pasikeisti šarnyrus, žvakes, pusašius ir t. t. Dabar ten nurodomas tik vienas dalykas – vykite į servisą. Iš dalies taip yra dėl sudėtingesnių automobilių ir gyvenimų, iš dalies – dėl pasikeitusio verslo modelio ir garantijos. Gamintojai nenori būti atsakingi už tai, ką galbūt padarė savininkas. Taigi, jie naikina priežastis lįsti į variklio skyrių. Netikrinkite tos matuoklės, dar kažko nesuprasite, ne taip pažiūrėsite ar į tepalus įmesite kažkokių svetimkūnių, o paskui prašysite garantinio aptarnavimo – logika maždaug tokia.

Ar žinojote, kad kai kurie brangūs automobiliai, tokie kaip Porsche 911, nebesuteikia savininkams lengvos prieigos prie variklio skyriaus? Būtent dėl tos pačios priežasties – kad gamintojas ir jo atstovai turėtų didesnę kontrolę garantijos užtikrinimo procese.

Net kai alyvos lygio matuoklės buvo beveik visuose automobiliuose, daug vairuotojų jų niekada nenaudodavo. Taigi, kad išvengtų katastrofos, gamintojai montuoja elektronines alyvos lygio stebėjimo sistemas ir fizinės matuoklės tapo perteklinėmis. Vis tiek niekas nenaudoja, tai kam ji?

Tai yra centus kainuojanti detalė. (Dvortygirl, Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Paprastą plieninę matuoklę pakeitė elektroninė. Naudotis ja nereikia jokių įgūdžių, ji yra švari ir nereikalauja atidaryti kapoto. Fizinė matuoklė gali sulūžti, vairuotojas gali ja naudotis netinkamai, gali netyčia į tepalus įterpti purvo – elektroninė sistema tokių bėdų neturi. Fizinių matuoklių gamintojai atsisakė kaip pasenusios technologijos – kaip kokio mechaninio veidrodėlių reguliavimo.

Atėmę alyvos matuoklę gamintojai dar vieną automobilio priežiūros, sveikatos patikrinimo galimybę patiki elektroninėms sistemoms, kurios yra brangesnės ir ne visada tokios patikimos kaip paprasta plieninė juostelė. Sena gera matuoklė veikia ir kai automobilis yra išjungtas (jei tik supranti, kaip tai paveikia rodmenis), ji yra visiškai patikima ir pigi. Ir aukštesnės klasės nauji automobiliai jų nebeturi.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia