Dakaro ralis jau sutraukė minias automobilių sporto gerbėjų. Lietuvoje Dakaras pastaraisiais metais neįtikėtinai išpopuliarėjo. Realiai, reikėtų sakyti, kad Dakaras dabar yra antras po krepšinio mūsų sporto gerbėjų širdyse. Tai – labai įdomu, nes pergalių šiose sudėtingose ištvermės lenktynėse neturime. Tai įrodo, kad mūsų sporto sirgalius vilioja ne tik tviskantis auksas – mokame pasidžiaugti ir dalyvavimu. Bet ar viską žinote apie Dakaro ralį? Iš atostogų sugrįžęs Nodum.lt pristato 10 faktų apie Dakaro ralį, kurių galbūt nežinojote.

Įdomių faktų dešimtukus vardinome kiekvieną pirmadienį jau praeitais metais. Nuo šios savaitės taip darysime ir šiemet. Tikimės, kad 2018-ieji mums atneš augimą, o Jums – įdomius skaitinius, pramogas ir naujus hobius. O dabar iš karto prie faktų apie Dakarą.

Paryžius-Dakaras. Dakaro ralis prasidėjo 1979 metais. Pavadinimas, aišku, pasirinktas neatsitiktinai – originaliai tai buvo lenktynės iš Prancūzijos sostinės į Dakarą, Senegalo sostinę. Pirmąsias lenktynes laimėjo Yamaha motociklas. Beje, prancūzai ilgą laiką dominuoja Dakaro ralyje, net jam persikėlus į Pietų Ameriką – jau vien Stéphane Peterhansel laimėjo 38 greičio ruožus motociklu ir 33 – automobiliu – iš viso 13 čempiono titulų sunkiausiose pasaulio lenktynėse dvejose klasėse. Tačiau net ir neskaičiuojant šios įstabios biografijos akivaizdžiai matyti, kad prancūzai jose dominuoja.

Lenktynėms paruošti automobiliai 1993 metais Paryžiuje. (Christos Vittoratos, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Mėgėjų ralis? Dažnai pabrėžiama, kad Dakaras – sunkiausios lenktynės planetoje, tačiau ar patikėtumėte, kad ten dalyvauja ne tik profesionalai? Skaičiuojama, kad apie 80% dalyvių rikiuotės sudaro mėgėjai. Tačiau nereikėtų į juos žiūrėti kreivai – jei jie sugeba surinkti komandą, treniruojasi ir į lenktynes žiūri rimtai, jie pasirodo pakankamai gerai.

Dakaro ralis – sunkiausios lenktynės planetoje. (Oficial site of Rally Dakar, Wikimedia)

Žuvo 70 žmonių. Nuo Dakaro lenktynių istorijos pradžios jau žuvo 70 žmonių – 28 dalyviai ir 42 lenktynėse nedalyvaujantys žmonės – daugiausia žiūrovai ir žurnalistai. Tarp žuvusiųjų – ir lenktynių sumanytojas  Thierry Sabine, kuris dar 1978 metais dalyvaudamas kitame ralyje pasiklydo Tenerės dykumoje ir sumanė ten surengti lenktynes. Sabine žuvo 1986 metais Malyje sudužus sraigtasparniui – tragedijoje iš viso žuvo 5 žmonės. Teigiama, kad staigiai prasidėjusi smėlio audrą sraigtasparnį nubloškė į smėlio kopą.

Pasiklydo net Margaret Thatcher sūnus. Kažin, ar garsioji Jungtinės Karalystės ministrė pirmininkė Margaret Thatcher domėjosi automobilių lenktynėmis. Visgi, jos sūnus Markas Thatcheris buvo net 6 dienoms pasiklydęs 1982 metais. Visa trijų vyrų komanda rasta tik išžvalgius teritoriją lėktuvu, nei vienas įgulos narys nenukentėjo, nors, galima įsivaizduoti, tos kelios dienos buvo neramios.

Keturračių kategorija – palyginti jauna. Anksčiau keturračiai motociklai laikyti motociklų kategorijos dalimi, tačiau po to, kai Dakaras išsikėlė į Pietų Ameriką jie gavo atskirą kategoriją. Yamaha laimėjo visas lenktynes nuo pat 2009 metų. Antroje vietoje įprastai lieka Honda. Yra ir dar viena klasė, kurioje šturmanas ir vairuotojas sėdi vienas šalia kito – čia geriausiai pasirodė Polaris.

Kodėl Dakaras nebevyksta Dakare? Lenktynės iš įvairių Europos taškų į Dakarą vyko iki pat 2008 metų. Tuomet buvo planuojama, kad lenktynės prasidės Lisabonoje, tačiau dėl nerimo dėl saugumo Mauritanijoje buvo nuspręsta lenktynes apskritai atšaukti. Tuo pačiu metu Čilė ir Argentina pačios pasisiūlė rengti lenktynes jų teritorijose – šis pasiūlymas ir buvo priimtas. Tiesa, dėl to ne visi liko patenkinti – Europos komandoms dabar kelionė yra kur kas tolimesnė ir sudėtingesnė, o lenktynės dažnai vyksta tokiame aukštyje virš jūros lygio, kad automobilių galia sumažėja net 20 %.

Dakaras dažnai kritikuojamas dėl poveikio aplinkai. (Oficial site of Rally Dakar, Wikimedia)

Kodėl Dakaras kritikuojamas? Dakaras patinka ne visiems. Visų pirma, jį, aišku, kritikuoja aplinkosaugininkai, teigdami, kad transporto priemonės kai kuriuose gamtos kampeliuose važinėti neturėtų dėl daugelio priežasčių, įskaitant šiukšlinimą. Kai ralis vis dar vyko Afrikoje, vietiniai nelabai suprato, kokia jiems iš to turėtų būti nauda, nes dalyviai retai kada turėjo laiko ką nors nusipirkti. Kai kurie aktyvistai tai laikė likutinio kolonializmo ženklu. Tačiau Dakaras dažniausiai kritikuojamas dėl dviejų dalykų – gamyklinių komandų palaikymo ir saugumo.

Kelios Dakaro istorijoje įvykusios avarijos

Didžiausia legenda? Kokius gamyklinius Dakaro automobilius prisimenate? Tikrai atsiminsite dabar važiuojančius MINI, Peugeot, Toyota, galbūt atmintyje iškils ir Volkswagen Touareg, kurie kadaise skynė pergales. Bet ar kas atsimena Mitsubishi Pajero Evolution? Tai – automobilis, kuriam Dakaro ralį laimėti pavyko daugiausiai kartų – net 12. Tiesa, automobiliai visąlaik tobulėjo ir paskutinį kartą Mitsubishi laimėjo tik 2007 metais.

Mitsubishi Pajero Dakaro ralį laimėjo net 12 kartų. (Semnoz, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Kiek sveria Dakaro sunkvežimiai? Pagal taisykles – nuo 3500 kg. Tikriausiai pastebėjote ir dar vieną dalyką – automobilyje važiuoja vairuotojas ir šturmanas, o sunkvežimiuose būna net po tris žmones. Taip yra todėl, kad susitvarkyti su sunkvežimio gedimais ar įstrigimu reikia daugiau jėgos ir rankų, todėl įguloje būna ir mechanikas.

KAMAZ laimėjo 13 iš 17 pastarųjų Dakaro lenktynių. (Daniel Peppes Gauer, Wikimedia(CC BY 2.0)

Dakaras 2018. Šiemet lenktynes sudaro 14 ruožų, beveik 9000 km, 5 dienas dalyviams teks praleisti didesniame nei 3000 metrų aukštyje virš jūros lygio. Tai – 40-asis Dakaras apskritai ir 10-asis Dakaras Pietų Amerikoje.

Taip pat kviečiame skaityti:

10 įdomių faktų apie oro balionus;

10 įdomių faktų apie kruizinius laivus;

10 įdomių faktų apie traukinius;

10 įdomių faktų apie traktorius;

7 įdomūs faktai apie Audi.

PALIKTI ATSILIEPIMĄ

įveskite savo komentarą!
įveskite savo vardą čia